Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2024 kl. 20:51:00Frågan är bara hur många avsnitt de kommer att sända av serien just i år, då det ju verkar ha varierat från år till år...?
Mycket bra fråga! Vissa år, när SVT har sänt Jultomtens lärling som (typ) julkalender, har man sänt två avsnitt (på raken) om dagen fram till juldagen. Kanske gör man något liknande i år?

Citat från: Erika skrivet  1 oktober 2024 kl. 13:14:56Antar NRK kör en repris i år?
Japp, verkar som NRK sänder Stjernestøv (2020) i år.

Tintin

Har funderat på en tips och "spotting" tråd avseende skådespelarna i de norska/danska julkalendrarna (men vet inte hur stort intresset är). Såg att SVT Play lagt upp filmen Hacker (2019) igen med Josephine Højbjerg (Tinka) i en av huvudrollerna och i regi av Poul Berg (känd från ett flertal julkalendrar). Inte dubbad, men kan vara värd att tipsa om.

https://www.svtplay.se/video/ep3Egv2/hacker

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 25 oktober 2024 kl. 15:11:22Har funderat på en tips och "spotting" tråd avseende skådespelarna i de norska/danska julkalendrarna (men vet inte hur stort intresset är). Såg att SVT Play lagt upp filmen Hacker (2019) igen med Josephine Højbjerg (Tinka) i en av huvudrollerna och i regi av Poul Berg (känd från ett flertal julkalendrar). Inte dubbad, men kan vara värd att tipsa om.

https://www.svtplay.se/video/ep3Egv2/hacker
Tack för tipset, den verkar lovande. :)

Finns tyvärr "bara" kvar en månad till, men på den tiden borde man väl hinna se den... Annars går det ju alltid att ladda hem med svtplay-dl.

Erika

Citat från: Erika skrivet  1 oktober 2024 kl. 13:14:56Hur ligger det med RÚV?
Det verkar bli två julkalendrar, om jag har förstått det hela rätt. Man kommer sända norska Snöfall från 2016, utöver den sänds även Þorri og Þura bíða eftir jólunum som tycks rikta sig till en yngre målgrupp. Är inte 100% säker, men jag tror den också är en julkalender. Nu går det inte (i dagsläget) att kolla RÚV:s tv-tablå längre än 10/12, men hittills har den funnits med varje dag. Det är därför jag tror Þorri og Þura bíða eftir jólunum också är en julkalender (och den verkar även ha ett tydligt jultema).

Med hjälp av lite gammalt hederligt googlande verkar det som SVT kommer lägga ut följande julkalendrar på sin playtjänst 1 december:

Mumindalen

Julstrul med Staffan och Bengt
Liv i luckan med julkalendern
Julpussar och stjärnsmällar
Sunes jul
Håll huvet kallt

Kan eventuellt bli fler.

Utöver dessa, kommer Barna Hedenhös uppfinner julen tillbaka 7/11 och Kronprinsen som försvann kommer tillbaka 19/11.

Sedan får vi hoppas SVT köper in och sänder t. ex. Snøfall 2 (2023). Har visserligen redan sett, men vill även se den på svenska. :)

Lilla My

Citat från: Erika skrivet 29 oktober 2024 kl. 16:04:17Med hjälp av lite gammalt hederligt googlande verkar det som SVT kommer lägga ut följande julkalendrar på sin playtjänst 1 december:

Mumindalen

Sunes jul
Håll huvet kallt

Kan eventuellt bli fler.

Utöver dessa, kommer Barna Hedenhös uppfinner julen tillbaka 7/11 och Kronprinsen som försvann kommer tillbaka 19/11.

YESSS!! Lyckliiiig!

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 29 oktober 2024 kl. 16:04:17Sedan får vi hoppas SVT köper in och sänder t. ex. Snøfall 2 (2023). Har visserligen redan sett, men vill även se den på svenska. :)
Ja, det hoppas jag också - den var riktigt bra, och när nu SVT sänt gamla Snöfall flertalet gånger, så kan man ju tycka att de även borde köpa in Snöfall 2...

