Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Harry Potter (Serien, 2027-)

Startat av Göran, 27 maj 2025 kl. 23:13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2025 kl. 23:38:03Men jag vet förstås lika lite som du hur den här nya serien kommer att vara inriktad, och huruvida den kommer vara mer barnanpassad eller rikta sig till en mer mogen publik - det lär ju vara avgörande för om serien kommer att dubbas eller inte. Men med tanke på hur många barn som läser böckerna, så kan man väl tycka att de borde välja att göra serien relativt barnvänlig.
Jag skulle nog inte vilja påstå att det är mest barn som läser dom. Och då tänker jag mig mest på åldern 5-12 år. För att jag tror nog det mest är tonåringar som läser dom då och då är man ju fortfarande barn upp till 18 år. (Upp till 20 år om man åker på barnbiljett)
Men jag känner många som är runt min ålder som fortfarande läser dom och dom är vuxna. Själv är jag ju 30 år och jag lyssnar på dom på ljudbok. Det är kanske inte på samma sätt som att läsa dom men för min del så är det så jag känner funkar bäst för mig.
Men menade du med här att barn är det som läser böckerna eller inkluderar du med ljudbok?
Vilken ålder menar du när du säger att det mest är barn som läser det?

gstone

Om den inte dubbas behöver jag inte se den och du behöver inte mina trans vänner blir arga på mig och tycka illa om  :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 30 maj 2025 kl. 20:27:25Om den inte dubbas behöver jag inte se den och du behöver inte mina trans vänner blir arga på mig och tycka illa om  :)
De kan väl inte bestämma vad du ska se, man blir ju inte transfob bara för att man tittar på Harry Potter. Det är ju JK Rowling som är transfob men Harry Potter tv-serien är ju inte det bara för att hon är det.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 30 maj 2025 kl. 20:41:03De kan väl inte bestämma vad du ska se, man blir ju inte transfob bara för att man tittar på Harry Potter. Det är ju JK Rowling som är transfob men Harry Potter tv-serien är ju inte det bara för att hon är det.
Och såvitt vi vet, av vad som hittills offentliggjorts, är det väl inga kända transfober inblandade i produktionen av serien. Ingenting verkar väl heller tyda på att J.K. Rowling överhuvudtaget själv kommer att vara inblandad i serien.

Det här är ju i ärlighetens namn ingen alltför unik situation. Det finns ju fler filmer och serier genom åren som bygger på förlagor skrivna av personer med åsikter vi inte delar, eller som till och med producerats av personer med åsikter vi inte delar - men det gör inte filmerna och serierna sämre för det, och ingen anledning att nödvändigtvis bojkotta serier och filmer på den grunden. :)

Lilla My

Citat från: Göran skrivet 27 maj 2025 kl. 23:13:06Idag har det gått ut med vem som ska spela Harry, Hermione och Ron.

Arabella Stanton, Dominic McLaughlin och Alastair Stout som har huvudrollerna serien.

Vad tror ni kommer den dubbas? Blir det som är filmerna att man slutar när det blir mörkare?
Stackars barn.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2025 kl. 22:13:54Och såvitt vi vet, av vad som hittills offentliggjorts, är det väl inga kända transfober inblandade i produktionen av serien. Ingenting verkar väl heller tyda på att J.K. Rowling överhuvudtaget själv kommer att vara inblandad i serien.
Hon har ju dock gått ut med hur mycket hon ogillar alla från de gamla filmerna som gått ut som öppna trans allies, till den grad att hon vägrar se någon serie eller film som innehåller dessa skådespelare.

Hela anledningen till att en ny serie görs överhuvudtaget är ju p.g.a. att hon inte kan hantera att Daniel blivit så förknippad med hennes karaktär.

Simon Axelsson

Citat från: BPS skrivet 30 maj 2025 kl. 20:41:03De kan väl inte bestämma vad du ska se, man blir ju inte transfob bara för att man tittar på Harry Potter. Det är ju JK Rowling som är transfob men Harry Potter tv-serien är ju inte det bara för att hon är det.
Nej, Harry Potter i sig är väl kanske inte transfobiskt, men hennes samtliga inkomster från franchisen verkar ju gå till att frånta transpersoner rättigheter. Hon har ju till och med startat en organisation som ägnar sig åt just detta ändamål. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 30 maj 2025 kl. 23:14:04Hon har ju dock gått ut med hur mycket hon ogillar alla från de gamla filmerna som gått ut som öppna trans allies, till den grad att hon vägrar se någon serie eller film som innehåller dessa skådespelare.

Hela anledningen till att en ny serie görs överhuvudtaget är ju p.g.a. att hon inte kan hantera att Daniel blivit så förknippad med hennes karaktär.
Jag känner många snälla trevliga trans människor, så det gör mig ont att dessa oskyldiga människor för förfölls av dumma andningar som man dessutom inte kan rå för då man är född trans  :'(
jag önskar det fanns färe elaka människor i Sverige 

Elios

Jag kunde inte bry mig ett skit mindre om vad JK. Rowlings åsikter om trans. Men en sak hon har lyckats bra med är just Harry Potter.

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 30 maj 2025 kl. 23:14:04Hela anledningen till att en ny serie görs överhuvudtaget är ju p.g.a. att hon inte kan hantera att Daniel blivit så förknippad med hennes karaktär.

Inte för att jag inte tror dig, men har du någon källa på det?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2025 kl. 22:13:54Och såvitt vi vet, av vad som hittills offentliggjorts, är det väl inga kända transfober inblandade i produktionen av serien. Ingenting verkar väl heller tyda på att J.K. Rowling överhuvudtaget själv kommer att vara inblandad i serien.

Det här är ju i ärlighetens namn ingen alltför unik situation. Det finns ju fler filmer och serier genom åren som bygger på förlagor skrivna av personer med åsikter vi inte delar, eller som till och med producerats av personer med åsikter vi inte delar - men det gör inte filmerna och serierna sämre för det, och ingen anledning att nödvändigtvis bojkotta serier och filmer på den grunden. :)
Jag ville bara vara en bra person 😖🥺❗️

jag vill inte bidra till att några transpersoner skadas :'(

Elios

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2025 kl. 18:37:28Jag ville bara vara en bra person 😖🥺❗️

jag vill inte bidra till att några transpersoner skadas :'(
Det gör du inte. Titta för att du älskar Harry Potter.  ;D

Elios

@Daniel Hofverberg 
Hur gamla är det du menar barnen är som läser Harry Potter böckerna?^^

Göran

Citat från: Elios skrivet 31 maj 2025 kl. 19:07:24Why? :o
Nej, de kommer inte få någon normal uppväxt när de är huvudkaraktärer i en av världens största franchises. Och där finns ju redan rasistiska inlägg på internet om Arabella Stanton.