Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  7 augusti 2026 kl. 15:41:55Av alla återskapade avsnitt är 11 inkompletta, antar att ottillängliga sketcher förekom i dom avsnitten. Monsieur har förstås bättre koll än jag
Mycket riktigt! I avsnitten som inte är kompletta förekom det material från början som närvarande inte går att få tag i.

Det finns bara en sak vi kan göra: hålla tummarna för att det en dag kommer läggas upp avsnitt från 1984 års version! Dök ett avsnitt upp från ingenstans kommer säkert flera andra göra det! Så länge det finns liv finns det hopp! :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  7 augusti 2026 kl. 20:24:39Mycket riktigt! I avsnitten som inte är kompletta förekom det material från början som närvarande inte går att få tag i.

Det finns bara en sak vi kan göra: hålla tummarna för att det en dag kommer läggas upp avsnitt från 1984 års version! Dök ett avsnitt upp från ingenstans kommer säkert flera andra göra det! Så länge det finns liv finns det hopp! :)
Jag kan höra mig för om det går att gräva fram avsnitt från 1984 års version. :)

Är det alla avsnitt som finns behov av från den säsongen?

Monsieur Hulot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 augusti 2026 kl. 14:57:56Jag kan höra mig för om det går att gräva fram avsnitt från 1984 års version. :)

Är det alla avsnitt som finns behov av från den säsongen?
Vad menar du nu? Det kanske är jag som missförstått någonting, men frågan känns lite svårtolkad.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2026 kl. 20:38:11Vad menar du nu? Det kanske är jag som missförstått någonting, men frågan känns lite svårtolkad.
Hon menar nog finns det behov av att jag laddar upp alla avsnitt? Monsieur blir överlycklig om hans dröm blir uppfylld va?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2026 kl. 20:38:11Vad menar du nu? Det kanske är jag som missförstått någonting, men frågan känns lite svårtolkad.
Jag tror att hon menar om vi saknar alla avsnitt eller bara vissa av 1984 års version. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2026 kl. 21:21:09Jag tror att hon menar om vi saknar alla avsnitt eller bara vissa av 1984 års version. :)
För närvarande saknas 11 avsnitt, om hon lyckas fixa dom blir Monsieur överlycklig

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 10 augusti 2026 kl. 21:19:29Hon menar nog finns det behov av att jag laddar upp alla avsnitt? Monsieur blir överlycklig om hans dröm blir uppfylld va?
Jag förstår! Om hon har något avsnitt (eller flera) vore det ju väldigt kul om de skulle läggas upp! :D

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2026 kl. 21:21:09Jag tror att hon menar om vi saknar alla avsnitt eller bara vissa av 1984 års version. :)
Jag förstår igen! Visserligen finns ju rekonstruktioner av vissa avsnitt, men det vore kul om originalversionerna skulle få se dagens ljus på nytt!

Har @Ovanliga dubbningar några avsnitt ur 1984 års version? Skulle du sakna avsnitten 19 och 20 är det inte konstigt, eftersom "playen" av någon anledning valde att inte lägga upp dem. De finns däremot i rekonstruerat format av Scoop Guy.

Monsieur Hulot

Har gjort lite efterforskningar om diverse TV-program på stadsbiblioteket den senaste tiden och jag har hittat ganska mycket information som jag tror kan vara intressant. Jag har bland annat fått reda på vad de fem första avsnitten av 1975 års omgång av Fem myror... handlar om! :D

I samband med att denna omgång skulle visas i repris på hösten samma år skrev man i Göteborgs-Posten vilka bokstäver och siffror som ingick i avsnitten.

1. Bokstaven A och siffran 3 (sänd 15 februari)
2. Bokstaven K och siffran 5 (sänd 22 februari)
3. Bokstaven E och siffran 8 (sänd 1 mars)
4. Bokstaven O och siffran 7 (sänd 8 mars)
5. Bokstaven B och siffran 1 (sänd 15 mars)

Monsieur Hulot

@Ovanliga dubbningar hade du någonting från 1984 års version? :)

Frågade Rosa Mannen om han hade någonting, men han hade ingenting :(

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 augusti 2026 kl. 14:47:18@Ovanliga dubbningar hade du någonting från 1984 års version? :)

Frågade Rosa Mannen om han hade någonting, men han hade ingenting :(
Ännu mindre han kan ladda upp

Will Siv

Både 1973/1974 (säsong 1) och 1975 (säsong 2) original versionerna med.
- what.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2026 kl. 23:02:49Jag förstår! Om hon har något avsnitt (eller flera) vore det ju väldigt kul om de skulle läggas upp! :D
Jag förstår igen! Visserligen finns ju rekonstruktioner av vissa avsnitt, men det vore kul om originalversionerna skulle få se dagens ljus på nytt!