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 29 oktober 2024 kl. 16:04:17Det verkar bli två julkalendrar, om jag har förstått det hela rätt. Man kommer sända norska Snöfall från 2016, utöver den sänds även Þorri og Þura bíða eftir jólunum som tycks rikta sig till en yngre målgrupp. Är inte 100% säker, men jag tror den också är en julkalender. Nu går det inte (i dagsläget) att kolla RÚV:s tv-tablå längre än 10/12, men hittills har den funnits med varje dag. Det är därför jag tror Þorri og Þura bíða eftir jólunum också är en julkalender (och den verkar även ha ett tydligt jultema).

Med hjälp av lite gammalt hederligt googlande verkar det som SVT kommer lägga ut följande julkalendrar på sin playtjänst 1 december:

Mumindalen

Sunes jul
Håll huvet kallt

Kan eventuellt bli fler.

Sedan får vi hoppas SVT köper in och sänder t. ex. Snøfall 2 (2023). Har visserligen redan sett, men vill även se den på svenska. :)
Verkligen synd att SVT inte kan kategorisera dessa som kommande i kategorin på https://www.svtplay.se/kategori/julkalendrar då hadde man ju vetat att dom skulle komma.
Houba !

Erika

DR kommer lägga ut följande julkalendrar 1/11:
CitatAbsalons Hemmelighed
Bamses Julerejse
Den anden Verden
Jul i Gammelby
Jul med Trines mor
Jul på Slottet
Julestjerner
Jullerup Færgeby
Jørgensens Jul
Nissebanden
Nissebanden i Grønland
Pagten
Rytteriets Jul
Tidsrejsen 1
Vinterbyøster
Källa: https://digitalt.tv/julekalendere-paa-drtv-dr-gensyn-i-2024/

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2024 kl. 06:43:41DR kommer lägga ut följande julkalendrar 1/11:Källa: https://digitalt.tv/julekalendere-paa-drtv-dr-gensyn-i-2024/
De flesta av dessa låg väl ute på DRTV även förra julen, så det är väl kanske inte det allra mest intressanta - och märkligt att de inte tycks släppa Theo & den magiske talisman (2018) igen, som heller inte fanns ifjol.

Däremot har ju DR på senare tid tagit bort kanalloggan i bild på DRTV, som inte längre är inbränd hela tiden utan bara i 6 sekunder i början (mycket bättre!), så om man laddat hem julkalendrarna tidigare år kan det vara värdefullt att ladda hem dessa på nytt för att få en renare bild. :)
(Det borde SVT verkligen ta efter...)

Däremot ser jag att DR tydligen numera kräver att man skapar ett konto och loggar in för att kunna se på någonting alls, vilket man inte behövt tidigare - en nackdel, även om det inte är hela världen. Ett problem är att man inte längre tydligt verkar kunna se vad som är geoblockerat till Danmark och inte, då man märker det först när man provar att spela upp och ser om det fungerar eller inte... Eller har jag missat något uppenbart...?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2024 kl. 08:51:32Däremot ser jag att DR tydligen numera kräver att man skapar ett konto och loggar in för att kunna se på någonting alls, vilket man inte behövt tidigare - en nackdel, även om det inte är hela världen. Ett problem är att man inte längre tydligt verkar kunna se vad som är geoblockerat till Danmark och inte, då man märker det först när man provar att spela upp och ser om det fungerar eller inte... Eller har jag missat något uppenbart...?
Tråkig läsning, men det kanske finns vägar runt det. Jag kunde se TV4 Play i Kodi på min mediaspelare så sent som hösten 2022 (utan konto) och ladda ned så sent som våren 2023 (utan konto). 

