Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 augusti 2025 kl. 12:32:44@Daniel Hofverberg
Vill ställa 2 frågor.

Fick du svar av Mikaela Tidermark angående Boog & Elliott 2?

Fick du svar av Håkan Mohede angående Mario och de andra serierna jag undrade över?
Vill gärna veta rollistan till dessa.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Önskar en mer komplett creditlista till Lilla Tut (Lille Tut) då det saknas uppgifter om t. ex. regissör.

Tillägg: Kan inte bifoga bild, men tv-serien finns att se på SVT Play.

Detta står utsatt:

Svenska röster:

Nomi Ryhag
Erika Iljero
Henning Winnberg

Översättning:

Lotta Ulfung

Dubbproduktion:

SVT Falun

MOA

Citat från: Erika skrivet 21 augusti 2025 kl. 16:28:05Önskar en mer komplett creditlista till Lilla Tut (Lille Tut) då det saknas uppgifter om t. ex. regissör.

Detta står utsatt:

Svenska röster:

Nomi Ryhag
Erika Iljero
Henning Winnberg

Översättning:

Lotta Ulfung

Dubbproduktion:

SVT Falun
Påminner mig om ett annat program som inte ligger uppe tror jag

gstone

Jag vill gärna ha svensk dubb rolllista till Prinsessan och de elaka trollen ?

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 21 augusti 2025 kl. 16:28:05Önskar en mer komplett creditlista till Lilla Tut (Lille Tut) då det saknas uppgifter om t. ex. regissör.

Detta står utsatt:

Svenska röster:

Nomi Ryhag
Erika Iljero
Henning Winnberg

Översättning:

Lotta Ulfung

Dubbproduktion:

SVT Falun
Hmm, väldigt intressant med en modern dubbning som producerats av SVT in-house - jag trodde inte att de dubbat någonting in-house på decennier...?

Om det är möjligt att få tag i mer detaljerade credits när det gäller en egenproduktion av SVT vet jag faktiskt inte, men jag ska göra ett tappert försök i alla fall. :)

Själv känner jag för övrigt inte till någon av de tre skådespelarna på rak arm - är jag ensam om det, eller...?

Med Lotta Ulfung som översättare bör vi i alla fall kunna förutsätta att hon är projektledare för dubben, då hon ju är en av dubbningsprojektledarna på SVT.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2025 kl. 00:40:21Hmm, väldigt intressant med en modern dubbning som producerats av SVT in-house - jag trodde inte att de dubbat någonting in-house på decennier...?

Om det är möjligt att få tag i mer detaljerade credits när det gäller en egenproduktion av SVT vet jag faktiskt inte, men jag ska göra ett tappert försök i alla fall. :)

Själv känner jag för övrigt inte till någon av de tre skådespelarna på rak arm - är jag ensam om det, eller...?

Med Lotta Ulfung som översättare bör vi i alla fall kunna förutsätta att hon är projektledare för dubben, då hon ju är en av dubbningsprojektledarna på SVT.
Ja, reagerade också på det. Måste väl vara första (?) gången på ca 20 år som det sker. 

Nix, aldrig hört talas om dem tidigare, men när jag söker snabbt på Iljero och Winnberg verkar de syssla med bl. a. musik. Ser också Iljero är ljudtekniker och Winnberg är ljudmixare på SVT. Tror också Erika Illjero sjunger ledmotivet medan Nomi Ryhag bör vara Lilla Tut som även verkar fungera som berättare (har endast sett två avsnitt). 

Hoppas du kan få tag på kompletta credits från SVT. :)

Fortsätter vidare med att önska credits till norska Isbjörnsprinsen som släpps 1/9 som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime. Ser den är även på väg (eller kanske redan finns där? Har ej tjänsten) till Apple TV+, och där listas även fyra av skådespelarna (samt vilka roller de spelar):

Anna Isbäck - Liv
Mikael Regenholz - Valemon
Yamineth Dyall - Eira
Rolf Lydahl - "Bedstefar" (farfar eller morfar) 

gstone

Citat från: Erika skrivet 22 augusti 2025 kl. 17:36:46Ja, reagerade också på det. Måste väl vara första (?) gången på ca 20 år som det sker.

Nix, aldrig hört talas om dem tidigare, men när jag söker snabbt på Iljero och Winnberg verkar de syssla med bl. a. musik. Ser också Iljero är ljudtekniker och Winnberg är ljudmixare på SVT. Tror också Erika Illjero sjunger ledmotivet medan Nomi Ryhag bör vara Lilla Tut som även verkar fungera som berättare (har endast sett två avsnitt).

