Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har fått svar från Sanna Nielsens agent;

- Jag blev erbjuden röstrollen Alice till Alice i underlandet. Det visste du ju redan om men det var fantastiskt kul att få dubba en så stor roll.

- Jag blev erbjuden att göra ett röstprov till Anna i Frost. Jag gjorde ett prov, men det blev inget med det.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juni 2022 kl. 11:34:07Idag fick jag svar av Gunilla Backman som svarade följande;

- Jag sjunger i kören på Vaiana och Skönheten o odjuret

- Gustaf kommer jag inte ihåg...

- Men i Shrek gör jag Rapunzel tror jag... Sjunger en snutt... kommer inte riktigt ihåg tyvärr.

I Shrek Den Tredje är det hon medverkar! (enligt creditlistan)

(Skönheten och Odjuret, menas med 2017-års spelfilm)
Vi borde lägga till detta på rollistan !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Disneyfantaste

Håller du fortfrande på att fråga röstskådspelare om olika saker ?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2022 kl. 01:45:24Det var precis den skivan jag tänkte på. Den rollistan ser ju tämligen komplett ut, så troligen inte den i så fall.

Kan det ha funnits andra skivor, kassettband eller "band och bok" med Pongo och de 101 dalmatinerna, där han kan ha medverkat...?

Eller kan Stephan Karlsén ha varit med i 1961 års originaldubb trots allt, så att han började i branschen tidigare än vi trott...? Trots allt är ju rollistan för 1961 års originaldubb fortfarande inte komplett, utan det saknas ju några skådespelare/rollfigurer (trots Oscar Isakssons idoga arbete) - och även om Stephan var ung på den tiden (runt 16 år) är det väl inte omöjligt att han kan ha haft någon barnroll där. Eller skrev Stephan i klartext att han var säker på att han inte medverkat i någon dubbning före 1968? 1961 var ju före hans film- och scendebut i svenska filmer och teaterpjäser, så det känns väl kanske lite osannolikt att han skulle ha börjat sin skådespelarkarriär med en dubbningsroll, men inte alls omöjligt.
Kan det kanske ha varit i detta kassettband;

https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[comic_book_cover]_kalle_anka___co_20_1989-05-15_1.jpg

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2023 kl. 14:50:37Jag har fått svar från Sanna Nielsens agent;

- Jag blev erbjuden röstrollen Alice till Alice i underlandet. Det visste du ju redan om men det var fantastiskt kul att få dubba en så stor roll.

- Jag blev erbjuden att göra ett röstprov till Anna i Frost. Jag gjorde ett prov, men det blev inget med det.
Mimmi Sandén var jättebra i rollen :D :D

Disneyfantasten

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2023 kl. 18:09:59Det håller jag definitivt med om!
Sanna Nielsen hade varit intressant men Alice verkar fortfarande va hennes enda dubbningsroll

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2022 kl. 09:13:18Jag har fått svar av Mattias Knave och Steve Kratz.

Mattias svarade följande;

- Tyvärr är mitt minne inte alltid så bra som jag hade önskat, så vi får se vad jag kan svara på...

- Bee Movie - där kommer jag ihåg att jag bl a är ett stridsflygar-bi med mustasch och brun läderjacka, som försöker besvära en jobbig kille på en tennisbana (den jobbige killen som uppvaktar tjejen som huvudrolls-biet är kär i).

- Natt på museet - jag kommer tyvärr inte ihåg, men jag älskar verkligen de där filmerna!

- Zootropolis - det stämmer säkert det som du skriver, jag minns inte.

Steve svarade följande;

- När det gäller Belle scenen så måste jag tyvärr göra dig besviken. Det är inte jag. Men jag hade gärna medverkat i den. Däremot har du ju alldeles rätt när det gäller Aladdin.

Tydligen hade han inte varit med i långfilmen iallafall utan bara i TV-serien. (Steve Kratz alltså)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 11:59:48Tydligen hade han inte varit med i långfilmen iallafall utan bara i TV-serien. (Steve Kratz alltså)
Jag tänker också fråga Mattias som något.

Men jag gör det på annaty sätt ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 september 2023 kl. 13:48:10Jag tänker också fråga Mattias som något.

Men jag gör det på annaty sätt ;)

Enligt @Erika så ska Mattias vara med i TV-serien.

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 14:49:25Enligt @Erika så ska Mattias vara med i TV-serien.
Ja, jag vill minnas han är med i ett par avsnitt. Kan dock minnas fel, förstås...

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet  2 september 2023 kl. 14:55:30Ja, jag vill minnas han är med i ett par avsnitt. Kan dock minnas fel, förstås...

Det är dock både möjligt, logiskt och sannolikt då TV-serien är dubbad av Eurotroll och det är oftast sådana dubbningar som Mattias medverkat i.

MOA

Bara helt random:Kan nån kontakta Mikael Roupé & fråga om han medverkar i Dot & Myggan Keeto?

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  2 september 2023 kl. 20:19:36Bara helt random:Kan nån kontakta Mikael Roupé & fråga om han medverkar i Dot & Myggan Keeto?
Jag har inga kontaktuppgifter till honom men om du säger när i filmen det är så kan vi nog köra på röstidentifiering.