Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Haap skrivet  2 mars 2026 kl. 22:48:58Jag har lyckats hitta The $1,000,000 Derby/1.000.000 Derbyt vilket är avsnitt 4 av Top Cat, så nu är det endast avsnitt 6 som saknas (The Missing Heir) sen är serien komplett.
Hur? Lätt eller svårt letande? Måste upp på archive.org med resten

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet  2 mars 2026 kl. 22:48:58Jag har lyckats hitta The $1,000,000 Derby/1.000.000 Derbyt vilket är avsnitt 4 av Top Cat, så nu är det endast avsnitt 6 som saknas (The Missing Heir) sen är serien komplett.
Men är det med VHS-dubben eller TV-dubben? Jag har båda avsnitten med Musikservice VHS-dubb (*), om än inte digitaliserade än, så de är inte sällsynta - utan det är TV-dubben av Media Dubb från TV3, Cartoon Network eller Boomerang av de här två avsnitten som är svårare att få tag i.

(*): Lite oklart vem som legat bakom dubbningarna på Musikservice VHS-utgåvor, men personligen skulle jag sätta en slant på Videobolaget och Kit & Co.

Haap

Citat från: MOA skrivet  2 mars 2026 kl. 23:33:38Hur? Lätt eller svårt letande? Måste upp på archive.org med resten
Den fanns i en samling jag redan hade men den är ihopklippt med ett annat avsnitt (All That Jazz), förmodligen samma vhs som Hofverberg har. Kolla pm.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 00:13:08Men är det med VHS-dubben eller TV-dubben? Jag har båda avsnitten med Musikservice VHS-dubb (*), om än inte digitaliserade än, så de är inte sällsynta - utan det är TV-dubben av Media Dubb från TV3, Cartoon Network eller Boomerang av de här två avsnitten som är svårare att få tag i.

(*): Lite oklart vem som legat bakom dubbningarna på Musikservice VHS-utgåvor, men personligen skulle jag sätta en slant på Videobolaget och Kit & Co.
Det är VHS-dubben, så förmodligen samma som du har - den är ihopklippt med avsnittet All That Jazz (avsnitt 3).

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2025 kl. 15:07:14Ja och nej. Familjen Addams från 1973 har aldrig sänts i svensk TV, men tre avsnitt av serien dubbades för en VHS-utgåva från Egmont Film (utgiven 1993) vid namn Familjen Addams: Spökstaden:
familjen_addams_vhs_112365.jpg

Jag kommer inte ihåg hur det låg till med röster och dubbning, men när det gäller Egmont Film skulle jag spontant gissa att någon av Köpenhamns-studiorna dubbade den.

Jag har VHS-filmen här hemma, men har inte digitaliserat den än - men kan försöka göra det snart. :)

Lustigt nog är denna VHS-utgåva mig veterligen det enda i tecknad Familjen Addams-väg som har släppts på VHS i Sverige, medan 1992 års serie inte har det (den har bara sänts i linjär TV).
Har du haft tid med att digitalisera denna unika version av Familjen Addams som förmodligen ingen i Sverige har förutom du? Haha

Sen är det en annan som letar efter Johnny Bravo Goes to Bollywood/Johnny Bravo åker till Bollywood det är inget du känner till eller har lyckats spela in? Den är ifrån 2011 så borde ju finna mer källor om den men hittar inte alls någon källa att den har dubbats men han är säker att han har sett filmen på svenska.

Casper's First Christmas/Caspers första jul, hade du kollat om du fann denna? Vore ju väldigt tråkigt om den fanns på din havererade hårddisk. :(

BrutalGeek

Det kanske har uppmärksammats tidigare i denna tråd, men stötte på en omärkt uppladdning med några avsnitt av I am Weasel

https://archive.org/details/eyjrzxkioijzdg9yzv84nmfmyjlkns0ymjy4ltrmogitytc2mi1izdrly2i1zgzknzlcl2ltywdlc1wv/

Ljudet är lite burkigt på sina ställen, men kul att några avsnitt av serien har bevarats, även om det aldrig var någon personlig favorit

gstone

Citat från: BrutalGeek skrivet Igår kl. 10:35:47Det kanske har uppmärksammats tidigare i denna tråd, men stötte på en omärkt uppladdning med några avsnitt av I am Weasel

https://archive.org/details/eyjrzxkioijzdg9yzv84nmfmyjlkns0ymjy4ltrmogitytc2mi1izdrly2i1zgzknzlcl2ltywdlc1wv/

Ljudet är lite burkigt på sina ställen, men kul att några avsnitt av serien har bevarats, även om det aldrig var någon personlig favorit
min favorit show gjord av cartoon network härligt :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Funderar på om dessa går under ovanliga dubbningar, utöver att de är producerade för VHS...

Jag har ibland fått frågan om de två VHS-kassetterna från Filmförlaget Atlantic AB: 'Ringaren i Notre Dame - Quasimodo och Esmeralda' och 'Ringaren i Notre Dame - Quasimodo räddar en stjärna.' 

