Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

@Daniel Hofverberg   : du kan lägga till att Suzanna Dilber är Ljushuvudet i Röjar-Ralf, det har hon själv bekräftad för mig idag.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2024 kl. 22:09:47@Daniel Hofverberg  : du kan lägga till att Suzanna Dilber är Ljushuvudet i Röjar-Ralf, det har hon själv bekräftad för mig idag.  :)
Absolut, är det första eller andra filmen du syftar på?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2024 kl. 22:32:19Absolut, är det första eller andra filmen du syftar på?
Första filmen i det här fallet.

(eventuellt kan hon även ha spelat samma roll i Kraschar Internet)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2024 kl. 22:09:47@Daniel Hofverberg  : du kan lägga till att Suzanna Dilber är Ljushuvudet i Röjar-Ralf, det har hon själv bekräftad för mig idag.  :)
Yes @Oscar Isaksson  hjälpte mig också med röstidentifiering för prinsessorna för ett tag sedan, du får gärna lägga in den informationen också @Daniel Hofverberg 🙂

Jasmine - Myrra Malmberg

Ariel - Myrra Malmberg

Belle - Sofia Källgren

Snövit - Mikaela Tidermark Nelson

Askungen - Lizette Pålsson

Mulan - Anna Isbäck

Pocahontas - Helene Kaufman (tidigare Lundström)

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 november 2024 kl. 21:27:43Yes @Oscar Isaksson  hjälpte mig också med röstidentifiering för prinsessorna för ett tag sedan, du får gärna lägga in den informationen också @Daniel Hofverberg 🙂

Jasmine - Myrra Malmberg

Ariel - Myrra Malmberg

Belle - Sofia Källgren

Snövit - Mikaela Tidermark Nelson

Askungen - Lizette Pålsson

Mulan - Anna Isbäck

Pocahontas - Helene Kaufman (tidigare Lundström)
Men vi visste väl redan om dom här  ???

jag kan väl göra din lista "komplett" (fast, vi visste om dom här med)

Rapunzel - Molly Sandén

Anna - Mimmi Sandén

Aurora - Sandra Caménisch

Tiana - Pauline (Kamusewu Olofsson)

Merida - Amy Deasismont (tidigare Diamond)

Vaiana - Wiktoria Johansson.

Elsa - Annika Herlitz.
- what.

MB

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 27 november 2024 kl. 22:59:05Men vi visste väl redan om dom här  ???

Rapunzel - Molly Sandén

Anna - Mimmi Sandén

Aurora - Sandra Caménisch

Elsa - Annika Herlitz.
Varför är de inte inlagda på Dubbningshemsidan då?🤔

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 27 november 2024 kl. 22:59:05Men vi visste väl redan om dom här  ???

Rapunzel - Molly Sandén

Anna - Mimmi Sandén

Aurora - Sandra Caménisch

Elsa - Annika Herlitz.
Rapunzel, Merida och Vaiana står redan med i officiella rollistan.  :)

Det är fortfarande oerhört många rollistor på Svenska röster & credits som är allt annat än kompletta trots att många av oss redan känner oss ganska så säkra på många av rösterna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 november 2024 kl. 06:12:40Det är fortfarande oerhört många rollistor på Svenska röster & credits som är allt annat än kompletta trots att många av oss redan känner oss ganska så säkra på många av rösterna.
Nyckelordet här är "ganska så säkra" - vilket jag tolkar som inte helt säkra...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2024 kl. 08:28:57Nyckelordet här är "ganska så säkra" - vilket jag tolkar som inte helt säkra...
Med all respekt och absolut ingenting illa ment, men, förr eller senare måste du ju ändå ge med dig på något sätt, jag menar, det är svårt att få konkreta verifierade uppgifter från dubbningsstudior (t.o.m. från KM Studio), du litar inte på röstidentifiering, och inte ens när många av oss är överens om en och samma slutsats i en röstidentifiering verkar du vilja nappa på kroken...

På något sätt måste vi ändå få svaren på våra gåtor hur det än går...

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 november 2024 kl. 08:45:06Med all respekt och absolut ingenting illa ment, men, förr eller senare måste du ju ändå ge med dig på något sätt, jag menar, det är svårt att få konkreta verifierade uppgifter från dubbningsstudior (t.o.m. från KM Studio), du litar inte på röstidentifiering, och inte ens när många av oss är överens om en och samma slutsats i en röstidentifiering verkar du vilja nappa på kroken...

