Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT dubbningar

Startat av Marcusen, 19 april 2023 kl. 18:31:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 januari 2025 kl. 14:09:00Den informationen kommer från Svensk Mediedatabas och där står Torsten med som svensk röst och svensk dialog regissör.

https://smdb.kb.se/catalog/id/002023909
Jag har aldrig hört talats om att Torsten Wahlund varit aktiv som regissör, så det hade varit väldigt intressant att se den där DVD-utgåvan med egna ögon; för att se om det verkligen står så eller om Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket gjort ett misstag och skrivit in fel... Tyvärr hittar jag dock inte åt ens en baksidesbild av DVD-utgåvan på nätet. :(

Om det stämmer känns det ju i alla fall inte troligt att Eurotroll skulle ha dubbat den/de säsongerna, utan då lär vissa säsonger ha dubbats på annat håll.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2025 kl. 02:18:43Jag har aldrig hört talats om att Torsten Wahlund varit aktiv som regissör, så det hade varit väldigt intressant att se den där DVD-utgåvan med egna ögon; för att se om det verkligen står så eller om Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket gjort ett misstag och skrivit in fel... Tyvärr hittar jag dock inte åt ens en baksidesbild av DVD-utgåvan på nätet. :(

Om det stämmer känns det ju i alla fall inte troligt att Eurotroll skulle ha dubbat den/de säsongerna, utan då lär vissa säsonger ha dubbats på annat håll.
https://www.tradera.com/item/302154/659295643/paketpris-postis-per-magisk-jul-greta-gris-flyga-drake-och-andra

Finns en dvd på Tradera av serien, intressant om Torsten varit regissör, en av mina favoritrröstskådespelare.
Dock konstigt att en respekterad röstskådespelare med lång erfarenhet i branschen ställer upp i sådan skit som Greta Gris endå är😅, obehaglig animation och dålig händelselöss story.
Torsten var ju även med som synlig skådespelare i flera av Saltkråkan filmerna🙂, så han är kanske också relativt känd utanför dubbvärlden.

Finns ju endel udda dubbregissörer som inte brukar regissera dubbningar som regisserat däribland finns ju Beppe Wolgers (Flåklypa) som också bara dubbat 3 gånger, sedan så finns också den välkända skådespelaren och regissören Alf Kjellin som regisserat en dub och inget mer, dvs Törnrosas originaldubb.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 januari 2025 kl. 15:13:17https://www.tradera.com/item/302154/659295643/paketpris-postis-per-magisk-jul-greta-gris-flyga-drake-och-andra

Finns en dvd på Tradera av serien, intressant om Torsten varit regissör, en av mina favoritrröstskådespelare.
Dock konstigt att en respekterad röstskådespelare med lång erfarenhet i branschen ställer upp i sådan skit som Greta Gris endå är😅, obehaglig animation och dålig händelselöss story.
Torsten var ju även med som synlig skådespelare i flera av Saltkråkan filmerna🙂, så han är kanske också relativt känd utanför dubbvärlden.

Finns ju endel udda dubbregissörer som inte brukar regissera dubbningar som regisserat däribland finns ju Beppe Wolgers (Flåklypa) som också bara dubbat 3 gånger, sedan så finns också den välkända skådespelaren och regissören Alf Kjellin som regisserat en dub och inget mer, dvs Törnrosas originaldubb.
Torsten Wahlund var ju frilansare, och som sådana kan man knappast börja vraka och välja bland roller - så behöver man extraknäck finns det knappast på kartan att börja välja utifrån om serien i sig verkar tillräckligt bra; utan då lär de flesta bara tacka och ta emot...

Däremot tycker jag det känns lite märkligt om han skulle regissera en sådan TV-serie. Nog för att det ibland förekommer udda val av regissörer, men det gäller ju främst långfilmer - vid TV-serier brukar man ju oftast satsa på regisserande tekniker, för att hålla nere kostnaderna; så varför skulle någon ha velat betala för en renodlad regissör för en serie som Greta Gris...?
(Då jag förutsätter att Torsten knappast var aktuell som inspelningstekniker, så att han knappast kan ha spelat in serien)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2025 kl. 02:18:43Jag har aldrig hört talats om att Torsten Wahlund varit aktiv som regissör, så det hade varit väldigt intressant att se den där DVD-utgåvan med egna ögon; för att se om det verkligen står så eller om Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket gjort ett misstag och skrivit in fel... Tyvärr hittar jag dock inte åt ens en baksidesbild av DVD-utgåvan på nätet. :(

