Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2025 kl. 21:44:41Skulle Sverige vinna är det väl dock inte alltför sannolikt att den kommer hållas i Malmö igen - för till nästa år finns väl gissningsvis flera stora arenor i Stockholm tillgängliga, som inte fanns tillgängliga senast; och Stockholm är väl mer sannolikt att de väljer än Malmö.
Närheten till Köpenhamn har gjort det attraktivt för dem att välja Malmö det var ju i Köpenhamn som turisterna bodde inte i Malmö.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2025 kl. 21:44:41Jag har knappt hört något av de andra ländernas bidrag i år, då jag inte tror att SVT haft sina sedvanliga inför-program med smakprov av de olika låtarna, men självklart hoppas jag att Sverige vinner.

Jag tror väl ärligt talat inte att KAJ faktiskt kommer att vinna, men jag är övertygad om att de hamnar ganska bra till i alla fall - åtminstone bland de fem bästa i finalen.
Skulle Sverige vinna är det väl dock inte alltför sannolikt att den kommer hållas i Malmö igen - för till nästa år finns väl gissningsvis flera stora arenor i Stockholm tillgängliga, som inte fanns tillgängliga senast; och Stockholm är väl mer sannolikt att de väljer än Malmö.
Jag hoppas det blir i Göteborg om Sverige vinner igen, Eurovision har inte ägt rum där sedan 1985 så det är på tiden.

gstone

Till och med Kalle Anka tidningen fira dom där finländarna som van och tävlar för Sverige 

Hur verkligen fångat hela Sveriges uppmärksamhet 

Ska inte lägga då jag har finskt påbrod själv, så kul för mina finiska släktingar  :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam Larsson

Kaj verkar inte vara lika starka som i Melodifestivalen vet inte det är som att någon har sagt till dem att ta det lugnt.

Daniel Hofverberg

I kvällens första semifinal var mina favoriter Nederländerna, Estland och Ukraina, men jag tyckte också mycket om Kroatien och Belgien. Tråkigt att de sistnämnda inte gick vidare (blev det kanske för magstarkt att uppmuntra till giftmord...? ;)), och märkligt att bl.a. Norge gick vidare som jag inte tyckte var så märkvärdig...

Allra bäst tyckte jag dock om Italien och Schweiz, men de var förstås utom tävlan. Smart drag att översätta sångtexterna till engelska via textremsor för Italiens bidrag - varför har ingen gjort så förut...?

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 maj 2025 kl. 21:49:26Kaj verkar inte vara lika starka som i Melodifestivalen vet inte det är som att någon har sagt till dem att ta det lugnt.
Jag märkte ingen nämnvärd skillnad från framförandet i Melodifestivalen - jag tycker tvärtom bara ännu bättre om KAJ nu än i Melodifestivalen, och det är en förvånansvärt stark och minnesvärd låt trots att den främst bygger på humor. :)

Hur den sen uppfattas i resten av Europa, där de förstås inte förstår något av sångtexten, är förstås en senare fråga - men vi gick då vidare ikväll i alla fall...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2025 kl. 00:54:02I kvällens första semifinal var mina favoriter Nederländerna, Estland och Ukraina, men jag tyckte också mycket om Kroatien och Belgien. Tråkigt att de sistnämnda inte gick vidare (blev det kanske för magstarkt att uppmuntra till giftmord...? ;)), och märkligt att bl.a. Norge gick vidare som jag inte tyckte var så märkvärdig...

Allra bäst tyckte jag dock om Italien och Schweiz, men de var förstås utom tävlan. Smart drag att översätta sångtexterna till engelska via textremsor för Italiens bidrag - varför har ingen gjort så förut...?
Jag märkte ingen nämnvärd skillnad från framförandet i Melodifestivalen - jag tycker tvärtom bara ännu bättre om KAJ nu än i Melodifestivalen, och det är en förvånansvärt stark och minnesvärd låt trots att den främst bygger på humor. :)

Hur den sen uppfattas i resten av Europa, där de förstås inte förstår något av sångtexten, är förstås en senare fråga - men vi gick då vidare ikväll i alla fall...
Det var den förstnämnda (Kroatien) som sjöng om giftmord om du syftar på Poison Cake. Den var chanslös, men jag gillade den faktiskt.

