Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Svenska originaldubbningar

Startat av TonyTonka, 28 oktober 2008 kl. 20:04:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 januari 2009 kl. 09:40:00Här kan man läsa lite "mellan raderna". I artikeln undrar författaren vad Wiggers är för en figur? Någon rollfigur med det namnet finns inte! Men om man vet att Nathan Görling var Wiggerskvartettens ledare och pianist faller sakerna på plats. Gaget på 375:- var säkerligen avsett att fördelas mellan ledaren + de fyra medlemmarna med 75:- per person. Vi kan också se att Björn Frisell endast fick 30:- i gage, vilket tyder på att han var en ung, okänd stjärna, alternativt hade en mycket liten roll med få repliker.

På annan plats i artikeln anger Robert om kör: "Saknas i 1941 års dubbning", men om det betyder att det verkligen inte fanns någon kör alls, eller bara att Robert inte kände till vilka som sjöng vet jag ej. Det är möjligt att du har rätt, Daniel, att det inte hörs någon körsång alls. Fast å andra sidan: Om det nu fanns en så kompetent kör som Wiggerskvartetten på avlöningslistan, varför skulle man då inte utnyttja den?
Kan det vara så att Wiggerskvartetten gjorde rösten till tivoliutroparna/tivolimaskinerna? Mig veterligen finns det inga andra roller som de skulle tänkas kunna spela, utom möjligen den manliga marionettdockan. Men att anställa ett helt band för att bara skrika "hej!" några gånger känns dock inte så ekonomiskt gynsamt. Men nu vet jag å andra sidan inte vad 375 kr år 1941 blir 2024.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2009 kl. 11:28:07Då låter det väl ganska rimligt att Björn Frisell spelade Lampis/Lampglas - han var kanske en okänd tonåring eller dylikt, som inte var känd för allmänheten, vilket skulle förklara det låga gaget.

Förlåt för dubbelpost, men nu när det är bekräftat att det är Håkan Westergren som spelar Lampglas kanske Björn Frisell var de manliga marionettdockorna? 30 spänn för några "hej!" låter ändå ganska rimligt.

Är det förresten någon som vet varför Inga Tidblad och Håkan Westergren inte är med på arvodeslistan? Och Sven-Olof Sandberg, om det nu ens är han. Eller den där mystiske Gösta Winge som står omnämnd för Benjamins sångröst i en Aftonbladet-artikel från 1987.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 maj 2024 kl. 00:06:58Är det förresten någon som vet varför Inga Tidblad och Håkan Westergren inte är med på arvodeslistan?
Min bästa gissning är att de hade hemligt gage, så att Per-Axel Branner hanterade deras utbetalningar personligen utan att skriva upp det; så att ingen skulle se hur mycket pengar de hade fått för sin insats.

Citat från: TonyTonka skrivet  1 maj 2024 kl. 00:06:58Och Sven-Olof Sandberg, om det nu ens är han. Eller den där mystiske Gösta Winge som står omnämnd för Benjamins sångröst i en Aftonbladet-artikel från 1987.
Sven-Olof Sandberg är det absolut inte - han var ju baryton medan sångaren i Pinocchio är tenor, så det förefaller helt omöjligt. Man hör heller ingen nämnvärd likhet med Sven-Olofs röst från stenkakorna med "Ser du stjärnan i det blå?".

Jag tror som sagt att det är mest sannolikt att Nathan Görling gjorde Benjamin Syrsas sångröst, även om det också kan ha varit Calle Winther eller Nils Björklund, som var tenorerna i Wiggerskvartetten på den tiden (och att bokningen i så fall gick via Nathan, så att det förklarar att han skrevs upp på arvodeslistan).