Har @Ovanliga dubbningar några avsnitt ur 1984 års version? Skulle du sakna avsnitten 19 och 20 är det inte konstigt, eftersom "playen" av någon anledning valde att inte lägga upp dem. De finns däremot i rekonstruerat format av Scoop Guy.
Jag ska se vad jag kan göra och gräva fram. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet 14 augusti 2026 kl. 17:07:48Både 1973/1974 (säsong 1) och 1975 (säsong 2) original versionerna med.
Att ingen verkar ha exemplar av de säsongerna är nog kanske inte så konstigt, då det inte finns några kopior på Kungliga Biblioteket att se på.

Säsong 1 repriserades senaste gången hösten 1974 och säsong 2 mellan november och december 1976.

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 14 augusti 2026 kl. 17:41:10Jag ska se vad jag kan göra och gräva fram. :)
Okej. Hoppas du hittar något! :)

Ossian T

Jag tänkte lite på det här programmet och märkte något intressant.
Som vi känner till så har olika elefantbokstavsanimationer olika färg/mönster på marken i animationerna. I fem av animationerna är marken gul och grön-randig (för bokstäverna C, Q, X, Z & Ö).

Som vi också känner till finns det sketcher som utspelar sig i Brasses vardagsrum, dessa sketcher är:
-            Bokhyllan (9 böcker)
-            Korvkakan (del 1 & 2)
-            Tarzan red i zig-zag
-            Gömma bakelsen
-            C-namnen till festen
-            Bu för Q
-            Önskelistan

Jag upptäckte ett samband mellan avsnitt som handlade om någon av de tidigare nämnda fem bokstäverna (C, Q, X, Z & Ö) och sketcher som utspelar sig i Brasses vardagsrum.

I julkalendern är fem av dessa sju sketcher med i avsnitt med grön och gul-randig elefantbokstavsanimation. Undantagen är "bokhyllan" som är med i avsnitt 2 om bokstaven Y och "gömma bakelsen" som är med i avsnitt 16 om bokstaven A.

I 1984-versionen är sambandet ännu större eftersom sex av dessa sju sketcher är med i avsnitt med grön och gul-randiga elefantbokstavsanimationer eftersom "gömma bakelsen var med i avsnitt 40 (det avsnittet hade två olika elefantbokstavsanimationer varav en av dem var om bokstaven Ö).

Troligtvis är detta en slump men ville ändå nämna det.

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet Igår kl. 20:05:42Jag tänkte lite på det här programmet och märkte något intressant.
Som vi känner till så har olika elefantbokstavsanimationer olika färg/mönster på marken i animationerna. I fem av animationerna är marken gul och grön-randig (för bokstäverna C, Q, X, Z & Ö).

Som vi också känner till finns det sketcher som utspelar sig i Brasses vardagsrum, dessa sketcher är:
-            Bokhyllan (9 böcker)
-            Korvkakan (del 1 & 2)
-            Tarzan red i zig-zag
-            Gömma bakelsen
-            C-namnen till festen
-            Bu för Q
-            Önskelistan

Jag upptäckte ett samband mellan avsnitt som handlade om någon av de tidigare nämnda fem bokstäverna (C, Q, X, Z & Ö) och sketcher som utspelar sig i Brasses vardagsrum.

I julkalendern är fem av dessa sju sketcher med i avsnitt med grön och gul-randig elefantbokstavsanimation. Undantagen är "bokhyllan" som är med i avsnitt 2 om bokstaven Y och "gömma bakelsen" som är med i avsnitt 16 om bokstaven A.

I 1984-versionen är sambandet ännu större eftersom sex av dessa sju sketcher är med i avsnitt med grön och gul-randiga elefantbokstavsanimationer eftersom "gömma bakelsen var med i avsnitt 40 (det avsnittet hade två olika elefantbokstavsanimationer varav en av dem var om bokstaven Ö).

Troligtvis är detta en slump men ville ändå nämna det.
Det har jag aldrig tänkt på! Kul att du uppmärksammade detta :)

Undrar förresten om de som redigerade 1984 års version också redigerade originalserierna.