5706116586388.11f.jpg5706116586388.11b.jpgVTS_38_1.VOB_snapshot_00.01.280.jpg

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 februari 2025 kl. 13:47:305706116586388.11f.jpg5706116586388.11b.jpgVTS_38_1.VOB_snapshot_00.01.280.jpg
Hur gammal är den där DVD:en
Lotta Ardai har förekommit tidigare va? Andra namn är obekanta

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  3 februari 2025 kl. 23:34:40Hur gammal är den där DVD:en
Lotta Ardai har förekommit tidigare va? Andra namn är obekanta
Louise Ræder är ju en välkänd röstskådespelerska, hon är ju bland annat Siri Sprett i Tiny Toons, Hera i Herkules, FruBrisby, mfl.
Louise spelade också Lennart Jähkels flickvän i Goda Grannar.

Norea Sjöquist är förvisso helt okänd för folk som inte är dubb intresserade men hon har dubbat massor och hon är svår att undgå.

Förstår inte hur någon människa frivilligt vill ge röst i Greta Gris dock, speciellt chockad över att dubbveteranen Torsten Wahlund regisserade serien.

Jag tycker Greta Gris är något av det värsta Svt köpt in, Varit tvingad att se lite i jobbsyften och det är nog bland det värsta jag sett, händelselösa, tråkiga, utdragna och fruktansvärt animerade avsnitt med dynga😱.

DingoPictures2005

Plus om man jobbar med dubb på heltid som Torsten Wahlund och Louise Ræder i princip gjorde så borde man ju kunna välja ganska fritt bland roller.

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet  3 februari 2025 kl. 23:34:40Hur gammal är den där DVD:en
Den är från 2006, alltså är den 19 år.

Citat från: MOA skrivet  3 februari 2025 kl. 23:34:40Lotta Ardai har förekommit tidigare va? Andra namn är obekanta
Med ett par undantag känner jag igen de flesta av namnen i listan, antingen från andra dubbningar, eller från scen och TV.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 23:54:39Förstår inte hur någon människa frivilligt vill ge röst i Greta Gris dock, speciellt chockad över att dubbveteranen Torsten Wahlund regisserade serien.

Jag tycker Greta Gris är något av det värsta Svt köpt in, Varit tvingad att se lite i jobbsyften och det är nog bland det värsta jag sett, händelselösa, tråkiga, utdragna och fruktansvärt animerade avsnitt med dynga😱.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 23:58:51Plus om man jobbar med dubb på heltid som Torsten Wahlund och Louise Ræder i princip gjorde så borde man ju kunna välja ganska fritt bland roller.
Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, men du kan inte förutsätta att alla måste tycka lika illa om serien som du. Det har gjorts åtta säsonger av serien, och den har vunnit flera prestigefyllda priser, och massor av nomineringar. Dessutom finns det merchandise och nöjesparker runt om i världen med Greta Gris-tema. Serien skulle inte kunna nå såna framgångar om alla hatade den.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2025 kl. 09:47:06Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, men du kan inte förutsätta att alla måste tycka lika illa om serien som du. Det har gjorts åtta säsonger av serien, och den har vunnit flera prestigefyllda priser, och massor av nomineringar. Dessutom finns det merchandise och nöjesparker runt om i världen med Greta Gris-tema. Serien skulle inte kunna nå såna framgångar om alla hatade den.
Ja för målgruppen barn så är den bra av en förståelig anledning.

Men den har ju målgruppen för endast mindre barn typ.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 10:30:08Ja för målgruppen barn så är den bra av en förståelig anledning.

Men den har ju målgruppen för endast mindre barn typ.
Ja, målgruppen är utan tvekan väldigt smal. Men Greta Gris är ju inte unik på den punkten, utan ganska många animerade serier på SVTs kanaler riktar sig till yngre barn. Det finns givetvis undantag, men just SVT har och har haft oproportionerligt många animerade serier riktade till de allra yngsta i jämförelse med andra aktörer...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2025 kl. 09:39:05Med ett par undantag känner jag igen de flesta av namnen i listan, antingen från andra dubbningar, eller från scen och TV.
Själv känner jag väl till alla utom Andreas Ferronato och Micke Hjelm på listan. Men jag undrar om den förstnämnda kan vara den här personen...?
https://swedenentertainmentgroup.se/artister/andreas-ferronato/

Men jag blir väldigt konfunderad varför Eurotroll anlitat Torsten Wahlund som regissör, som ju dels aldrig brukade regissera och det dels känns oekonomiskt varför man för en TV-serie inte kört med regisserande tekniker...? Dessutom verkar ju SVT nuförtiden aldrig betala för renodlade regissörer, men kanske var det här innan de började med den policyn...?