Jag tycker rätt låtar gick vidare, är jätteglad att Portugal gick vidare till final. Hade nog hellre sett Slovenien vidare än San Marino, ja, det var lite övertydlig, men ögonblicket i slutet var så gulligt. <3

KAJ var klart bäst. Hoppas att de vinner.  8)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 14 maj 2025 kl. 10:07:05Det var den förstnämnda (Kroatien) som sjöng om giftmord om du syftar på Poison Cake. Den var chanslös, men jag gillade den faktiskt.
Ja, precis - jag gillade faktiskt också Kroatiens. Åtminstone udda och originellt, och något annat än bara "flufftext" som så många andra kör med. Budskapet kan väl ifrågasättas (!), men det fanns i alla fall en ordentlig text. :)

Citat från: TonyTonka skrivet 14 maj 2025 kl. 10:07:05Jag tycker rätt låtar gick vidare, är jätteglad att Portugal gick vidare till final. Hade nog hellre sett Slovenien vidare än San Marino, ja, det var lite övertydlig, men ögonblicket i slutet var så gulligt. <3
San Marinos tyckte jag inte alls om, så jag hade också mycket hellre sett att Slovenien gick vidare. Den var som sagt övertydlig, men ändå ganska fin och en bra text.

Jag blev som sagt också besviken på Norges bidrag, som jag hade trott skulle vara bra men som blev alldeles för mycket. Däremot hade jag gärna sett att Belgien gick vidare, som jag tyckte var bra.

Adam Larsson

Azerbajdzjans bidrag måste ju har varit ett skämt

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2025 kl. 00:54:02Allra bäst tyckte jag dock om Italien och Schweiz, men de var förstås utom tävlan. Smart drag att översätta sångtexterna till engelska via textremsor för Italiens bidrag - varför har ingen gjort så förut...?

Kan ha varit att de krympt numret personmässigt som gjorde att jag uppfattade det så

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 14 maj 2025 kl. 20:23:11Kan ha varit att de krympt numret personmässigt som gjorde att jag uppfattade det så
Ja, de har ju tyvärr varit tvungna att ta bort en dansare och en "osynlig" körsångare (Lars Säfsund, som ju även medverkat i många dubbningar), i och med Eurovision Song Contests regler att max sex personer får finnas på scen. :(

Inte helt optimalt, och man kan ju undra varför inte svenska Melodifestivalen har samma regler som ESC, så att man vetat om från första början att alla bidrag kan se ut likadana vid en eventuell vinst...? Trots allt är ju hela syftet med Melodifestivalen att få fram en representant till Eurovision Song Contest, varför det logiska hade varit med samma regler för båda tävlingarna; så att man vet om från första början att alla bidrag kan se (ungefär) likadana ut om de skulle vinna...

Will Siv

Här är vinnarna från åren vi föddes

@Daniel Hofverberg

@Steffan Rudvall

@Erika , @jimstorm

@Soscla

@Hey Arnold på svenska

@Fred ,

@Jabberjaw , @Zebastian

@Lilla My , @Elios, @TVARK Sweden, @Oscar Isaksson

@TonyTonka 

@Disneyfantasten

@gstone, @Lillefot

@Adam

(oavsett vad vi tycker nu så är den här låten fenomenal och hon en ikon)

@Skokaka

Jag:

@MOA , @Simon Axelsson , @Jonas9881,

🇺🇦

@RC, @DingoPictures2005 @Jack P.W , @Victor Z

(Ska lägga till fler på 1980-talet)

För Sveriges bidrag:
(Kommer snart i Melodifestivalen ämnet)
- what.

Jabberjaw

Tycker båda semi finalerna var väldigt spännande. Och hållit mig vaken trots den urkassa sändningstiden som jag tycker är på tok för sent. Gillade programledarna och mellanakterna, speciellt "Made in Switzerland" med Petra.

Listar så som jag tycker om numren baserat på sång/text/framträdande. Några av länderna hade något långsamma låtar dock. Inte tagit med låtar som jag själv inte skulle kunna ha i en playlist i till exempel Spotify 😃

Spanien
Irland
Norge
Albanien
Frankrike
Israel
Sverige
Nederländerna
Estland
Switzerland

P.S Varför i h*lvete skulle dom spoila semi final 2 bidragen? 😴😕var tvungen mutea tvn och gå och göra annat under den tiden. Tråkigt också att vissa kunnat köpa en finalplats. Tycker det är oetiskt i en tävling där alla skall ha samma förutsättningar..

Daniel Hofverberg

I den andra semifinalen ikväll var mina favoriter Irland, Österrike, Luxemburg och Finland, men jag tyckte också om Danmark, Grekland, Tjeckien, Litauen och Israel. Orättvist att inte Irland gick vidare, som jag verkligen tyckte hade förtjänat en finalplats; men merparten av de andra kändes väl okej.

Allra mest tyckte jag dock om Frankrike, men det var förstås utom tävlan - men de kan bli riktigt vassa på lördag.

Det kommer bli väldigt spännande på lördag - jag tror väl kanske ärligt talat inte riktigt att Sverige kommer att vinna, men vi bör åtminstone hamna bland de fem bästa. Och det känns som att bl.a. Frankrike, Österrike och Nederländerna borde kunna placera bra på lördag.