Sammanlagt innehåller kassetterna futtiga fyra avsnitt av tv-serien The Magical Adventures of Quasimodo.
Jag undrar om det inte skulle vara intressant för nyfikna om de kunde se dessa på archive.

BrutalGeek

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 14:31:08min favorit show gjord av cartoon network härligt :D
Oh vad kul  ;D Hoppas någon kan hitta fler avsnitt 

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 14:58:06Funderar på om dessa går under ovanliga dubbningar, utöver att de är producerade för VHS...

Jag har ibland fått frågan om de två VHS-kassetterna från Filmförlaget Atlantic AB: 'Ringaren i Notre Dame - Quasimodo och Esmeralda' och 'Ringaren i Notre Dame - Quasimodo räddar en stjärna.'

Sammanlagt innehåller kassetterna futtiga fyra avsnitt av tv-serien The Magical Adventures of Quasimodo.
Jag undrar om det inte skulle vara intressant för nyfikna om de kunde se dessa på archive.

Personligen inget jag hade ansträngt mig för att se, men allt är väll av värde att bevara. Trist om det skulle gå förlorat 

Oscar Isaksson

Citat från: BrutalGeek skrivet Igår kl. 16:58:56Personligen inget jag hade ansträngt mig för att se, men allt är väll av värde att bevara. Trist om det skulle gå förlorat
Jo, det är väl egentligen inget jättespeciellt med serien i sig.
Då är det väl mer att dubbningen är värd att bevara. Som jag misstänker är producerad av Pangljud.

Jag skulle säga att de flesta dubbningar som är producerade för VHS och som inte har överlevt till DVD/streaming, borde hitta sig fram till tex archive.
Inte minst för att jag upplever något ganska absurt hos den yngre generationen vetgiriga, i sitt sökande efter äldre tecknat och dubbat "om det inte finns att hitta på internet, då har det aldrig funnits." ???

BrutalGeek

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 18:24:41Jo, det är väl egentligen inget jättespeciellt med serien i sig.
Då är det väl mer att dubbningen är värd att bevara. Som jag misstänker är producerad av Pangljud.

Jag skulle säga att de flesta dubbningar som är producerade för VHS och som inte har överlevt till DVD/streaming, borde hitta sig fram till tex archive.
Inte minst för att jag upplever något ganska absurt hos den yngre generationen vetgiriga, i sitt sökande efter äldre tecknat och dubbat "om det inte finns att hitta på internet, då har det aldrig funnits." ???
Blir nog snabbt off-topic och lite väl filosofiskt om jag börjar gå in på djupet här, så får hålla mig tyglad haha

Vet inte om vi kanske talar förbi varandra. Men "om det inte finns att hitta på internet, då har det aldrig funnits" vet jag inte om det är någon hållning som någon genuint håller. Däremot "om det inte finns att hitta på internet, då är det inte bevarat" är jag nog, i någon grad, beredd att ställa mig bakom. Finns någon "institutionell" säkerhet i ett nätverk där flera, på ett halv-organiserat sätt, tillhandahåller och bevarar information. Kontra att det ligger på någons hårddisk som står och faller med den personen. Sen lägger jag nog stor vikt vid att bevara, vad gäller kultur, innebär att göra något tillgängligt

Oscar Isaksson

Citat från: BrutalGeek skrivet Igår kl. 20:36:52Blir nog snabbt off-topic och lite väl filosofiskt om jag börjar gå in på djupet här, så får hålla mig tyglad haha

Vet inte om vi kanske talar förbi varandra. Men "om det inte finns att hitta på internet, då har det aldrig funnits" vet jag inte om det är någon hållning som någon genuint håller. Däremot "om det inte finns att hitta på internet, då är det inte bevarat" är jag nog, i någon grad, beredd att ställa mig bakom. Finns någon "institutionell" säkerhet i ett nätverk där flera, på ett halv-organiserat sätt, tillhandahåller och bevarar information. Kontra att det ligger på någons hårddisk som står och faller med den personen. Sen lägger jag nog stor vikt vid att bevara, vad gäller kultur, innebär att göra något tillgängligt
Jag tror inte vi talar förbi varandra. Jag har hört båda från olika håll under årens lopp. Även om det jag sa kan upplevas som extremt men inte osant. Min erfarenhet är att "aldrig funnits" och "inte bevarat" tyvärr ofta blir likställda på så sätt att du uppfylls av att du går miste om något, när du bara förlitar dig blint på det du letar efter digitalt och hittar på internet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 18:24:41Jag skulle säga att de flesta dubbningar som är producerade för VHS och som inte har överlevt till DVD/streaming, borde hitta sig fram till tex archive.
Det håller jag fullständigt med om, så allt som bara funnits på VHS tycker jag är av stort intresse. :)

Och jag vet precis vad du menar. När jag har försökt framhäva vitsen med att fortfarande ha Blu-Ray-spelare och fysiska DVD/Blu-Ray-filmer, så anar du inte hur många som svarar mig: "Varför då? Allt finns ju på streaming!"...