Hoppas du kan få tag på kompletta credits från SVT. :)

Fortsätter vidare med att önska credits till norska Isbjörnsprinsen som släpps 1/9 som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime. Ser den är även på väg (eller kanske redan finns där? Har ej tjänsten) till Apple TV+, och där listas även fyra av skådespelarna (samt vilka roller de spelar):

Anna Isbäck - Liv
Yamineth Dyall - Eira
verkar som em bra film

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 22 augusti 2025 kl. 17:36:46Fortsätter vidare med att önska credits till norska Isbjörnsprinsen som släpps 1/9 som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime. Ser den är även på väg (eller kanske redan finns där? Har ej tjänsten) till Apple TV+, och där listas även fyra av skådespelarna (samt vilka roller de spelar):

Anna Isbäck - Liv
Yamineth Dyall - Eira
Det där med Apple TV är en källa till förvirring eftersom det finns fyra olika saker som heter likadant eller snarlikt:
Apple TV - Köp- och hyrtjänsten som tidigare var en del av iTunes.
Apple TV - En fysisk streamingburk.
Apple TV - En app som finns i versioner för de flesta datorer, telefoner, surfplattor, streamingburkar m.m.
Apple TV+ (Apple TV Plus) - En abonnemangstjänst.

Isbjörnsprinsen
kommer alltså inte till Apple TV+, utan som köp- och hyrfilm på Apple TV. Man behöver inte ha abonnemang på Apple TV+ för att kunna köpa eller hyra filmer på Apple TV.

Man kan förbeställa filmen på Apple TV för 139 kronor och se den när den kommer den 1/9.

MEN - man kan redan nu både köpa och hyra filmen på SF Anytime i Norge om man bara har VPN. Det kostar 59 NOK att hyra den och 99 NOK att köpa den. När man väl har köpt eller hyrt den kan man koppla ner VPN och se den på SF Anytime i Sverige.

Tyvärr finns det inga dubbningscredits, men den svenska texten är gjord av Tilda Appelberg, Scandinavian Text Service.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 augusti 2025 kl. 19:08:31Apple TV - En app som finns i versioner för de flesta datorer, telefoner, surfplattor, streamingburkar
Det är där jag köpte wicked filmen 

Erika

Citat från: Erika skrivet  6 augusti 2025 kl. 17:05:03Vet att detta är i det tidigaste laget, men önskar en creditlista till kommande Nord (Reisen mot nord, 2025) som får svensk premiär 7/11.
Såg nu att Folkets Bio listar medverkande (oklart i dagsläget om det är alla) i den svenska dubben:

Adam "Admira" Risberg
Liv Mjönes
Maja Söderström
Jonathan Kvapil
Ruben Adolfsson
Vendela Nelson
Irene Lindh
Marga Pettersson
Andreas Rothlin Svensson
David Krafft
Nik Märak
Birk Larsson
Astrid Assefa
Bengt Järnblad

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 augusti 2025 kl. 19:08:31Det där med Apple TV är en källa till förvirring eftersom det finns fyra olika saker som heter likadant eller snarlikt:
Apple TV - Köp- och hyrtjänsten som tidigare var en del av iTunes.
Apple TV - En fysisk streamingburk.
Apple TV - En app som finns i versioner för de flesta datorer, telefoner, surfplattor, streamingburkar m.m.
Apple TV+ (Apple TV Plus) - En abonnemangstjänst.

Isbjörnsprinsen
kommer alltså inte till Apple TV+, utan som köp- och hyrfilm på Apple TV. Man behöver inte ha abonnemang på Apple TV+ för att kunna köpa eller hyra filmer på Apple TV.

Man kan förbeställa filmen på Apple TV för 139 kronor och se den när den kommer den 1/9.

MEN - man kan redan nu både köpa och hyra filmen på SF Anytime i Norge om man bara har VPN. Det kostar 59 NOK att hyra den och 99 NOK att köpa den. När man väl har köpt eller hyrt den kan man koppla ner VPN och se den på SF Anytime i Sverige.

Tyvärr finns det inga dubbningscredits, men den svenska texten är gjord av Tilda Appelberg, Scandinavian Text Service.
Stort tack för du förklarade hur det ligger till, helt klart förvirrande. Dock trist att dubbningscredits saknades...

gstone

Citat från: Erika skrivet 22 augusti 2025 kl. 20:09:23Såg nu att Folkets Bio listar medverkande (oklart i dagsläget om det är alla) i den svenska dubben:

Adam "Admira" Risberg
Liv Mjönes
Maja Söderström
Jonathan Kvapil
Ruben Adolfsson
Vendela Nelson
Irene Lindh
Marga Pettersson
Andreas Rothlin Svensson
David Krafft
Nik Märak
Birk Larsson
Astrid Assefa
Bengt Järnblad
Stort tack för du förklarade hur det ligger till, helt klart förvirrande. Dock trist att dubbningscredits saknades...
tack

du är jätte hjälpsam, jag är glad at vi gar dig :)

Adam Larsson

@Daniel Hofverberg kommer Phineas och Ferb uppdateras med credits för säsong 5? Alla avsnitt har enskilda credits på Disney Plus

MOA

Citat från: MOA skrivet 21 augusti 2025 kl. 23:32:14Påminner mig om ett annat program som inte ligger uppe tror jag
Lilla Tut var en båt, Staffan Hallerstam & Hasse medverkar. Minnet fastnar, såg det för 2 år sedan när jag var sjukskriven. Någon aning om vilket program jag skriver om?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 22 augusti 2025 kl. 22:43:16@Daniel Hofverberg kommer Phineas och Ferb uppdateras med credits för säsong 5? Alla avsnitt har enskilda credits på Disney Plus
Ja, jag löser det så fort jag hinner. :)