Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag skulle vilja att Daniel la upp credits till säsong 2 av  Amphibia på hemsisan.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 april 2022 kl. 23:16:06
Jag skulle vilja att Daniel la upp credits till säsong 2 av  Amphibia på hemsisan.
Det ska jag ordna så fort jag hinner och orkar gå igenom alla avsnitten. :)

(Åtminstone säsong 1 hade ju unika credits för varje enskilt avsnitt, varför jag gissar att även säsong 2 lär ha det)

gstone

Jag skulle vilja ha credits till Trolls: Holiday in Harmony.

gstone

Kan du lägga up credits till A Disney Halloween på hemsidan ?

Så vi har dom där.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 april 2022 kl. 23:10:18
Kan du lägga up credits till A Disney Halloween på hemsidan ?

Så vi har dom där.
Det kommer jag att göra så fort jag har gått igenom och sett filmen igen, för att se att allting stämmer. Den creditlistan sammanställde jag trots allt för ganska många år sedan från flertalet olika källor, och jag minns tyvärr inte varifrån varje enskild uppgift kom ifrån.

Disneyfantasten

Hejsan Daniel!

Hur har det gått med Den Lilla Sjöjungfrun?

Har han grävt upp många fler källor än de han hade sist?

Ole Magnus Endresen

Ångloket Thomas/Lokomotivet Thomas (med Louise Raeder), vist på TV4 i 1991 (tror jeg)

Kan det hende det finns noe informasjon om tekniker/instruktør/oversetter?

Daniel Hofverberg

Citat från: Ole Magnus Endresen skrivet 20 april 2022 kl. 20:07:46
Ångloket Thomas/Lokomotivet Thomas (med Louise Raeder), vist på TV4 i 1991 (tror jeg)

Kan det hende det finns noe informasjon om tekniker/instruktør/oversetter?
Jag ska undersöka om det fanns utsatt dubbcredits när den sändes på TV4. :)

Om det inte gjorde det, så misstänker jag tyvärr att det kan bli svårt; då det var så länge sedan så att de allra flesta dubbningsstudior inte har bevarat så gamla uppgifter. Möjligen kanske Louise Raeder kan komma ihåg vem som regisserade och översatte och/eller vilken dubbningsstudio som gjorde dubben - det kan vara värt ett försök att fråga henne om det inte fanns utsatta credits vid TV-sändningarna...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2022 kl. 20:26:37
Jag ska undersöka om det fanns utsatt dubbcredits när den sändes på TV4. :)

Om det inte gjorde det, så misstänker jag tyvärr att det kan bli svårt; då det var så länge sedan så att de allra flesta dubbningsstudior inte har bevarat så gamla uppgifter. Möjligen kanske Louise Raeder kan komma ihåg vem som regisserade och översatte och/eller vilken dubbningsstudio som gjorde dubben - det kan vara värt ett försök att fråga henne om det inte fanns utsatta credits vid TV-sändningarna...

Såg du denna;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2022 kl. 10:36:51
Hejsan Daniel!

Förlåt att jag tjatar om saken igen men jag vill så gärna se Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar på Svenska röster & credits snart;

https://www.d-zine.se/filmer/foeljdinadroemmar.htm

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2022 kl. 10:36:51
Hejsan Daniel!

Jag har skickat PM till Oscar om Den lilla sjöjungfrun, men inte fått svar än.

I övrigt tror jag att jag har lagt ut alla Oscars kompletteringar, men jag ska gå igenom listan igen då jag kan ha missat någon i mängden. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2022 kl. 20:35:01
Förlåt att jag tjatar om saken igen men jag vill så gärna se Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar på Svenska röster & credits snart;

https://www.d-zine.se/filmer/foeljdinadroemmar.htm
Jag har tyvärr inte lyckats hitta åt DVD-utgåvan av Disney-prinsessor Förtrollade äventyr - Följ dina drömmar, och jag har ett vagt minne av att jag tidigare har reagerat på att Disneyanias uppgifter var ofullständiga.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2022 kl. 20:42:05
Jag har skickat PM till Oscar om Den lilla sjöjungfrun, men inte fått svar än.

