Admin

Frfattare mne: Dumbo  (lst 40576 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 555
  • Kn: Man
    • Visa profil
SV: Dumbo
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2012 kl. 16:41:28 »
Jag anser personligen att 1996 rs andra omdubb av Dumbo r under all kritik och r s dlig att jag helt enkelt inte str ut att se (och framfrallt hra) den.
Du tar som alltid orden rtt ur munnen p mig nr det gller den dubbningen!
Med Pinocchio r det inte lika ltt att utse en "vinnare", d de bda dubbningarna r bra p olika saker. Det r svrt att bortse frn att Inga Tidblad lt lite vl feminin som Pinocchio i originaldubben, men samtidigt var Torsten Winge betydligt bttre n Jan Modin som Benjamin Syrsa.
Ja, de r bra p olika punkter. Fr jag vlja s vljer jag dock den gamla. De flesta rster r bttre i den, framfr allt Redlige Johns. Visserligen inget strre fel p Bo Maniette, men Georg Funkquist slr honom. Som sagt mycket korkat att inte anvnda befintliga texter till alla sngerna, srskilt d de gamla r bttre, ssom r fallet med Dumbo. Dessutom r den gamla versttningen bttre. "Rtt och ortt" heter det ju, inte "rtt och fel". Och varfr man skulle ndra namnet "Redlige John" till "rlige John" r minst sagt obegripligt.
Jag svr hgtidligt att jag har nt rackartyg i kikarn.

Utloggad Ariel

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlgg: 62
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 21 februari 2012 kl. 18:15:34 »
Tycker att den senaste dubben r bra, tycker inte alls att det r ngot fel p den.
Samma sak jag att sga om den gamla dubben, den r det inte heller ngot fel p!

Edit: Suddade ut en misslyckad mening p slutet..
« Senast ndrad: 21 februari 2012 kl. 18:37:54 av Ariel »
Knowledge talks, wisdom listens.

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 21 februari 2012 kl. 19:39:48 »
Hur kan du tycka att det inte r ngot fel p den senaste? Den har ju s mnga fel att det r omjligt att inte se dem! Men terigen, vi har ju olika perspektiv. Tycker bara det borde vara omjligt att tycka s ven ur ditt perspektiv. Uppenbarligen har jag fel.

Utloggad Ariel

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlgg: 62
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 21 februari 2012 kl. 20:21:14 »
Frskte bara avrunda det hela s att det skulle bli lite mer neutralt, man vet aldrig vem som lser det man har skrivit..

Som sagt;
" ... vet att man grna favoriserar det man vxte upp med och frsker hlla sig borta frn det nya.
Budskapet verkar nmligen vara detsamma i bda dubbarna, knslan jag fr r ocks likadan. Att alla r unika och att man ska st p sig och framfr allt hjlpa andra som r utsatta fr mobbning. Att man kan vnda en nackdel till en frdel och att se det ljusa i mrkret.
Filmen fr mig att knna en blandning av ensamhet, sorg, stolthet och lycka. lskar den
."

Vad r felen? Rsterna, sngtexterna, versttningen?
Rsterna, inget fel p dem (enligt mig).
Sngtexterna, versatt fritt, men budskapen i sngerna r fortfarande samma. verstter man allting exakt blir det oftast inte lika vackert och inte heller samma knsla nr man sjunger det. Det finns olika ord som klingar olika bra i svenskan.
versttningen, stmmer i alla fall hyfsat verens med munrrelserna (?). Antar att den r okej.
Sedan mste man ocks tnka p att filmen riktar sig frmst till barn och inte vuxna.

Man ser bara det man vill se, och man hr bara det man vill hra.
Om du vill att den ska vara dlig, fokuserar du endast p felen och vice versa.

Alla ser det ju (som du sger) frn olika perspektiv. Smaken r olika. :)
Knowledge talks, wisdom listens.

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: 8 mars 2012 kl. 18:19:24 »
Jag skall be att f presentera mitt frsta YouTube-klipp ngonsin: http://www.youtube.com/watch?v=PxpGibYAaDg
Bilden r frn DVD, ljudet frn VHS. Hoppas det uppskattas!

Utloggad Lilla My

• Certifikerad Nrd och Grinolle
  • Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 088
  • Kn: Kvinna
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #50 skrivet: 8 mars 2012 kl. 22:59:48 »
Jag skall be att f presentera mitt frsta YouTube-klipp ngonsin: http://www.youtube.com/watch?v=PxpGibYAaDg
Bilden r frn DVD, ljudet frn VHS. Hoppas det uppskattas!

h! Tack fr den :D Vldigt lngesedan man hrde den lten med rtt dubbning  ;D
How much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 13 mars 2012 kl. 19:33:06 »
Mitt andra klipp ur Dumbo med 70-talsdubbningen: http://www.youtube.com/watch?v=12-2YMTX_GY&feature=youtu.be
Kommentera grna!

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: 27 april 2012 kl. 17:47:48 »
Jag fick nyss tag i skivan Disney Classics 1. Den har jag visserligen haft p kassettband tidigare, men det var nd roligt att f terhra Den dagen en elefant flg i originaldubbning.

