Frfattare mne: Dumbo  (lst 40578 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

JRL

• Gst
SV: Dumbo
« Svar #60 skrivet: 23 maj 2012 kl. 18:34:34 »
Det r onekligen inte helt oproblematiskt att hra en del av texten i 1972 rs frsta omdubb.

Jag blev jttefrvnad nr jag frstod att den dubbningen var gjord s sent som 1972. Jag var helt vertygad om att det var originaldubben eftersom ljudet r s pass dligt. Det var inga konstigheter med ljudet i andra filmer frn samma period (ex, "Djungelboken" och "Robin Hood"). Jag upplevde att ljudet distade, och som flera ppekar var det hopplst att hra vad de sger/sjunger emellant. Ngot mste verkligen ha gtt snett i den produktionen, alternativt har ljudbanden inte frvarats p rtt stt. (Och jag vet att det var 1972-dubben eftersom de sjng "Den dagen en elefant flg".)

Media Dubbs dubbning av "Duck Tales" hade ett liknande problem, men annars r det ytterst sllan jag reagerat p dlig ljudkvalitet. Originaldubben av "Pinocchio" lt inte s vackert rent ljudmssigt, men den gjordes ju redan i 1940-talet, nr det inte ens fanns flerkanalsinspelning att tillg, s det r mer frklarligt.

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 8 437
  • Kn: Man
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: 23 maj 2012 kl. 19:41:03 »
Tja, VHS- och DVD-utgvorna av Djungelboken har ocks bristflligt ljud; framfrallt finns det dr ett ganska irriterande biljud som mest hrs vid bokstaven S. I det fallet r problemet uppenbarligen stereoljudet som anvnts, d de ldre biovisningarna i mono (t.o.m. 1987 rs nypremir) hade perfekt ljud.

I fallet med Dumbo minns jag rligt talat inte hur ljudet lt p biovisningarna med 1972 rs dubb, s jag vet inte om det bara r VHS-releasen eller inte.

JRL

• Gst
« Svar #62 skrivet: 24 maj 2012 kl. 00:59:14 »
Tja, VHS- och DVD-utgvorna av Djungelboken har ocks bristflligt ljud; framfrallt finns det dr ett ganska irriterande biljud som mest hrs vid bokstaven S. I det fallet r problemet uppenbarligen stereoljudet som anvnts, d de ldre biovisningarna i mono (t.o.m. 1987 rs nypremir) hade perfekt ljud.

I fallet med Dumbo minns jag rligt talat inte hur ljudet lt p biovisningarna med 1972 rs dubb, s jag vet inte om det bara r VHS-releasen eller inte.

Intressant, det hade jag ingen koll p. Har inte sett "Djungelboken" p dvd, s den kan jag inte sga ngot om, men jag tror dig. S r den mest hgfrekventa bokstaven och den som frst fr hrbara defekter om ett ljudband blir skadat eller slitet, s det r troligtvis det som r problemet. (Alla som ngon gng lyssnat p ett slitet kassettband vet att det r diskanten som tar mest stryk, principen r densamma fr sdana hr band.) Problemet kan ven bero p ljudkomprimeringen vid dvd-masteringen, men det knns inte lika troligt.

"Djungelboken" dubbades alldeles i samband med att flerkanalsinspelningen gjorde sitt intg i ljudstudiorna, vilket rejlt frbttrade frutsttningarna fr att skapa bde tekniskt och konstnrligt bra dubbningar. (Jag vgar chansa p att det var just flerkanalsinspelning som Olof Thunberg syftade p nr han nmnde den nya tekniken som kom p 60-talet.)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: 24 maj 2012 kl. 01:19:50 »
I fallet med Djungelboken s r det exakt samma ljud vid alla VHS-utgvor ocks, s dr handlar det definitivt inte om DVD-mastringen. Det r allts alla 5.1- och stereoversioner som pverkas av det dliga ljudet, medan biovisningarna i mono lt perfekt utan hrbara artefakter. Exakt vad det beror p vet jag inte.

Men skrckexemplet vad gller dligt ljud r ju utan tvekan DVD-utgvorna av Svrdet i stenen, som r minst sagt katastrofala med extremt "burkig" och diskantfattig dialog. Dr har tydligen Disney frskt att p konstgjord vg framstlla 5.1-ljud utifrn monomastrar (d det inte finns bevarat separerade ljudband fr dubben), vilket gjort att det svenska 5.1-ljudet lter riktigt bedrvligt. Alla VHS-utgvor och enligt uppgift ven den frsta DVD-utgvan frn 1990-talet hade monoljud, och dr lt ljudet normalt och bra.

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 555
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: 24 maj 2012 kl. 14:31:35 »
I fallet med Djungelboken s r det exakt samma ljud vid alla VHS-utgvor ocks, s dr handlar det definitivt inte om DVD-mastringen. Det r allts alla 5.1- och stereoversioner som pverkas av det dliga ljudet, medan biovisningarna i mono lt perfekt utan hrbara artefakter. Exakt vad det beror p vet jag inte.

