Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

gstone

det är två röster kvar i Alice i underlandet(2010) jag inte lyckats klura ut
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

När dubbades svampbob till svenska första gång ?

när gjorts den första svenska dubbningen av något svampbob avsnitt ?

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 december 2025 kl. 16:45:35När dubbades svampbob till svenska första gång ?

tyvärr jag hade inte tillgång till kanalen Nickelodeon själv men jag har kollat upp och det stod hösten år 2000.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 december 2025 kl. 16:45:35När dubbades svampbob till svenska första gång ?

det börjar sänder första säsongen av serien på september 2000 och jag tror att det börjar inspelningen runt millennieskiftet eller vinter och vår 2000 inspelad hos eurotroll eller sdi media/mediadubb International eftersom Nickelodeon brukar anlita mediadubb International/sdi media eller eurotroll på slutet på 90 talet och början av 00 talet.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 25 december 2025 kl. 14:01:28det börjar sänder första säsongen av serien på september 2000 och jag tror att det börjar inspelningen runt millennieskiftet eller vinter och vår 2000 inspelad hos eurotroll eller sdi media/mediadubb International eftersom Nickelodeon brukar anlita mediadubb International/sdi media eller eurotroll på slutet på 90 talet och början av 00 talet.
man tackar

gstone

I trailern för bilar på Toy Story 2 dvd:n har  Duc Hudson en annan röst, dialogen har översatta annorlunda och alla påhittade platser plats har kvar sina engelska original namn istället för dom svenska namn som dom  har i själva dubbningen !

Var är grejen med det ?

gstone

Vilka är dom svenska rösterna på denna DVD ?

Oscar Isaksson

Citat från: Tintin skrivet 11 januari 2025 kl. 23:43:20Enligt Wikipedia av Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton under versioner och visningar står det "I den ena är det Danielsson själv som läser alla roller, i den andra är det Bernard Cribbins som läser alla roller", men i den engelska versionen med Tage Danielsson (som berättare) så verkar det vara andra skådespelare.

Någon som vet mer om dubbningen ?. Rösterna vid 19.11 låter det lite grand som Björn Gustafson och Nils Eklund. Men det är bara en ren gissning.

https://www.youtube.com/watch?v=ICaPhfDi4FU

Vad trevligt att någon annan har uppmärksammat denna engelskdubbade version med svenska skådespelare. Närmaste jag har kommit, är att den troligast är inspelad hos Sveriges radio med bearbetning av Doreen Denning, som även medverkar i filmen och gör alla kvinnliga röster. 

Så innan julen är helt utdansad så ta göra en titt på denna i sig själv unika dubbning.

gstone

Vilks är dom svenska rösterna i  1981 års  Helen Keller anime ?

Erika

Citat från: gstone skrivet  3 januari 2026 kl. 22:32:55Vilks är dom svenska rösterna i  1981 års  Helen Keller anime ?
Med reservation för jag kan minnas fel (det var många år sedan jag såg filmen!); Louise Raeder, Beatrice Järås och Roger Storm. 

gstone

Citat från: Erika skrivet  3 januari 2026 kl. 22:57:00Med reservation för jag kan minnas fel (det var många år sedan jag såg filmen!); Louise Raeder, Beatrice Järås och Roger Storm.
man tackar

gstone

Citat från: Erika skrivet  3 januari 2026 kl. 22:57:00Med reservation för jag kan minnas fel (det var många år sedan jag såg filmen!); Louise Raeder, Beatrice Järås och Roger Storm.
man kan undra vilken studio som dubbade med en sådan blanding av röster

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  3 januari 2026 kl. 23:04:42man kan undra vilken studio som dubbade med en sådan blanding av röster
Med tanke på att filmen är utgiven av Wendros, så borde den vara dubbad hos Videobolaget.

EDIT:
Nu har har jag hittat åt röstlistan jag skrev ihop för flera år sedan:

Berättare - Beatrice Järås
Helen Keller - Louise Raeder
Arthur Keller - Roger Storm
Kate Keller - Beatrice Järås
James Keller - Roger Storm
Doktorn - Roger Storm
Martha - Beatrice Järås
Betty - Louise Raeder
Dr. Kishon - Roger Storm
Dr. Alexander Graham Bell - Roger Storm
Anne Sullivan - Beatrice Järås
Sarah Fuller - Beatrice Järås

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 januari 2026 kl. 00:28:51Med tanke på att filmen är utgiven av Wendros, så borde den vara dubbad hos Videobolaget.

EDIT:Nu har har jag hittat åt röstlistan jag skrev ihop för flera år sedan:

Doktorn - Roger Storm
Martha - Beatrice Järås
Betty - Louise Raeder
Dr. Kishon - Roger Storm
Det gick snabbt 

tusej tack :)❤️🙏

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 januari 2026 kl. 00:28:51EDIT:Nu har har jag hittat åt röstlistan jag skrev ihop för flera år sedan:

Doktorn - Roger Storm
Martha - Beatrice Järås
Betty - Louise Raeder
Dr. Kishon - Roger Storm
Du är en snäll person som hjälper så mycket med dubbnings frågor stort tack från🫂🙏