Trevligt dock att Kronprinsen som försvann kommer tillbaka på SVT Play den 19/11 (eftersom den inte är släppt på DVD). Troligen har det väl med att göra med att biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst kommer 2025.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2024 kl. 08:51:32De flesta av dessa låg väl ute på DRTV även förra julen, så det är väl kanske inte det allra mest intressanta - och märkligt att de inte tycks släppa Theo & den magiske talisman (2018) igen, som heller inte fanns ifjol.
Ja, absolut märkligt... Visst, låg den ute åtminstone 2022? Eller är det jag som minns fel?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2024 kl. 08:51:32Däremot har ju DR på senare tid tagit bort kanalloggan i bild på DRTV, som inte längre är inbränd hela tiden utan bara i 6 sekunder i början (mycket bättre!), så om man laddat hem julkalendrarna tidigare år kan det vara värdefullt att ladda hem dessa på nytt för att få en renare bild. :)
(Det borde SVT verkligen ta efter...)
Har faktiskt tänkt på detta i snart fem år, undrar varför SVT helt plötsligt fick för sig att visa kanalloggan i bild på SVT Play? Nu kommer jag inte ihåg de allra tidigaste åren, men 2011-2019 kan jag inte minnas SVT någonsin hade en inbränd kanallogga på SVT Play...? 
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2024 kl. 08:51:32Däremot ser jag att DR tydligen numera kräver att man skapar ett konto och loggar in för att kunna se på någonting alls, vilket man inte behövt tidigare - en nackdel, även om det inte är hela världen. Ett problem är att man inte längre tydligt verkar kunna se vad som är geoblockerat till Danmark och inte, då man märker det först när man provar att spela upp och ser om det fungerar eller inte... Eller har jag missat något uppenbart...?
Aj då, detta hade jag helt missat... :( 

Tillägg: Har nu skapat ett konto. Det var lika bra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2024 kl. 12:37:56Tillägg: Har nu skapat ett konto. Det var lika bra.
Att skapa konto var ju inte direkt komplicerat, det gick på en minut. Däremot är det värre att jag inte längre hittar något sätt att se vad som är geoblockerat och inte - man hittar åt allt, vare sig det går att se eller inte, och jag ser ingen notis om det som inte går att se. Enda sättet jag hittat är genom att (inloggad med konto) prova starta uppspelning av någonting, för att se om det går eller om man får felmeddelande...

Eller är det jag som letar dåligt...?

Förut hade ju DRTV helt enkelt så att man inte ens såg det man inte kunde se, och även om det var lite lurigt det också så gjorde det åtminstone att man visste att allt som man hittar åt också går att se.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2024 kl. 21:07:58Att skapa konto var ju inte direkt komplicerat, det gick på en minut. Däremot är det värre att jag inte längre hittar något sätt att se vad som är geoblockerat och inte - man hittar åt allt, vare sig det går att se eller inte, och jag ser ingen notis om det som inte går att se. Enda sättet jag hittat är genom att (inloggad med konto) prova starta uppspelning av någonting, för att se om det går eller om man får felmeddelande...
Ja, det verkar vara enkelt att skapa ett konto. En email och ett namn bara (som kan vara fiktivt). Jag såg att utbudet även gäller Gensyn (fd Bonanza) som är som Danmarks svar på SVT Öppet arkiv. Jag såg om Guldregn (1986) tidigare i höstas med hyfsad svensk översättning på undertexterna. 

Erika

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2024 kl. 06:43:41DR kommer lägga ut följande julkalendrar 1/11:Källa: https://digitalt.tv/julekalendere-paa-drtv-dr-gensyn-i-2024/
Några till julkalendrar (bl. a. ett par andra nordiska julkalendrar dubbade till danska) har tillkommit:
Citat– Tidsrejsen
– Nissebanden
– Nissebanden i Grønland
– Jul i Gammelby
– Jul på Slottet
– Bamses Julerejse
– Vinterbyøster
– Jullerup Færgeby
– Kikkebakke Boligby
– Kender du Decembervej?
– Ramajetternes Jul
– Sebastians Jul
– Den Hemmelige Tunnel
– Det Magiske Tivoliteater
– En Hæderlig Jul

Og der er også nogle adventskalendere for voksne:

– Rytteriets Jul
– Jul med Trines mor
– Labans Jul
– Mens vi presse citronen
– Parterapi – Julespecials
– Jørgensens Jul – En vejrværts bekendelser
Källa: https://juleweb.dk/nyhed202424/

Fortfarande ingen Theo & den magiske talisman, och dessutom saknas ett par julkalendrar på den här listan som var med på den andra... Förmodligen var den listan enbart preliminär.