Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Operation Bäver (Hoppers, 2026)

Startat av Will Siv, 16 juli 2025 kl. 19:27:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders M Olsson och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Carlswell skrivet Igår kl. 22:48:45Varför är den svenska titeln Operation bäver? På engelska är ju filmen döpt efter bäver avatarerna som de kallar Hoppers så den borde väl rimligtvis heta Skuttarna eller någonting sånt på svenska.
Det får du väl egentligen fråga Disney om, men min bästa gissning är att de tyckte att Skuttarna lät för töntigt eller barnsligt, och ville ha någon lite mer "spännande" titel som bättre lockar folk att se filmen. Kanske kan även den titeln hjälpa till att bredda målgruppen en del, i och med att den valda titeln kanske mer för tankarna till action- och äventyrsfilmer; som inte direkt Skuttarna gör.

Åtminstone jag skulle nog ha trott att det var en film för de allra yngsta barnen om jag såg reklam för en film vid namn Skuttarna... Knappast något som hade lockat mig att gå på bio, i alla fall.

Uppenbarligen är det i alla fall ett gemensamt beslut för hela Norden, i och med att filmen i Norge heter Operasjon Bever, i Danmark heter Mission: Bæver och i Finland heter Operaatio Majava. Alla fyra titlarna följer ju samma mall, och frångår på så sätt originaltiteln.

Anders M Olsson

Citat från: Carlswell skrivet Igår kl. 22:48:45Varför är den svenska titeln Operation bäver? På engelska är ju filmen döpt efter bäver avatarerna som de kallar Hoppers så den borde väl rimligtvis heta Skuttarna eller någonting sånt på svenska.
Det är väl egentligen inget att höja på ögonbrynen åt. Det finns massor av filmer med fritt satta svenska titlar, där man helt har gått ifrån originaltiteln.

Ofta handlar det då om att man har tyckt att en översättning av originaltiteln inte skulle bli tillräckligt "säljande". Kanske även att den skulle låta töntig, konstig, obegriplig eller ligga fel i munnen.