Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT dubbningar

Startat av Marcusen, 19 april 2023 kl. 18:31:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2025 kl. 23:36:13Random fråga: Är Kajsa & Anna Gyllenberg släkt? Hoppas inte Kajsa har en hemlig tvilling
Hon är Anna Gyllenbergs mamma alltså inte Anna Sophocleous.

MOA

Citat från: A skrivet 19 januari 2025 kl. 15:51:13Hon är Anna Gyllenbergs mamma alltså inte Anna Sophocleous.
Förklarat släktband medans Sophocleous inte alls tillhör släkten, självklart

Daniel Hofverberg

Är det någon SVT-dubbning ni är intresserade av rollistor till, som jag ska fråga Henrik Bennetter (dubbprojektledare) om? Det måste förstås vara nyare än 2010, då det var då han började jobba på SVT. Och det kan väl vara klokt att i första hand prioritera serier som inte går att få tag i dubbcredits till på annat håll (d.v.s. som inte är dubbade av Eurotroll, alternativt äldre Eurotroll-dubbningar som de kanske inte har tillgång till). SVT verkar dock inte ha uppgifter om regissör och tekniker, men däremot betydligt mer kompletta rollistor än de som står utsatta i bild (åtminstone för de dubbningar som Henrik varit inblandad i, vilket tydligen är hälften av SVTs dubbningar nuförtiden). :)

Han är nämligen inte som de flesta, utan har bett om att få en lång lista vid ett tillfälle över alla dubbningar jag undrar om - istället för att skicka ett par serier per gång och sen avvakta ett litet tag, som jag brukar göra i normala fall. Fast man kanske inte vill utmana ödet ändå och fråga om hundratals serier, utan hålla sig på en rimlig nivå...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2025 kl. 16:02:26Är det någon SVT-dubbning ni är intresserade av rollistor till, som jag ska fråga Henrik Bennetter (dubbprojektledare) om?
Dubbningarna som utfördes av Riviera Sound & Post främst En andra chans då det inte går att få fram information på annat håll sedan deras konkurs.

Erika

Astronella och Sam & Julia, båda är dubbade av Cineast Dub och credits är ej kompletta (bl. a. har vi det "ökända" "m. fl.").

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2025 kl. 16:09:13Dubbningarna som utfördes av Riviera Sound & Post främst En andra chans då det inte går att få fram information på annat håll sedan deras konkurs.
Jag hade redan frågat om En andra chans, och tyvärr hade SVT inte bevarat någon rollista till den. :(

Finns det fler dubbningar av Riviera som är så pass nya att Henrik kan ha varit inblandade? Tydligen var han inblandad i En andra chans, men hade tydligen inte kvar uppgifter om den...

Citat från: Erika skrivet 22 januari 2025 kl. 17:20:57Astronella och Sam & Julia, båda är dubbade av Cineast Dub och credits är ej kompletta (bl. a. har vi det "ökända" "m. fl.").
Tack för tipset, de hade jag glömt bort.

Astronella har ju för övrigt en till svensk dubbning på Max; där under titeln Universella Ella. Vet inte vilken dubbning som kom först, och oklart vilken dubbningsstudio som gjort den dubben...? I likhet med det mesta på Max finns inga dubbcredits alls...

Mathilda Gustafsson

Kanske Henrik vet någonting om Arthurs sista dubbningsomgång? Jag gjorde ju en lång lista över alla säsonger men information från någon inblandad är ju alltid bättre än röstigenkänning

Erika

Hur ligger det till tv-serier som är inköpta från annat håll, och credits helt saknas? Tänker på t. ex. PAW Patrol.

A

Citat från: Erika skrivet 23 januari 2025 kl. 19:26:12Hur ligger det till tv-serier som är inköpta från annat håll, och credits helt saknas? Tänker på t. ex. PAW Patrol.
Jultomtens lärling också den verkar ha visats först på SVT men ändå inga credits

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 23 januari 2025 kl. 19:26:12Hur ligger det till tv-serier som är inköpta från annat håll, och credits helt saknas? Tänker på t. ex. PAW Patrol.
Jag skulle gissa att Henrik eller SVT inte har uppgifter till sådana serier, men kan fråga för all del.