Jag lyckas inte ens att hitta åt att någon Gösta Winge har varit operasångare, som stod i Aftonbladets artikel - så utan någon källangivelse, och dessutom i en tidningsartikel flera decennier efter att dubbningen spelades in, så får man nog ta den uppgiften med en rejäl nypa salt.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 april 2024 kl. 22:44:49Men nu vet jag å andra sidan inte vad 375 kr år 1941 blir 2024.
375 kr år 1941 motsvarar ungefär 10 000 kronor med dagens penningvärde.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2024 kl. 01:56:51375 kr år 1941 motsvarar ungefär 10 000 kronor med dagens penningvärde.
Mycket dyrare

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2022 kl. 19:54:24Peter pan och Pinnochio i alla fall ;)
Kan fixa dessa om du vill se dem.
Skicka ett PM så löser vi det.
Dock kommer du behöva ladda ned, tror filerna totalt är på 10Gb.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 maj 2024 kl. 12:11:29Kan fixa dessa om du vill se dem.
Originaldubben av Peter Pan är 1000 gånger bättre än Monicas dub enligt mig.
Visserligen så tycker jag Bo Maniette passar bättre som Kapten Krok, men det är en grej som gör originaldubben överlägsen.
Det är Martin Ljung som Indian Hövdingen.
Ulf är usel i rollen pga.
Dålig röst + ett röstbyte.

Sedan så tycker jag personligen att Smiiiiiiil låter bättre än Smeeeeee.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 maj 2024 kl. 12:11:29Kan fixa dessa om du vill se dem.
Kan du göra samma sak för Mig ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  1 maj 2024 kl. 16:24:40Kan du göra samma sak för Mig ?
Har du löst dina nerladdningsproblem då?

Det var bara ett par veckor sen du skrev att du inte hade plats att tanka ner Den oändliga historien från Archive.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=191452

Den är "bara" på c:a 3,5 GB, men om du ska tanka hem de här filmerna blir det nästan tre gånger så mycket!

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 maj 2024 kl. 17:18:08Har du löst dina nerladdningsproblem då?

Det var bara ett par veckor sen du skrev att du inte hade plats att tanka ner Den oändliga historien från Archive.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=191452

Den är "bara" på c:a 3,5 GB, men om du ska tanka hem de här filmerna blir det nästan tre gånger så mycket!
måste du påpeka det ? ::)

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  1 maj 2024 kl. 17:19:07måste du påpeka det ? ::)
Det var av omtanke om dig. Du kanske inte hade tänkt på att du inte har plats för filmerna?

I så fall måste du lösa det först. Det finns ingen här som kan ordna mer plats på din hårddisk.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 maj 2024 kl. 17:28:09Det var av omtanke om dig. Du kanske inte hade tänkt på att du inte har plats för filmerna?

I så fall måste du lösa det först. Det finns ingen här som kan ordna mer plats på din hårddisk.
livet är orättvist :'(

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  1 maj 2024 kl. 17:29:03livet är orättvist :'(
Det är bara att rensa datorn från skräp filer.
Om det är saker på datorn du absolut måste ha kvar så kan du köpa en extern hårddisk som denna ⬇️.
https://cdon.se/hemelektronik/seagate-stkm1000400-externa-harddiskar-1-tb-svart-p86348356

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2024 kl. 01:56:51375 kr år 1941 motsvarar ungefär 10 000 kronor med dagens penningvärde.
Oj, jävlar, det var inte dåligt, då måste de haft bra budget.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 maj 2024 kl. 18:21:31Oj, jävlar, det var inte dåligt, då måste de haft bra budget.  :o
Minsann, och då är det ändå ingenting mot Torsten Winge, som alltså fick en ersättning på 1500 kr - vilket med dagens penningvärde motsvarar ungefär 41000 kr.

Även om det skulle ta många timmar i studion kan dagens dubbare knappast räkna med att komma i närheten av de nivåerna för en enda film...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2024 kl. 22:19:35Även om det skulle ta många timmar i studion kan dagens dubbare knappast räkna med att komma i närheten av de nivåerna för en enda film...
vilket kan ses ganska orättvist

Då många är så talangfulla menar jag.