Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (Disney)

Startat av Rosenlund, 14 februari 2012 kl. 19:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Disneyfantasten

Jag vet att Lena Ericsson, Åsa Bjerkerot och Maria Weisby gör Ariels Systrar i filmen, vet någon vem av dem som gör vem?

Åsa Bjerkerot står angiven i TV-serien, så jag antar att det betyder att hon repriserar sin roll där... (vilket hon verkar vara ensam om)

Disneyfantasten

Jag kom på en sak till förutom Ursula och Måsart; jag är inte heller särskilt förtjust i Sjöhästens nya röst i TV-serien, för maskulin för att kunna passa, varför anlitade de inte bara Charlie Elvegård att göra rollen igen? Han spelade ju Kanin i samtliga Nalle Puh sammanhang 1988-2011, men kanske även han hade förhinder vid inspelningen...?

I vilket fall, av någon anledning står endast Heléne Lundström angiven som Ariels sångröst i creditlistan på Dubbningshemsidan, trots att hon bara sjöng två av sångerna i hela TV-serien...

I själva verket så har Ariel sammanlagt haft tre sångröster i TV-serien;

- Johanna Ljungberg (som varit talröst i alla avsnitten) har sjungit sångerna "Just A Little Love", "Harmony" och "Edge of The Sea"

- Liza Öhman har sjungit sången "Sing A New Song"

- Heléne Lundström har endast sjungit sångerna "Daring To Dance" och "Never Give Up"

Alltså har Lundström endast sjungit en tredjedel av sångerna i hela serien som Ariel sjunger! (jag misstänker att hon sannolikt spelade in dem i samband med att dubbningen av Pocahontas spelades in, för jag tvivlar starkt på att Lundström skulle anlitas i någon större skala i en TV-serie, då hon säkert var för dyr att anlita för dess budget...)

Här är sångerna där Johanna Ljungberg sjunger;

>Just A Little Love; www.youtube.com/watch?v=-OdfyCWCKRw

>Harmony; www.youtube.com/watch?v=uyRSaXbBsTc

(tyvärr kunde jag inte hitta "Edge of The Sea" på svenska på YouTube...)

Här är den enda sången som Liza Öhman sjunger;

>Sing A New Song; www.youtube.com/watch?v=oeVSRuCKbgY (börjar vid 10:46)

Här är sångerna som Heléne Lundström sjunger;

>Daring To Dance; www.youtube.com/watch?v=jCtft5sW32k (börjar vid 2:46)

>Never Give Up; www.youtube.com/watch?v=BP7Lyb7YJec

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2019 kl. 12:15:48
Jag kom på en sak till förutom Ursula och Måsart; jag är inte heller särskilt förtjust i Sjöhästens nya röst i TV-serien, för maskulin för att kunna passa, varför anlitade de inte bara Charlie Elvegård att göra rollen igen? Han spelade ju Kanin i samtliga Nalle Puh sammanhang 1988-2011, men kanske även han hade förhinder vid inspelningen...?

I vilket fall, av någon anledning står endast Heléne Lundström angiven som Ariels sångröst i creditlistan på Dubbningshemsidan, trots att hon bara sjöng två av sångerna i hela TV-serien...

I själva verket så har Ariel sammanlagt haft tre sångröster i TV-serien;

- Johanna Ljungberg (som varit talröst i alla avsnitten) har sjungit sångerna "Just A Little Love", "Harmony" och "Edge of The Sea"

- Liza Öhman har sjungit sången "Sing A New Song"

- Heléne Lundström har endast sjungit sångerna "Daring To Dance" och "Never Give Up"

Alltså har Lundström endast sjungit en tredjedel av sångerna i hela serien som Ariel sjunger! (jag misstänker att hon sannolikt spelade in dem i samband med att dubbningen av Pocahontas spelades in, för jag tvivlar starkt på att Lundström skulle anlitas i någon större skala i en TV-serie, då hon säkert var för dyr att anlita för dess budget...)

Här är sångerna där Johanna Ljungberg sjunger;

>Just A Little Love; www.youtube.com/watch?v=-OdfyCWCKRw

>Harmony; www.youtube.com/watch?v=uyRSaXbBsTc

(tyvärr kunde jag inte hitta "Edge of The Sea" på svenska på YouTube...)

Här är den enda sången som Liza Öhman sjunger;

>Sing A New Song; www.youtube.com/watch?v=oeVSRuCKbgY (börjar vid 10:46)

Här är sångerna som Heléne Lundström sjunger;

>Daring To Dance; www.youtube.com/watch?v=jCtft5sW32k (börjar vid 2:46)

>Never Give Up; www.youtube.com/watch?v=BP7Lyb7YJec

I en intervju med Helene Lundström på en hemsida för alla världens Disney dubbningar gick det precis till så.
Att hon gjorde några sånger till TV-serien i samarbete när hon var där för att göra Pocahontas.

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/interview-with-helene-luumlndstrom.html

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 27 januari 2019 kl. 12:33:47
I en intervju med Helene Lundström på en hemsida för alla världens Disney dubbningar gick det precis till så.
Att hon gjorde några sånger till TV-serien i samarbete när hon var där för att göra Pocahontas.

