Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juni 2024 kl. 12:56:49@BPS la ut den enligt mig överlägsna originaldubben på Archive för ett tag sedan🙂.
https://archive.org/details/pinocchio-svensk-orginaldubbning

Tycker omdubben är något av det värsta som gjorts inom Svensk dub historia.
Nu har jag inget emot Jan Modin som person men Jans insats som Benjamin är rent utsagt bedrövlig.
Han låter som en vanlig person med en vanlig röst, dålig inlevelse och dåligt skådespel då han använder sin vanliga röst.
Måste jag hålla med om Jan ? :-\

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 17:13:39Förstår inte all kritik mot Lejonkungen som har skrivits här.

Jag tycker det är den bästa svenska dubben som gjorts.
Och den är överlägsen originalet förklaring nedan.

Har någon förresten länk till intervjun med Frank Ådahl när han säger att dubbningen var dålig?

Nästan alla Engelska originalröster suger.
Jonhatan Taylor Thomas som Unga Simba kunde inte sjunga därför röstbyte till Jason Weaver.
Unga Nalas enda sång replik sjungs av Laura Williams istället för Niketa Calame-Harris som var pratrösten.
Joseph Williams sjunger typ 2 repliker för Simba istället för Matthew Broderick detta trots att Matthew har bra sångröst.
Sally Dworsky sjunger Nalas enda sång replik.
Nathan Lane och Ernie Sabella sjunger för Timon & Pumbaa.
Rowan Atkinson sjunger för Zazu.
Jeremy Irons sjunger för Scar i delar av sången men även här ett röstbyte till Jim Cummings.
Hur fan tänker man?
Att detta ska gå onoterbart förbi?
Sedan varför anställa en skådespelarska att sjunga in en sång replik till Unga Nala?
Ja det kanske går en 8 åring förbi onoterbart men en vuxen person kan alltid märka dessa jävla röstbyten och det förstör magin och illusionen av filmen.
Du börjar gå för långt 

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:26:58Jag förstår inte ens varför karaktärerna sjunger i filmen?
Disney filmer animeras efter de amerikanska röstskådespelarna och de måste ha hört att Jonahtan Taylor Tomas, Moira Kelly och Niketa Calame inte kunde sjunga?
Alla kan prata, men alla kan inte sjunga bra.
Om det nu tyckte att deras röster var så bra......
Varför då inte bara ha sångerna utan att karaktärerna sjunger?
Broderick kan sjunga väldigt bra, han sjöng i serien The Producers och han är en väldigt bra skådis älskar Ferris Buellers Day of som Matthew spelar huvudrollen i, så fattar inte varför det var nödvändigt att betala Toto sångaren Joseph Williams att sjunga 2 repliker.
Då Toto var ett superkänt band på 90-talet så lär han garanterat ha tagit massor i betalt för att sjunga 2 repliker sång..........
Jag håller helt med dig om Matthew , att anlita en annan sångröst för simba var banalt  
sen vet jag även att jermory iroms sjunga 🎵 
kan långa till Spotify när jag orkar 

gstone

För en gångs skulle håller jag med DingoPictures2005  röstbytwrna i lejonkungen är dumma 

Anlita folk som kan sjunga för nala och unga simba och låt Broadwrick och irons sjunga själva ! >:(

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:26:58Jag förstår inte ens varför karaktärerna sjunger i filmen?
Disney filmer animeras efter de amerikanska röstskådespelarna och de måste ha hört att Jonahtan Taylor Tomas, Moira Kelly och Niketa Calame inte kunde sjunga?
Alla kan prata, men alla kan inte sjunga bra.
Om det nu tyckte att deras röster var så bra......
Varför då inte bara ha sångerna utan att karaktärerna sjunger?
Broderick kan sjunga väldigt bra, han sjöng i serien The Producers och han är en väldigt bra skådis älskar Ferris Buellers Day of som Matthew spelar huvudrollen i, så fattar inte varför det var nödvändigt att betala Toto sångaren Joseph Williams att sjunga 2 repliker.
Då Toto var ett superkänt band på 90-talet så lär han garanterat ha tagit massor i betalt för att sjunga 2 repliker sång..........
Lustigt att du skulle säga detta 

anledningen till att Mufasas sång var bortklippt var tydligen att sångrösten inte lät nog mycket som James Earl Jones ;D

Mufasas sångröst skulle varit Ken Page( från Änglahund och Cats)