Citat från: A skrivet 23 januari 2025 kl. 19:33:14Jultomtens lärling också den verkar ha visats först på SVT men ändå inga credits
Jultomtens lärling är ju hursomhelst för gammal för att Henrik Bennetter ska kunna ha uppgifter, då den började sändas på SVT 2008. :(

Det verkar märkligt nog som att SVT inte har någon gemensam databas utan har täta skott mellan olika medarbetare som arbetat med dubbningar - för jag frågade tidigare om Big Top Academy (som dubbades av Cineast Dub), och den hade han inga uppgifter om, då det tydligen var hans kollega Lotta Ulfung som var projektledare för den (som enligt Henrik arbetar med hälften av SVTs dubbningar, och han den andra halvan)...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2025 kl. 16:02:26Är det någon SVT-dubbning ni är intresserade av rollistor till, som jag ska fråga Henrik Bennetter (dubbprojektledare) om? Det måste förstås vara nyare än 2010, då det var då han började jobba på SVT. Och det kan väl vara klokt att i första hand prioritera serier som inte går att få tag i dubbcredits till på annat håll (d.v.s. som inte är dubbade av Eurotroll, alternativt äldre Eurotroll-dubbningar som de kanske inte har tillgång till). SVT verkar dock inte ha uppgifter om regissör och tekniker, men däremot betydligt mer kompletta rollistor än de som står utsatta i bild (åtminstone för de dubbningar som Henrik varit inblandad i, vilket tydligen är hälften av SVTs dubbningar nuförtiden). :)

Han är nämligen inte som de flesta, utan har bett om att få en lång lista vid ett tillfälle över alla dubbningar jag undrar om - istället för att skicka ett par serier per gång och sen avvakta ett litet tag, som jag brukar göra i normala fall. Fast man kanske inte vill utmana ödet ändå och fråga om hundratals serier, utan hålla sig på en rimlig nivå...
Greta Gris, nyfiken på vilka som skämt ut sig i det värsta Svt visat.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 januari 2025 kl. 11:56:22Greta Gris, nyfiken på vilka som skämt ut sig i det värsta Svt visat.
Med tanke på att Greta Gris började sändas redan 2006 är det väl knappast troligt att Henrik Bennetter varit inblandad. Möjligen att han kan ha varit med under senare säsonger, om nu serien dubbats under en längre period...? Jag är lite osäker hur det förhåller sig med de olika säsongerna av serien, och vilka som SVT sänt under olika tillfällen...?

Jag är för övrigt heller inte jätteförtjust i Greta Gris, men i ärlighetens namn tillhör väl varken du eller jag seriens målgrupp...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2025 kl. 12:48:17Med tanke på att Greta Gris började sändas redan 2006 är det väl knappast troligt att Henrik Bennetter varit inblandad. Möjligen att han kan ha varit med under senare säsonger, om nu serien dubbats under en längre period...? Jag är lite osäker hur det förhåller sig med de olika säsongerna av serien, och vilka som SVT sänt under olika tillfällen...?

Jag är för övrigt heller inte jätteförtjust i Greta Gris, men i ärlighetens namn tillhör väl varken du eller jag seriens målgrupp...
De senare säsongerna dubbades ju efter 2010.

Har för mig att @Steffan Rudvall grävde fram något om att den nyligen bortgångne röstskådespelaren Torsten Wahlund varit regissör för serien, sedan nämnde steffan också att Hasse Jonsson och Steve Kratz medverkar i serien.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 januari 2025 kl. 14:01:43De senare säsongerna dubbades ju efter 2010.

Har för mig att @Steffan Rudvall grävde fram något om att den nyligen bortgångne röstskådespelaren Torsten Wahlund varit regissör för serien, sedan nämnde steffan också att Hasse Jonsson och Steve Kratz medverkar i serien.
Den informationen kommer från Svensk Mediedatabas och där står Torsten med som svensk röst och svensk dialog regissör.

https://smdb.kb.se/catalog/id/002023909

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 januari 2025 kl. 11:56:22Greta Gris, nyfiken på vilka som skämt ut sig i det värsta Svt visat.
Det värsta är nog Biss & Kajs egentligen men fråga inte mer om det