På något sätt måste vi ändå få svaren på våra gåtor hur det än går...
Röstidentifiering hur säker man än är kan inte ses som sanning, alla tyckte att Odjuret lät som Tommy Körberg där du själv bevisade att det var Joakim Jennefors...

Disneyfantasten

Citat från: MB skrivet 28 november 2024 kl. 09:12:49Röstidentifiering hur säker man än är kan inte ses som sanning, alla tyckte att Odjuret lät som Tommy Körberg där du själv bevisade att det var Joakim Jennefors...
Du menar i jubileumsfilmen?

I den står iallafall bara Musse och Mimmi officiellt crediterade, men de allra flesta av de övriga rösterna i den kan vi ändå känna oss säkra på vilka det är om man utgår ifrån de crediterade namnen... (ett av undantagen är Aladdin där Peter Jöback inte alls är crediterad men det går ändå ihop om han gör det eftersom han medverkade i Önskan som lär ha spelats in ungefär samtidigt, och Rafikis röst är arkivljud från Svante Thuresson i och med hans bortgång)

Will Siv

Citat från: MB skrivet 27 november 2024 kl. 23:06:52Är det inte Yamineth Dyall?
Nix, Pauline står med bland övriga röster, inte Yamineth.....
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 28 november 2024 kl. 09:12:49Röstidentifiering hur säker man än är kan inte ses som sanning, alla tyckte att Odjuret lät som Tommy Körberg där du själv bevisade att det var Joakim Jennefors...
Precis, det är en bra poäng - och felaktiga uppgifter kan potentiellt få stora konsekvenser, då uppgifter kan fortsätta cirkulera och spridas via olika medier i decennier framöver; och kan både påverka skådespelares rykten och göra att någon inte får äran för insatser de bör äras för...

Men sen får man göra en riskberäkning utifrån hur gammal dubbningen är, hur stora chanserna är att få bekräftad information, hur stora riskerna är och hur stora rollerna är som saknas - gäller det exempelvis gamla FilmNet-dubbningar från 1990-talet där kanalen som bekant inte längre finns och det som regel inte går att få fram bekräftad information, så kan man få acceptera röstidentifiering (förhoppningsvis i kombination med kontakt med skådespelare och/eller andra källor) även om det finns en viss felmarginal. Det är helt enkelt bättre än ingenting, som annars vanligtvis är alternativet.

Och gäller det ännu äldre dubbningar finns ännu större osäkerheter, så vid dubbningar från 1930- och 1940-talet kan man sällan vara 100% säker på någonting - då får man också leva med uppgifter som känns relativt säkra, och får acceptera att det tyvärr ibland kan bli fel; såsom exempelvis med Lampglas i Pinocchio. Det är olyckligt, men tyvärr sånt som kan hända vid så gamla produktioner.

Sen tycker jag också det gör skillnad med hur stora rollerna ifråga är - ju större roll, så att det skulle kännas märkligt att utelämna den/dem, desto större risk kan man ta med uppgifter som eventuellt kan tänkas vara felaktiga. Därav att jag exempelvis skrivit ut Benjamin Syrsas sångröst i originaldubben av Pinocchio, trots att vi inte är helt säkra på att det verkligen är Nathan Görling - det är helt enkelt en så viktig roll, så att man inte kan utelämna den. Hade Nathan Görling (troligen) istället gjort en mindre biroll med fåtalet repliker hade jag inte skrivit ut honom.

Men det är som sagt lite skillnad på dubbningar från 1940 och från de senaste tio åren... Det är också stor skillnad mellan om någon helt utelämnats, eller om listan faktiskt är komplett men med många listade som "Övriga röster".

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2024 kl. 11:09:28Och gäller det ännu äldre dubbningar finns ännu större osäkerheter, så vid dubbningar från 1930- och 1940-talet kan man sällan vara 100% säker på någonting - då får man också leva med uppgifter som känns relativt säkra, och får acceptera att det tyvärr ibland kan bli fel; såsom exempelvis med Lampglas i Pinocchio. Det är olyckligt, men tyvärr sånt som kan hända vid så gamla produktioner.
Om du jämför Håkans röst som Lampglas med rösten i denna filmen så hör du att det är Håkan.
https://youtu.be/ipEZDLONkE8?feature=shared