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juni 2024 kl. 13:02:01Med Pinocchio så tycker jag personligen även att till och med Dumbo:s 1996 års dub är bättre än omdubben av Pinocchio.
Visserligen så är inte Inga någon höjdare som Pinocchio men hon är absolut inte i närheten till den bedrövlighet som Jan är som Benjamin.
Det är Benjamin:s röst som jag verkligen avskyr i omdubben Jan är så dålig i rollen att det gör filmen osebar med omdubben.
Har problem med den dubbningen men lustigt nog är inte Jan en av dom.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2024 kl. 13:36:35Catrin Jacobs tycker jag däremot är INTE bra som Benjamin;

https://www.youtube.com/watch?v=CoYZ1XK3LdE&t=13s
Så klart hon inte gör hon är ju en kvinna ::) :(

känns som väldigt dålig rollsättning 

kankse LPn var gjord i hast 

gstone

Citat från: gstone skrivet 15 april 2025 kl. 00:23:27Så klart hon inte gör hon är ju en kvinna ::) :(

Vore väl typ som att ha Hans Alfredson som snövit  ;D

gstone

DingoPictures2005 Säger faktiskt en del ganska vettiga saker om orginal rösterna i lejonkungen 

Dock skulle jag uttrycket mig mildare men själva poängerna är ju förnuftiga 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 april 2025 kl. 00:08:58Måste jag hålla med om Jan ? :-\
Självklart inte, du är din egen människa och alla har rätt till sin åsikt. :)

Själv placerar jag mig mitt emellan - jag tycker kanske inte att Jan Modin var/är suverän som Benjamin Syrsa, och inte alls lika bra som gamla goda Torsten Winge, men ändå helt okej och godkänd i rollen.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 15 april 2025 kl. 00:18:45För en gångs skulle håller jag med DingoPictures2005 röstbytwrna i lejonkungen är dumma

Anlita folk som kan sjunga för nala och unga simba och låt Broadwrick och irons sjunga själva ! >:(
👍

För mig så är det mest obegripliga i Lejonkungens originalversion att unga nala har en annan sångröst när hon bara har typ en sång replik...

moviefan

Har läst att ryt ljuden inte är lejon, utan tigrar. 

BPS

Citat från: moviefan skrivet  1 maj 2025 kl. 14:53:13Har läst att ryt ljuden inte är lejon, utan tigrar.
Varken eller, det är Frank Walker som rytter i en soptunna.

MOA

Citat från: BPS skrivet  1 maj 2025 kl. 15:16:39Varken eller, det är Frank Walker som rytter i en soptunna.

Mästaren på att göra djurläten LoL

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 17:13:39Förstår inte all kritik mot Lejonkungen som har skrivits här.

Jag tycker det är den bästa svenska dubben som gjorts.
Och den är överlägsen originalet förklaring nedan.

Har någon förresten länk till intervjun med Frank Ådahl när han säger att dubbningen var dålig?

Nästan alla Engelska originalröster suger.
Jonhatan Taylor Thomas som Unga Simba kunde inte sjunga därför röstbyte till Jason Weaver.
Unga Nalas enda sång replik sjungs av Laura Williams istället för Niketa Calame-Harris som var pratrösten.
Joseph Williams sjunger typ 2 repliker för Simba istället för Matthew Broderick detta trots att Matthew har bra sångröst.
Sally Dworsky sjunger Nalas enda sång replik.
Nathan Lane och Ernie Sabella sjunger för Timon & Pumbaa.
Rowan Atkinson sjunger för Zazu.
Jeremy Irons sjunger för Scar i delar av sången men även här ett röstbyte till Jim Cummings.
Hur fan tänker man?
Att detta ska gå onoterbart förbi?
Sedan varför anställa en skådespelarska att sjunga in en sång replik till Unga Nala?
Ja det kanske går en 8 åring förbi onoterbart men en vuxen person kan alltid märka dessa jävla röstbyten och det förstör magin och illusionen av filmen.
Citat"Matthew Broderick can sing, but due to being more of a Lyric Baritone than a tenor, Joseph Williams (son of John Williams and lead singer of Toto) replaces Simba for singing in The Lion King (1994) (and Cam Clarke afterwards). Young Simba is also replaced (Jason Weaver instead of Jonathan Taylor Thomas- and Evan Saucedo for "The Morning Report" in the 2003 DVD release)"
kankse detta hjälper till att :) ;) klargöra saker