I övrigt tror jag att jag har lagt ut alla Oscars kompletteringar, men jag ska gå igenom listan igen då jag kan ha missat någon i mängden. :)
Jag har tyvärr inte lyckats hitta åt DVD-utgåvan av Disney-prinsessor Förtrollade äventyr - Följ dina drömmar, och jag har ett vagt minne av att jag tidigare har reagerat på att Disneyanias uppgifter var ofullständiga.

Okej, det var synd, jag hade hoppats på att Oscar hade långt mycket mer info än så, nåja, han kanske hinner med fler framöver med tiden...

Kan du också fråga Oscar om de kompletterade uppgifterna i rollistorna på Alexander Lundahls blogg är hämtade från Oscar?

Vissa av uppgifterna från Alexanders rollistor kan du iallafall lita på hundraprodentigt;

Hos både Pinocchio, Dumbo, Bumbibjörnarna, Hitta Doris, Den Gode Dinosaurien och Pank och Fågelfri så har han sammanställt rollistorna med hjälp av uppgifter från KM Studio och SDI Media.

Att Peter Wanngren och Johan Hedenberg gör vakter i Ringaren i Notre Dame är heller inte ologiskt eftersom båda medverkar i filmen plus att Alexander själv kontaktat Hans Josefsson som själv bekräftat att han medverkar i filmen, dessutom så har också Hans Josefsson bekräftat att han medverkar i Dumbo i vilken också Hanna Storm-Nielsen bekräftat till Alexander att hon medverkar, sen har både Figge Norling, Fredrik Hiller och Ayla Kabaca själva bekräftat till Alexander att de medverkar i Bumbibjörnarna.

Sen angående Ringaren i Notre Dame så är det inte ologiskt att Gunnar Uddén och Jasmine Wigartz medverkar eftersom båda var flitigt aktiva hos KM Studio på den tiden.

Angående Pocahontas så är det inte ologiskt att Anders Öjebo medverkar eftersom han på den tiden var fastanställd hos KM.

När det gäller Aladdin så har Alexander Lundahl med hjälp av Oscar Isaksson fått bekräftat att Per Eggers spelar Prins Achmed, dessutom är han med i filmen och spelar Gatuförsäljaren så det är inte ologiskt.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2022 kl. 20:42:05

Uppgifterna på Disneyania är såvitt jag kan se kompletta som de anges på DVD-utgåvan. Det är t.o.m. så att samtliga karaktärer som nämns i de engelska eftertexterna finns med i den svenska listan, förutom tre, nämligen:

• Arguing neighbor #1
  • Arguing neighbor #2
  • Farmer

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 april 2022 kl. 07:26:50
Uppgifterna på Disneyania är såvitt jag kan se kompletta som de anges på DVD-utgåvan. Det är t.o.m. så att samtliga karaktärer som nämns i de engelska eftertexterna finns med i den svenska listan, förutom tre, nämligen:

• Arguing neighbor #1
  • Arguing neighbor #2
  • Farmer
Tack för ditt utlåtande och för skärmdumparna. Då måste jag ha kommit ihåg fel, eller så har listan på Disneyania uppdaterats efter det att jag kollade från början. Det är också möjligt att jag blev förvirrad i och med att Disneyania har en gemensam lista för båda filmerna/avsnitten, istället för under var sin rubrik som på DVD-utgåvan...

Då skriver jag av och publicerar de dubbcreditsen till nästa uppdatering. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2022 kl. 08:18:29
Tack för ditt utlåtande och för skärmdumparna. Då måste jag ha kommit ihåg fel, eller så har listan på Disneyania uppdaterats efter det att jag kollade från början. Det är också möjligt att jag blev förvirrad i och med att Disneyania har en gemensam lista för båda filmerna/avsnitten, istället för under var sin rubrik som på DVD-utgåvan...

Då skriver jag av och publicerar de dubbcreditsen till nästa uppdatering. :)

Kan du också fixa Den Lilla Sjöjungfruns tillägg och uppdateringar då?  :) (samt kolla med Oscar om Alexanders uppgifter på hans blogg är fixade med Oscars hjälp)

Nästa gång jag ser Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar ska jag se om jag kan identifiera Granne #1, Granne #2 och Bonde, det borde rimligtvis vara någon under "övriga röster".

Om en film eller serie officiellt anger "övriga röster" så brukar det rimligtvis vara dem som gör andra roller i en film/serie och ibland även regissör, översättare, tekniker, projektledare, osv.

gstone

Jag skulle vilja ha credits för tv serien Legends of Chima.