Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2024 kl. 23:16:51De källor jag har är från: Doreen Dennings arkiv, några tidningsartiklar bla med Görel Crona efter att hon blivit godkänd som Kajsa, samt KM Studios VD.
Hoppas detta är källor nog...
Nu tror jag dig :)

Har du skrivit om detta en annan tråd  ?
Förresten Doreen Denning jobbade väl aldrig för KM ? Eller jag missuppfattat något ? ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2024 kl. 23:16:51På rak arm så kommer jag ihåg det står att Suzanne Reuter testade för Mimmi.
Var det här innan hon blev känd 

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2024 kl. 23:16:51.

Ska leta på vilka som var inne för röstprov i juli 1989 på SONET. 
Det vore väldigt intressant att veta  :D😀

Dubbade SONET faktiskt några Disney kortfilmer i slutändan?

Vilka blev godkända för rollerna ?

gstone

Jag måste ändå säga att det hela känns rätt konstigt.

Alltså att jätte stora sjärmor som Suzanne Rutter och Görel Crona skulle göra röster i kortfilmes Dubbningar samt att dess skådespelare blev godkända men sen så vitt jag vet faktiskt aldrig spelade rollerna ⁉️😮🤨😧

Väldigt förbryllande enligt mig.

Men Oskar kanske kan ge någon klarhet i det hela  :) ;)

Oscar Isaksson

Har kollat i mina knappa kopior och renskrivit vad som går att läsa sig till, sen märker jag att jag måste kolla om hela materialet på nytt när jag är tillbaka i Stockholm för att kunna ge mer svar. För som ni ser så står det inte alltid vad personen var inne och testade för i schemat, även att det skickades röstprovsklipp från tidigare dubbningar
Så här långt går att läsa:

Winnie the Pooh - Tor Isedal (från A Day for Eeyore)
Tigger - Anders Beckman (från A Day for Eeyore)
Owl - Åke Lagergren (från A Day for Eeyore)
Gopher - Hans Lindgren (från Blustery Day)
Rabbit - Hans Lindgren (klipp*)

förtydligar att dessa var inne i studion:

Per-Erik Hallin
Jörgen Lantz - Piglet
Hans Lindgren - Goofy
John Harryson
Gunnel Fred
Charlie Elvegård
Stephan Karlsén
Åsa Bjerkerot
Karin Miller
Görel Crona - Daisy Duck
Samuel Elers-Svensson - Christoffer Robin
Andreas Nilsson*
Suzanne Reuter - Minnie Mouse
Carl Billquist - Owl + Tigger

På en annan lapp står det ganska intetsägande nerklottrat som måste utredas vidare:

Daisy Duck - Gunilla Norling

(*står något antecknat men för otydligt skrivet att kunna läsa ut vad det gällde)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2024 kl. 02:04:16Har kollat i mina knappa kopior och renskrivit vad som går att läsa sig till, sen märker jag att jag måste kolla om hela materialet på nytt när jag är tillbaka i Stockholm för att kunna ge mer svar. För som ni ser så står det inte alltid vad personen var inne och testade för i schemat, även att det skickades röstprovsklipp från tidigare dubbningar

Jörgen Lantz - Piglet
Så det var Doreen Denning som fick rösterna i Mediadubbs Nalle Puh godkända och kanske också John Harryson som Joakim? Jag har alltid undrat varför just Mediadubbs Disney dubbningar använder större skådespelare inte bara Lasse Svenssons stammisar

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2024 kl. 02:04:16Har kollat i mina knappa kopior och renskrivit vad som går att läsa sig till, sen märker jag att jag måste kolla om hela materialet på nytt när jag är tillbaka i Stockholm för att kunna ge mer svar. För som ni ser så står det inte alltid vad personen var inne och testade för i schemat, även att det skickades röstprovsklipp från tidigare dubbningar

Per-Erik Hallin
Jörgen Lantz - Piglet
Hans Lindgren - Goofy
John Harryson
Gunnel Fred
Charlie Elvegård
Stephan Karlsén
Åsa Bjerkerot
Karin Miller
Görel Crona - Daisy Duck
Samuel Elers-Svensson - Christoffer Robin
Andreas Nilsson*
Suzanne Reuter - Minnie Mouse

På en annan lapp står det ganska intetsägande nerklottrat som måste utredas vidare:

Daisy Duck - Gunilla Norling

(*står något antecknat men för otydligt skrivet att kunna läsa ut vad det gällde)
Jag undrar hur Carl Billquist, Suzanne Reuter och Göran Corona hade låtit som Tiger, Mimmi Pigg och Kajsa Anka... (jag tror tyvärr inte att Carl hade passat så bra som Tiger)

Jag skulle nog gissa följande;

- Andreas Nilsson: Kalle Anka (tror att han var godkänd men kanske inga förstahandsval, han gjorde rollen redan i DuckTales men det var nog först 1994 som han tog över den rollen på mer "permanent" basis, det förefaller som att Per-Erik Hallin var huvudskådespelaren för Kalle fram till 1994)

- John Harryson: Joakim Von Anka och Ior

- Gunnel Fred: Kängu

- Charlie Elvegård: Kanin

- Stephan Karlsén: Svartepetter och Ior

- Åsa Bjerkerot: Mimmi Pigg

- Karin Miller: Kängu

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2024 kl. 09:23:58- Andreas Nilsson: Kalle Anka (tror att han var godkänd men kanske inga förstahandsval, han gjorde rollen redan i DuckTales men det var nog först 1994 som han tog över den rollen på mer "permanent" basis, det förefaller som att Per-Erik Hallin var huvudskådespelaren för Kalle fram till 1994)
Han blev godkänd av Disney i London i samband med Ducktales så han bör ha gjort röstprov senare för Disney Character Voices när det skapades. Jag tror iallafall att Andreas Nilsson nämnde det i Röstskådespelarna.

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 januari 2024 kl. 09:16:55Så det var Doreen Denning som fick rösterna i Mediadubbs Nalle Puh godkända och kanske också John Harryson som Joakim? Jag har alltid undrat varför just Mediadubbs Disney dubbningar använder större skådespelare inte bara Lasse Svenssons stammisar
Det är inte bara de som gjort det, det har även KM Studio gjort, ibland även Sun Studio (även om replikerna spelats in hos Eurotroll i sistnämnda fallet fram till dess att Sun Studios filial i Stockholm öppnade).

gstone

Jag skulle gärna vilja veta dom svenska rösterna i TOTTE TUBA som släppets på VHS med svenskt tal av Transfer

Vilka är rösterna i den filmen ?

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 januari 2024 kl. 09:29:39Han blev godkänd av Disney i London i samband med Ducktales så han bör ha gjort röstprov senare för Disney Character Voices när det skapades. Jag tror iallafall att Andreas Nilsson nämnde det i Röstskådespelarna.
Intressant är att Per-Erik Hallin blev tillfrågad att dubba Kalle Anka i Ducktales, han tackade nej för uppdraget det var åt TV3 då han ansåg att det var för kommersiellt och gick emot hans tro.

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 13:18:44Jag skulle gärna vilja veta dom svenska rösterna i TOTTE TUBA som släppets på VHS med svenskt tal av Transfer
Har skummet igenom filmen för ganska längesen på KB. Vad jag kommer ihåg var iallafall Beatrice Järås med, kanske även Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad. Måste kolla upp den
 igen för att ge säkrare uppgifter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 januari 2024 kl. 00:22:55Intressant är att Per-Erik Hallin blev tillfrågad att dubba Kalle Anka i Ducktales, han tackade nej för uppdraget det var åt TV3 då han ansåg att det var för kommersiellt och gick emot hans tro.
Mycket intressant. Men är inte Disney också kommersiellt...?

Jag menar, de har ju knappast gett bort VHS-filmerna gratis... ;)

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 januari 2024 kl. 00:22:55Har skummet igenom filmen för ganska längesen på KB. Vad jag kommer ihåg var iallafall Beatrice Järås med, kanske även Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad. Måste kolla upp den
 igen för att ge säkrare uppgifter.
Tack så mycket för att du hjälper.

Du är jätte snäll ☺️☺️😊🙏❗️

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 13:18:44Jag skulle gärna vilja veta dom svenska rösterna i TOTTE TUBA som släppets på VHS med svenskt tal av Transfer

Säkert värt att lägga upp på archive.org

MOA

Vilka medverkar i Magiska Gåtan, antar bara att det är filmens svenska titel producerad av Yoram Gross