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/interview-with-helene-luumlndstrom.html

Hon är även med i en av sångerna i Lejonkungen 2 Simbas Skatt, antar att även dessa spelades in i samband med Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld...

(nu är ju inte Pocahontas 2 någon särskilt bra uppföljare, men dubbningen är iallafall ganska bra)

Samma sak tror jag med Divina Sarkany, att hon gjorde Vippan i Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen samband med inspelningen till dubbningen av Mulan, båda dessa filmer hade svensk premiär i november 1998 (Mulan på bio och Skönheten och Odjuret 2 direkt på VHS), däremot har jag svårt att tro att Sarkany medverkade i Belles Magiska Värld, även om jag inte har sett den filmen än (har letat efter 1999-års VHS-utgåva i Second Hand affärer länge utan att hitta dem, samma sak även med andra Disney-VHS som jag saknar i min samling...), för precis som Lundström så är Sarkany ingen särskilt aktiv skådespelare och Pocahontas och Mulan är deras enda direkt betydande roller och Sarkany har inte dubbat en enda gång efter Mulan 2 året 2004...

Det ska dock bli intressant att se om Divina Sarkany återkommer i Röjar-Ralf Kraschar Internet eller om det - precis som i Sofia Den Första och Disney Infinity - blir Mikaela Tidermark...

Gustav Jonsson

Vem gör Ariels röst här
https://youtu.be/xsUe2XeeB0o  ska vara Sissel men hon låter inte som i filmen här pratar hon med någon slags brytning

Varsågod

Sissel talar med viss brytning i filmen också, att den skiljer sig åt här emellanåt kan bero på många saker. Sedan får man väl anta att den här musiksagan inte görs med samma budget och förutsättningar som långfilmen.
Det kan ju vara så att någon annan gör enstaka utfyllnadsrepliker som adderats eller korrigerats i efterhand, eller annat som har kortats ned/omformulerats för tydlighet, men en del repliker är lyfta direkt ur filmen, och görs definitivt av Sissel.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2019 kl. 14:43:03
Hon är även med i en av sångerna i Lejonkungen 2 Simbas Skatt, antar att även dessa spelades in i samband med Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld...

(nu är ju inte Pocahontas 2 någon särskilt bra uppföljare, men dubbningen är iallafall ganska bra)

Samma sak tror jag med Divina Sarkany, att hon gjorde Vippan i Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen samband med inspelningen till dubbningen av Mulan, båda dessa filmer hade svensk premiär i november 1998 (Mulan på bio och Skönheten och Odjuret 2 direkt på VHS), däremot har jag svårt att tro att Sarkany medverkade i Belles Magiska Värld, även om jag inte har sett den filmen än (har letat efter 1999-års VHS-utgåva i Second Hand affärer länge utan att hitta dem, samma sak även med andra Disney-VHS som jag saknar i min samling...), för precis som Lundström så är Sarkany ingen särskilt aktiv skådespelare och Pocahontas och Mulan är deras enda direkt betydande roller och Sarkany har inte dubbat en enda gång efter Mulan 2 året 2004...

Det ska dock bli intressant att se om Divina Sarkany återkommer i Röjar-Ralf Kraschar Internet eller om det - precis som i Sofia Den Första och Disney Infinity - blir Mikaela Tidermark...

Om du letar efter Belles Magiska Värld, så kan jag tipsa att kolla marketplace eller Tradera och Blocket.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  3 februari 2019 kl. 19:37:58
Om du letar efter Belles Magiska Värld, så kan jag tipsa att kolla marketplace eller Tradera och Blocket.

Tyvärr är jag dålig på att köpa saker via internet, dessutom så är det dåligt för affärerna att köpa saker via internet...

Förutom Belles Magiska Värld så är det även flera andra Disney-VHS som jag letar efter som jag saknar i min samling... (samt även andra VHS som inte är Disney)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 februari 2019 kl. 19:41:07
Tyvärr är jag dålig på att köpa saker via internet, dessutom så är det dåligt för affärerna att köpa saker via internet...

Förutom Belles Magiska Värld så är det även flera andra Disney-VHS som jag letar efter som jag saknar i min samling... (samt även andra VHS som inte är Disney)

Varför inte dvd ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  3 februari 2019 kl. 19:41:43
Varför inte dvd ?

Jag samlar DVD också! Jag är en stor Disneyfantast så jag samlar både VHS och DVD!

Disneyfantasten

Dessutom så är det många Disney-filmer som klär sig bättre i VHS-utgåvor, reklamerna i DVD-utgåvorna går stick i stäv med filmkänslan och jag tycker att VHS-utgåvorna från 1991-2000 i regel är bättre än dem efter! Det är nostalgiskt också!

gstone

Hur fick egtinlgen Johanna Ljungber roll som Ariel ? Hon värkar bara ha gjort det här och första dubbningen av My Litte Pony the Movie. Hon värkar inte ha gjort något i underhålling väg bortsätt från dubbning och inte ens så många dubbning.

Var hon någon okänd Monica Forsberg tog in från gatan ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Gustav Jonsson

Är det Jodi eller Sissel som nynnar

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 14 februari 2019 kl. 15:49:41
Är det Jodi eller Sissel som nynnar
Spontant tycker jag att det låter som originalrösten Jodi Benson.