Den r visserligen bttre i 70-talsdubbningen, men jmfrt med 90-talsdubbningen s vete sjuttsingen om inte originaldubbningen vinner. Trots ngot bristfllig text och sngare som bryter p amerikanska s knns den nd gedignare n det hastverk som 90-talsverionen erbjuder.

Kan nog bli freml fr YouTube...

Karro

• Gst
« Svar #53 skrivet: 29 april 2012 kl. 07:27:46 »
Jag har lnge frskt f reda p mer om rsterna i 1972 rs omdubb av Disneys Dumbo, men har inte lyckats. I synnerhet vill jag verkligen veta vem som gr rsten till fru Jumbo, och sjunger "Babyn min".

Av ngon anledning str fru Jumbo inte med i den rollista som bl.a. Svensk filmdatabas och Disneyania publicerat. r det ngon som vet ngot om det, eller som kan lista ut genom rstigenknning?

P den gamla LP-skivan (och kassetten) som kom fr mnga r sedan med dialog och sng frn filmen, angavs som medverkande exakt samma personer som str med i den vanliga creditlistan, men tyvrr stod de bara utsatt i grupp. Drmed kan man dra slutsatsen att den rollfiguren och sngen br gras av ngon som redan str med i creditlistan (antingen som spelar ngon annan eller ngon under rubriken "Sng"). Ngra gissningar eller slutsatser?

Har en uppdatering till 1972 omdubb angende berttarrsten, den tillhr John Harryson. Hoppas att du skriver upp det sedan :)

Utloggad Oscar Isaksson

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 463
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: 12 maj 2012 kl. 16:05:00 »
Nr jag lste om Eva Stiberg p Wikipedia s str det ingenting om att hon dubbade unga Bambi,
dremot str det att hon har varit med i Dumbo frn 1972?  ???

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_Stiberg

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 8 436
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: 12 maj 2012 kl. 16:18:55 »
I 1972 rs dubbning hittar jag i alla fall inget som tyder p att Eva Stiberg skulle ha varit med. Och rollfiguren som Wikipedia uppger att hon skulle ha spelat (Tammi Halmhatt) finns det svitt jag vet verhuvudtaget ingen som heter i den dubbningen.

Jag misstnker att det r ngon som haft kul och lagt till saker p mf p den Wikipedia-sidan, d jag inte hittar ngon annan klla fr den uppgiften.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 3 753
  • Dizzy <3
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #56 skrivet: 12 maj 2012 kl. 20:22:31 »
I 1972 rs dubbning hittar jag i alla fall inget som tyder p att Eva Stiberg skulle ha varit med. Och rollfiguren som Wikipedia uppger att hon skulle ha spelat (Tammi Halmhatt) finns det svitt jag vet verhuvudtaget ingen som heter i den dubbningen.

Jag misstnker att det r ngon som haft kul och lagt till saker p mf p den Wikipedia-sidan, d jag inte hittar ngon annan klla fr den uppgiften.
Dessutom str hennes roll i Dumbo under "teater" och jag tror inte att dubbningar hr till teater.  ::)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2019-12-04)

Julkalender p bloggen just nu! :D

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 22 maj 2012 kl. 23:32:19 »
r det ngon som vill hjlpa till att frska hra vad de sjunger i "Se upp fr farbror Stork" i 70-talsdubbningen?
Jag har srskilt problem att hra raden som kommer efter "Och nr han hlsar p, s r han en filur"
Nnting som slutar med "Barnens " r det i alla fall.

Sen har jag lite svrt att hra vad berttaren (John Harryson) sger i raden "Mot motvind och mot motregn, ver berg och utan..."  (utan vad?)

http://www.youtube.com/watch?v=PxpGibYAaDg

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 8 436
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: 23 maj 2012 kl. 01:09:22 »
Det r onekligen inte helt oproblematiskt att hra en del av texten i 1972 rs frsta omdubb. Jag har lyssnat p min VHS-kopia, som verkar ha aningen bttre ljud n YouTube-klippet vilket i alla fall gjorde det en pytteaning lttare att hra. Jag r inte 100% sker, men jag tror att den dr textraden i "Se upp fr farbror Stork" lyder:

"Du kan f syskon fem
S att det blir som barnens "

Det verkar ocks logiskt i sammanhanget, eftersom den engelska originaltexten under det partiet handlar om quintuplets (= femlingar).

Sen har jag lite svrt att hra vad berttaren (John Harryson) sger i raden "Mot motvind och mot motregn, ver berg och utan..."  (utan vad?)
Personligen tycker jag att det lter som att berttaren sger "ver berg och utan peng", ven fast det i mina ron lter vldigt mrkligt och osammanhngande. Frmodligen r det vl inte det ordet, men det lter i alla fall s.

Utloggad Eriksson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: 23 maj 2012 kl. 14:11:43 »
Det lter rimligt med "syskon fem..." Tack fr hjlpen!
Personligen tycker jag att det lter som att berttaren sger "ver berg och utan peng", ven fast det i mina ron lter vldigt mrkligt och osammanhngande. Frmodligen r det vl inte det ordet, men det lter i alla fall s.
Det lter onekligen orimligt i sammanhanget, men jag kan inte tnka mig vilket annat ord det skulle kunna vara...