Jag sg Djungelboken p bio i brjan av 90-talet (kan ha varit 1993 eller s), men jag var s pass liten att jag inte har nt minne av hur ljudet lt. Numera r jag s van vid hur den lter, med vsande S etc. och tycker nstan att det ger en viss charm.

Men skrckexemplet vad gller dligt ljud r ju utan tvekan DVD-utgvorna av Svrdet i stenen, som r minst sagt katastrofala med extremt "burkig" och diskantfattig dialog.
r det likadant med bda de senaste DVD-utgvorna. Jag vet att frsta DVD-utgvan har bra ljud och att ngon av de senare har dligt ljud.
Jag svr hgtidligt att jag har nt rackartyg i kikarn.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: 24 maj 2012 kl. 15:50:25 »
r det likadant med bda de senaste DVD-utgvorna. Jag vet att frsta DVD-utgvan har bra ljud och att ngon av de senare har dligt ljud.
Ja, bda de tv senare DVD-utgvorna har exakt samma ljud. Det r bara den frsta som har normalt ljud, i och med att den har (ursprungligt) monoljud medan de senare har 5.1-ljud.

Utloggad Oscar Isaksson

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 463
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: 24 maj 2012 kl. 22:42:26 »
Jag fick nyss tag i skivan Disney Classics 1. Den har jag visserligen haft p kassettband tidigare, men det var nd roligt att f terhra Den dagen en elefant flg i originaldubbning.

Den r visserligen bttre i 70-talsdubbningen, men jmfrt med 90-talsdubbningen s vete sjuttsingen om inte originaldubbningen vinner. Trots ngot bristfllig text och sngare som bryter p amerikanska s knns den nd gedignare n det hastverk som 90-talsverionen erbjuder.

Kan nog bli freml fr YouTube...

Tnkte jag skulle frga om det har blivit ngon synk av sngen? Vntar med spnning p resultatet.
Jag har aldrig hrt sngen i sig orginaldubbning, s det kommer bli extra spnnande. :D

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: 25 maj 2012 kl. 14:24:44 »
Tnkte jag skulle frga om det har blivit ngon synk av sngen? Vntar med spnning p resultatet.
Jag har aldrig hrt sngen i sig orginaldubbning, s det kommer bli extra spnnande. :D
Projektet pbrjades, men det visade sig lite problematiskt. Sngen ville inte alls lta sig synkas till bilden. Men jag skall gra ett nytt frsk...

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: 19 juli 2013 kl. 21:27:21 »
ntligen, efter mycket slit, har jag ftt till klippet med originaldubbningen av "Nr jag sett en elefant i skyn". Men det gick inte att ladda upp p Dailymotion. Jag vet inte riktigt vad det beror p men frmodligen r det min dator som r fr klen eller lngsam. r det ngon som vet ngon annan webbplats dr man kan ladda upp videoklipp och som kan fungera bttre?
Och som inte r s noga med upphovsrtten, br tillggas. YouTube r ju uteslutet, d de r s noga med upphovsrtten.

JRL

• Gst
« Svar #69 skrivet: 19 juli 2013 kl. 22:41:34 »
ntligen, efter mycket slit, har jag ftt till klippet med originaldubbningen av "Nr jag sett en elefant i skyn". Men det gick inte att ladda upp p Dailymotion. Jag vet inte riktigt vad det beror p men frmodligen r det min dator som r fr klen eller lngsam. r det ngon som vet ngon annan webbplats dr man kan ladda upp videoklipp och som kan fungera bttre?
Och som inte r s noga med upphovsrtten, br tillggas. YouTube r ju uteslutet, d de r s noga med upphovsrtten.

Vimeo?

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: 19 juli 2013 kl. 23:19:43 »
Tack fr tipset (tack ven till Varsgod som tipsade mig via PM) men jag blir vldigt osker p om man verkligen fr ladda upp snt dr. Det verkar ju serisare n nt annat, till och med n YouTube.

Kanske fr frska ladda upp p Dailymotion nd via en annan dator...

JRL

• Gst
« Svar #71 skrivet: 20 juli 2013 kl. 19:31:49 »
Varfr stter du inte igng uppladdningen i samband med att du gr och lgger dig och lter det hlla p ver natten? S brukar jag alltid gra om jag har ngot tidskrvande som mste gras.

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: 21 juli 2013 kl. 00:05:27 »
Det r inte det att uppladdningen tar tid. Den avbryts.

JRL

• Gst
« Svar #73 skrivet: 21 juli 2013 kl. 02:18:22 »
Anvnder du trdlst internet eller mobilt bredband? Det blir ofta problem att upprtthlla en stabil anslutning. Prova att koppla in datorn med en internetsladd medan du laddar upp och se om det blir ngon skillnad.

Utloggad Erik Friman

• Fullständig medlem
  • Antal inlgg: 207
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: 28 december 2013 kl. 12:46:02 »
Det har dykt upp en klipp med originaldubb frn 1946 i Dailymotion med lten "Nr jag sett en elefant i skyn".
http://www.dailymotion.com/video/x13zegu_dumbo-nar-jag-sett-en-elefant-i-skyn-originaldubb_shortfilms