Citat från: Jabberjaw skrivet 15 maj 2025 kl. 22:31:01Tråkigt också att vissa kunnat köpa en finalplats. Tycker det är oetiskt i en tävling där alla skall ha samma förutsättningar..
Om du syftar på Big Five-länderna, så håller jag med att det är ett märkligt upplägg att de fem länder som är störst och därmed betalar in mest till EBU automatiskt blir kvalificerade till final varje år... I vilka andra tävlingar skulle man acceptera ett sådant upplägg...?

Dock har ju Big Five-länderna oftast själva förlorat på det, då det ju sällan gått särskilt bra för de länderna de senaste decennierna - och det beror nog mycket på att många låtar växer vid en andra genomlyssning, så att de förlorar på att folk bara kunnat höra deras låt en gång.

Det var nog mycket därför som de ifjol införde att Big Five-länderna får framföra sina låtar i sin helhet i direktsändning i någon av semifinalerna, så det var ett klokt drag att de fortsatte med det i år; så att de låtarna inte hamnar i skymundan på samma sätt som hittills ofta varit fallet...

Citat från: Jabberjaw skrivet 15 maj 2025 kl. 22:31:01Och hållit mig vaken trots den urkassa sändningstiden som jag tycker är på tok för sent. 
Smaken är som baken, och själv tycker jag det är rätt tid. Men de borde verkligen lyckas att begränsa sig till två timmar i semifinalerna, som de en gång i tiden brukade göra - nästan två och en halv timme känns inte som att det borde behövas för 16 låtar...

Men sändningstiden de har kört på i många år är väl i mångt och mycket en kompromiss, för att tiderna ska någorlunda passa över hela Europa. Hade de börjat klockan 20:00, så hade det blivit orimligt tidigt i exempelvis Storbritannien (19:00). Och bl.a. Finland och Israel är ju en timme före oss, så att det nu börjar 22:00 där - lite sent, men fortfarande inom rimlighetens gräns.
(Att tiderna blir helt uppåt väggarna i Australien får man väl lov att leva med, då de ligger mellan sex och nio timmar före oss - det går liksom inte att harmoniera med Europas tider, hur mycket man än försöker...)

BPS

Ska man tro statistik sidorna så är det 41% chans att Kaj vinner nummer två på listan är Österrike och det är bara 20% så det ser ju ganska ljust ut även om såna sidor förstås inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 17 maj 2025 kl. 10:06:36Ska man tro statistik sidorna så är det 41% chans att Kaj vinner nummer två på listan är Österrike och det är bara 20% så det ser ju ganska ljust ut även om såna sidor förstås inte alltid överensstämmer med verkligheten.
Det vanskliga med odds är förstås att det bygger på olika slags matematiska algoritmer utifrån tillgänglig statistik och analyser, utan att det faktiskt har skett någon slags opinionsundersökning av vad folket tycker och tänker eller att någon levande människa har tillfrågats. Då är det alltid svårt att veta vad uppgifterna egentligen bygger på och varför.

Som exempel låg ju Sverige etta att vinna Eurovision Song Contest redan innan finalen i Melodifestivalen var avgjord, och alltså innan någon visste vilket bidrag som skulle representera Sverige...
(Vinstchanser i procent är egentligen bara omräkningar utifrån spelföretagens odds, så det är alltså odds vid betting - hur många gånger pengarna man får tillbaka vid vinst - som ligger till grund för de procentuella siffrorna.)

Bland folkets röster i Europa tror jag uppriktigt sagt ändå att KAJ kommer få många röster, men däremot är jag lite mer tveksam till jurygrupperna i respektive land (som ju står för hälften av poängen) - jurygrupperna består ju i de flesta länder av utbildade musiker, låtskrivare och ibland även musikjournalister, och sådana brukar ju som regel föredra mer "seriösa" och musikaliskt utmanande sånger; och mer skämtsamma eller "oseriösa" bidrag brukar ganska sällan komma bra till hos jurygrupperna.

Självklart ingen regel utan undantag, men vanligtvis brukar jurygrupperna trots allt inte så ofta rösta på den sortens bidrag som KAJ har; eller åtminstone inte ge sådana bidrag 12 poäng. "Bara bada bastu" är utan tvekan populär även ute i Europa, men jurygrupper brukar ju oftast inte bry sig om popularitet och streamingsiffror.

Utifrån den logiken är jag misstänksam på att de flesta jurygrupper kommer ge bl.a. Österrike höga poäng (som är en oerhört tekniskt utmanande sång), och KAJ sannolikt inte fullt lika höga poäng. Då är alltså frågan om tittarpoängen ändå räcker för att Sverige ska vinna, även om jurygrupperna inte ger Sverige de högsta poängen...?

I semifinalerna var det ju dessutom bara folket som avgjorde, och det är först nu ikväll som jurygrupperna har blandats in.