För visst är det väl SVT som beställt dubben av Greta Gris, eller...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2025 kl. 10:43:35För visst är det väl SVT som beställt dubben av Greta Gris, eller...?
Sändes inte Greta Gris först på Nickelodeon (eller på Nick Jr, om den kanalen fanns då)? Vill minnas ha sett något avsnitt där redan 2005.

Tillägg: Tog mig en titt på KB:s tidningstjänst, och det verkar som den sändes på Nickelodeon redan hösten 2004. Vågar dock inte svara om det var samma dubbning, även om jag än idag minns att Torsten Wahlund gjorde rösten till Pappa Gris (visst heter han så?).

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 februari 2025 kl. 23:54:39Louise Ræder är ju en välkänd röstskådespelerska, hon är ju bland annat Siri Sprett i Tiny Toons, Hera i Herkules, FruBrisby, mfl.
Louise spelade också Lennart Jähkels flickvän i Goda Grannar.

Norea Sjöquist är förvisso helt okänd för folk som inte är dubb intresserade men hon har dubbat massor och hon är svår att undgå.

Förstår inte hur någon människa frivilligt vill ge röst i Greta Gris dock, speciellt chockad över att dubbveteranen Torsten Wahlund regisserade serien.

Gode gud, menade Andreas Ferronato, Micke Hjelm & Linda Santiago(Samma efternamn som en huvudstad, förvånansvärt)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2025 kl. 10:43:35Ja, målgruppen är utan tvekan väldigt smal. Men Greta Gris är ju inte unik på den punkten, utan ganska många animerade serier på SVTs kanaler riktar sig till yngre barn. Det finns givetvis undantag, men just SVT har och har haft oproportionerligt många animerade serier riktade till de allra yngsta i jämförelse med andra aktörer...
Själv känner jag väl till alla utom Andreas Ferronato och Micke Hjelm på listan. Men jag undrar om den förstnämnda kan vara den här personen...?
https://swedenentertainmentgroup.se/artister/andreas-ferronato/

Men jag blir väldigt konfunderad varför Eurotroll anlitat Torsten Wahlund som regissör, som ju dels aldrig brukade regissera och det dels känns oekonomiskt varför man för en TV-serie inte kört med regisserande tekniker...? Dessutom verkar ju SVT nuförtiden aldrig betala för renodlade regissörer, men kanske var det här innan de började med den policyn...?

För visst är det väl SVT som beställt dubben av Greta Gris, eller...?
Har han dubbat något annat? Intressant karriär

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2025 kl. 23:32:28Gode gud, menade Andreas Ferronato, Micke Hjelm & Linda Santiago(Samma efternamn som en huvudstad, förvånansvärt)
Linda Santiago är en ganska känd skådespelare, verksam både i Sverige och i USA, som på senare år bland annat spelat en av huvudrollerna i långköraren Lyckoviken på TV3 och Viaplay; och nu senast syntes i Helikopterrånet på Netflix.

Hon har medverkat i ett antal dubbningar genom åren, åtminstone dessa (men förmodligen fler än så):
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Linda+Santiago&typ=fritext&avdelning=alla

Andreas Ferronato och Micke Hjelm måste jag dock medge att jag inte hade hört talats om innan.

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2025 kl. 23:34:54Har han dubbat något annat? Intressant karriär
Inte vad jag hittar åt i alla fall.

Citat från: Erika skrivet  4 februari 2025 kl. 13:40:35Sändes inte Greta Gris först på Nickelodeon (eller på Nick Jr, om den kanalen fanns då)? Vill minnas ha sett något avsnitt där redan 2005.

Tillägg: Tog mig en titt på KB:s tidningstjänst, och det verkar som den sändes på Nickelodeon redan hösten 2004. Vågar dock inte svara om det var samma dubbning, även om jag än idag minns att Torsten Wahlund gjorde rösten till Pappa Gris (visst heter han så?).
Mycket intressant. Om det nu är samma dubbning, så verkar det ju lite mer realistiskt varför Greta Gris haft en separat regissör från början.

Då kanske SVT köpte in en färdig dubbning för de första säsongerna, och själva bara beställt senare säsonger...?