Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Ska ni se Gabbys dockskåp filmen ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Vad tycker ni om svampbon musikalen ?

Tycker ni de, borde sätta upp i Sverige ?

I sådan fall kan ju, Kim och Joakim reprisera sina roller ;D

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 11 september 2025 kl. 02:10:11Vad tycker ni om svampbon musikalen ?

Tycker ni de, borde sätta upp i Sverige ?

I sådan fall kan ju, Kim och Joakim reprisera sina roller ;D
Älskarrrrr - men det är absolut en musikal som behöver rätt forum och energi för att bli bra. Personligen är jag inte så intresserad av en svensk översättning dock. 

Adam Larsson

Citat från: Lilla My skrivet 11 september 2025 kl. 20:05:23Älskarrrrr - men det är absolut en musikal som behöver rätt forum och energi för att bli bra. Personligen är jag inte så intresserad av en svensk översättning dock.
Vem vill inte se Kim Sulocki i Svampbob dräkt springa runt på en scen?

gstone

varför är mina vänner glada att Charlie kirk blevmördad ?

det är väl inte bara folk blir mördad i gatorna av  vapenvåld  :-\
att folk dör på  gatorna av  vapenvåld är rent utsagt fruktansvärt och väldigt läskigt och oroväckande  :-\

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 15 september 2025 kl. 19:05:25varför är mina vänner glada att Charlie kirk blevmördad ?

det är väl inte bara folk blir mördad i gatorna av  vapenvåld  :-\
att folk dör på  gatorna av  vapenvåld är rent utsagt fruktansvärt och väldigt läskigt och oroväckande  :-\
Han sa ju själv att man måste låta det hända 
- what.

gstone

gstone

vad jobbade Charlie kirk med ?

vad var han okänd för ?

BPS

Citat från: gstone skrivet 15 september 2025 kl. 20:17:11vad jobbade Charlie kirk med ?

vad var han okänd för ?
Politisk talare

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 september 2025 kl. 19:05:25varför är mina vänner glada att Charlie kirk blevmördad ?

det är väl inte bara folk blir mördad i gatorna av  vapenvåld  :-\
Nu känner jag förstås inte dina vänner, men jag är övertygad om att de allra flesta i världen inte blir glad över att någon blivit mördad; vem det än må gälla - snarare att de inte sörjer hans död, då Charlie Kirk hade (åtminstone för de flesta européer) tämligen extrema åsikter som de flesta inte håller med om. Det är inte samma sak, utan man kan tycka att ett mord är hemskt utan att för den skull sörja eller ens bli ledsen över att någon har blivit mördad.

Har någon (till största delen) avskyvärda åsikter måste man kunna känna att det inte är någon större sorg att denne blivit mördad, utan att man för den skull rättfärdigar mordet.

För att ta ett konkret exempel: Om Donald Trump skulle bli mördad vore det förmodligen bra för hela världen, och jag skulle inte se något särskilt sorgligt i det - men det betyder inte att jag faktiskt blir glad om någon mördar honom. Mord är som sagt alltid hemskt, men det är inte samma sak som att man sörjer någons död eller blir ledsen över att personen är död; eller att man måste sätta närmast helgonförklara de döda.

Problemet är att man på internet, och inte minst på sociala medier, ofta kortar ned och förenklar det man skriver (då folk inte orkar läsa långa uppsatser på nätet); som gör att de här gränsdragningarna blir otydligare och det blir lättare att missförstå vad någon egentligen menar. Då kan man nog lätt tolka det som att folk blir glada över att han blivit mördad, även om det inte var det de egentligen menade. Om du däremot har träffat vännerna ifråga fysiskt är det en helt annan femma, för träffar man någon öga mot öga är det oftast tydligare vad de egentligen menar och svårare att missförstå varandra.

Citat från: BPS skrivet 15 september 2025 kl. 20:26:53Politisk talare
Och debattör, långt ut på högerkanten (inte minst i europeisk kontext). Men förmodligen ganska okänd för de flesta svenskar, eller rentav de flesta i Europa. Men säkerligen mer välkänd i USA, och framförallt inom republikanska kretsar.

Det må låta en smula hårt, men i Europa är han nog betydligt mer känd som död än han var när han levde - numera känner de flesta till honom genom nyhetsrapporteringen, men för ett par veckor sedan var det nog inte många svenskar som hade koll på honom.

Citat från: Will Siv skrivet 15 september 2025 kl. 19:24:15Han sa ju själv att man måste låta det hända
Ja, det känns närmast ironiskt att han blev mördad efter att han sagt att det är ett billigt pris att betala om några oskyldiga blir mördade om det innebär att amerikaner får rätt att bära vapen. Utifrån den logiken borde han ju inte själv ha haft något emot att dö, men förmodligen syftade han på andra amerikaner (företrädesvis barn och ungdomar, i och med att majoriteten av masskjutningar i USA inträffat vid skolor) hellre än han själv...

gstone

kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min film priojector ?

Jag har en projektor i mitt rum

gstone

kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min dator ?

MOA

Citat från: gstone skrivet 19 september 2025 kl. 21:54:09kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min dator ?
Om du kan få in det på datorn, undrar om jag kan få in Telia Play eller TV4 på datorn. Får se pm jag provar i framtiden

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 19 september 2025 kl. 21:54:09kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min dator ?
Det borde du kunna göra. Det bör bara vara att logga in med samma konto.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 19 september 2025 kl. 21:53:44kan jag se filmer jag köpte på Apple tv eller SF anytime på min film priojector ?

Jag har en projektor i mitt rum
Så länge du har möjlighet att koppla in något för att titta på material via den, så ska det gå utmärkt.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.