Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT dubbningar

Startat av Marcusen, 19 april 2023 kl. 18:31:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Är det någon som har Unge Greve Dracula dubbningen?

Samlaren

Zebastian

Citat från: Samlaren skrivet 26 juni 2024 kl. 20:59:58Vilken säsong är det?
Säsong 1 tror inte någon annan har dubbats.

Samlaren

Citat från: Zebastian skrivet 26 juni 2024 kl. 21:04:39Säsong 1 tror inte någon annan har dubbats.

Alla har dubbas.

Säsong 2 - 5 fanns kanske 2018 på SVT play dubbade med samma röster som säsong 1.

Har du lust om det var du som laddade upp den att ge mig den serien? på annat sätt då det är segt att ladda ned från Archive 

Anders M Olsson

Citat från: Samlaren skrivet 26 juni 2024 kl. 21:06:14Har du lust om det var du som laddade upp den att ge mig den serien? på annat sätt då det är segt att ladda ned från Archive
Jag kan hålla med om att det ibland kan vara segt att ladda ner från Archive. Men om ett avsnitt går trögt kan man bara börja om, och då får man som regel en snabbare kanal. Jag laddade själv ner alla 14 avsnitten nu på förmiddagen, och det tog knappt två timmar. Då använde jag curl, t.ex. så här:
curl -L -O "https://archive.org/download/den-unge-greve-dracula/01.mp4"När jag märkte att det gick långsamt tryckte jag bara ctrl-c för att avbryta, och så startade jag om igen med samma kommando. Efter ett par försök fick jag en snabb förbindelse så att ett avsnitt inte tog mer än 4-5 minuter att ladda ner.

En annan variant är att starta nerladdningen av alla avsnitten på en gång och låta datorn jobba själv på egen hand, t.ex. över natten, medan man själv gör annat. Då spelar det inte så stor roll om ett avsnitt tar en timme att ladda ner. Så här:
curl -L -O "https://archive.org/download/den-unge-greve-dracula/[01-14].mp4"
Ytterligare en variant som sägs vara snabbare (ej testat av mig) är att använda Bit Torrent.

Steffan Rudvall

Det verkar som att Unge Greve Dracula senast fanns på SVT Play 2018 men den verkar ha visats linjärt såpass sent som maj förra året.

https://smdb.kb.se/catalog/id/004189656

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juni 2024 kl. 13:54:32Det verkar som att Unge Greve Dracula senast fanns på SVT Play 2018 men den verkar ha visats linjärt såpass sent som maj förra året.

https://smdb.kb.se/catalog/id/004189656
Fast den fanns säkert förra året också det står nog bara fel den har i alla fall funnits efter 2018

https://web.archive.org/web/20220408083259/https://www.svtplay.se/unge-greve-dracula

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2025 kl. 02:40:23Inget svar än av Eurotroll, men jag har frågat Henrik Bennetter om saken. Han skriver följande:

Citat från: Henrik BennetterHej Daniel! Jag var inte inblandad i Lou - det bör ha varit min numera pensionerade kollega Kajsa Gyllenberg.
Dock kanske Eurotroll har kvar någon medverkandelista?
Mvh Henrik
Så Per-Arne Ehlin, Kajsa Gyllenberg och Henrik Bennetter hade samma arbetsuppgifter samtidigt?

Oscar Isaksson

Citat från: MB skrivet 17 januari 2025 kl. 23:15:31Så Per-Arne Ehlin, Kajsa Gyllenberg och Henrik Bennetter hade samma arbetsuppgifter samtidigt?
Som jag har förstått det så tog Henrik Bennetter över efter Per-Arne Ehlin när han gick i pension.

BPS

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2025 kl. 23:20:20Som jag har förstått det så tog Henrik Bennetter över efter Per-Arne Ehlin när han gick i pension.
Det är dock intressant att Per-Arne Ehlin har ansvarat för dubbningar efter att Henrik tog över till exempel Kvastresan.

Citat från: MB skrivet 17 januari 2025 kl. 23:15:31Så Per-Arne Ehlin, Kajsa Gyllenberg och Henrik Bennetter hade samma arbetsuppgifter samtidigt?

Per-Arne Ehlin och Kajsa Gyllenberg verkar ha jobbat samtidigt men kanske ersatte Henrik Bennetter båda två?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 17 januari 2025 kl. 23:27:41Det är dock intressant att Per-Arne Ehlin har ansvarat för dubbningar efter att Henrik tog över till exempel Kvastresan.
Per-Arne Ehlin och Kajsa Gyllenberg verkar ha jobbat samtidigt men kanske ersatte Henrik Bennetter båda två?
Jag blir också lite konfunderad på hur det förhållit sig, inte minst som Henriks svar verkar antyda att det var Kajsa Gyllenberg han ersatte... Det är möjligt att han ersatte båda två, då den här gamla artikeln från Dagens Nyheter från 2008 gör gällande att Per-Arne och Kajsa då delade på arbetsuppgifterna. Eller också var det Per-Arne som Henrik officiellt ersatte, medan Kajsa fortsatte ett litet tag till och jobbade parallellt med Henrik...?

Jag hittar på rak arm ingenting efter 2010 där Kajsa crediterats, medan jag däremot hittar enstaka produktioner efter 2010 där Per-Arne crediterats; såsom just Kvastresan. Kanske gick Per-Arne officiellt i pension 2010, men fortsatte på frilansbasis för vissa projekt...? 2010 var han ju trots allt 68 år, vilket låter som en typisk ålder då de flesta inte längre fortsätter som fast anställda; men däremot mycket väl kan hoppa in som frilansare för att tjäna lite mer pengar utöver den (för de flesta) relativt låga pensionen.

Kajsa verkar ha varit 65 år 2010, vilket åtminstone med dagens mått mätt känns aningen tidigt att gå i pension om man inte har ett fysiskt ansträngande jobb (har man fysiska jobb orkar man nog oftast inte längre än så, men dubbningsövervakning och projektledning känns ju inte så fysiskt betungande; varför man kan vinna på att jobba aningen längre för att få en högre pension...).

Steffan Rudvall

Frågan är om Per-Arne och Kajsa ens har haft samma arbetsuppgifter, det verkar ju som det men han har ju nästan alltid crediterats som producent och hon oftast som projektledare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 januari 2025 kl. 07:58:11Frågan är om Per-Arne och Kajsa ens har haft samma arbetsuppgifter, det verkar ju som det men han har ju nästan alltid crediterats som producent och hon oftast som projektledare.
Jaså...? Det är inget jag har reflekterat över i alla fall, så nog har väl Per-Arne ganska ofta crediterats som projektledare han också...

När Per-Arne började gjordes ju dock oftast dubbningarna in-house i SVTs studior, som till viss del även skett med Kajsa, men det tror jag att SVT övergav helt runt millennieskiftet. Åtminstone vet jag att säsong 1 av Vargar, häxor och jättar (som sändes första gången 1998) dubbades hos SVT in-house, medan säsong 2 verkar ha dubbats av SVT i Eurotrolls studior. Eller åtminstone tolkar jag det så, när Eurotroll bara har crediterats i direkt anslutning till inspelningstekniker och mixtekniker, och ingen annanstans. Då borde gissningsvis ingen dubbning ha skett i SVTs studior sedan runt 2000 - 2001, för annars borde man väl ha fortsatt med samma serie i samma studio...?

MOA

Random fråga: Är Kajsa & Anna Gyllenberg släkt? Hoppas inte Kajsa har en hemlig tvilling