Då är det ju mycket nog som bara funnits på DVD, och aldrig släppts på streaming (eller som på sin höjd har funnits en begränsad period men senare försvunnit) - men tittar man även på VHS så finns det ju bokstavligt talat hur mycket som helst som aldrig släppts på någon streamingtjänst, och med största sannolikhet heller aldrig kommer att släppas... :(

BrutalGeek

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 21:54:53Jag tror inte vi talar förbi varandra. Jag har hört båda från olika håll under årens lopp. Även om det jag sa kan upplevas som extremt men inte osant. Min erfarenhet är att "aldrig funnits" och "inte bevarat" tyvärr ofta blir likställda på så sätt att du uppfylls av att du går miste om något, när du bara förlitar dig blint på det du letar efter digitalt och hittar på internet.
Hänger nog inte helt med vad du menar. Menar en föreställning, bland entusiaster, om att allt som finns redan finns bevarat på nätet, det handlar bara om att hitta det, och att man på så sätt missar/ignorerar att leta efter andra källor? Eller menar du helt enkelt det som Daniel nämner nedanför om en allmän okunskap hos vissa?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 00:27:45Och jag vet precis vad du menar. När jag har försökt framhäva vitsen med att fortfarande ha Blu-Ray-spelare och fysiska DVD/Blu-Ray-filmer, så anar du inte hur många som svarar mig: "Varför då? Allt finns ju på streaming!"...
Oj, mycket märklig föreställning att ha, men får anta att det är vanligare än vad jag trott.

Kan tänka mig att många behandlar streaming som man behandlade TV förr i den bemärkelsen att man bara vill se något och det spelar inte så stor roll vad. Man anstränger sig inte för att aktivt leta upp något man vill se utanför det som erbjuds. Passivt kontra aktivt tittande typ. Om ens mediekonsumtion ser ut så, så kan jag tänka mig att man kanske har den förställningen att "all finns på streaming". Fortfarande märkligt då nu mer än tidigare är det väll uppenbart hur opålitliga streaming tjänsterna är med sitt innehåll.

Oscar Isaksson

Citat från: BrutalGeek skrivet Idag kl. 10:25:45Hänger nog inte helt med vad du menar. Menar en föreställning, bland entusiaster, om att allt som finns redan finns bevarat på nätet, det handlar bara om att hitta det, och att man på så sätt missar/ignorerar att leta efter andra källor? Eller menar du helt enkelt det som Daniel nämner nedanför om en allmän okunskap hos vissa?
Ja det är det jag menar, att det finns en allmän okunskap hos en del. Ibland rent imbecillt. Det inte ovanligt att jag får frågor/konstaterande som är något i stil med: "jag hittar inget om den här här serien/filmen på svenska när jag googlar, då har den aldrig dubbats eller är lost media"
Att hitta uppgifter om äldre titlar kräver sitt detektivarbete, ibland får man gräva djupt och riktigt vända på stenar för att hitta. Då duger det inte med att inte kunna tänka längre än näsa räcker, tyvärr.
Och det ser inte bättre ut när många förlitar sig på första bästa AI svar.  

Daniel Hofverberg

Citat från: BrutalGeek skrivet Idag kl. 10:25:45Oj, mycket märklig föreställning att ha, men får anta att det är vanligare än vad jag trott.

Kan tänka mig att många behandlar streaming som man behandlade TV förr i den bemärkelsen att man bara vill se något och det spelar inte så stor roll vad. Man anstränger sig inte för att aktivt leta upp något man vill se utanför det som erbjuds. Passivt kontra aktivt tittande typ. Om ens mediekonsumtion ser ut så, så kan jag tänka mig att man kanske har den förställningen att "all finns på streaming". Fortfarande märkligt då nu mer än tidigare är det väll uppenbart hur opålitliga streaming tjänsterna är med sitt innehåll.
Ja, jag tror också att det är att många bara inser att det finns väldigt mycket på streamingtjänster, så att man alltid hittar någonting bra man vill se.

Sen gör det säkert också sitt till att majoriteten förmodligen främst är ute efter filmer och serier producerade de senaste fem åren eller så, och på den tiden har man ofta inte upptäckt nackdelarna med streamingtjänster; då så pass nya titlar ofta finns kvar och inte hunnit försvinna.

Vilket i och för sig är förståeligt, för läser man dagstidningarnas streamingtips eller recensioner i antingen dagspress eller Kulturnyheterna och liknande (alternativt Sveriges Radios Kulturnytt) så lär det ju till allra största delen röra sig om relativt nya titlar - det är sällan som dagstidningar tipsar om decennier gamla filmer och serier, och sällan man hör kollegor, släkt eller vänner prata om sådana heller...