Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989)

Startat av TonyTonka, 9 april 2009 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Är det någon som har dokumenterat en lista med avsnitt som getts ut på VHS av Smurfarna (The Smurfs) från 1981>
Har inte blivit klok på vilka avsnitt som även getts ut på DVD, är det hela säsong 1-3 eller saknades några avsnitt i utgivningarna?  :)

Sedan undrar jag om någon av dessa avsnitt finns på dVD eller VHS

Säsong 8 avsnitt It's A Smurfy Life

Säsong 7 Gargamels Childhood

Säsong 7 skyscraper Smurfs

Jabberjaw

Citat från: Beck skrivet 27 mars 2015 kl. 21:46:50
Hej Anders!

Ja, det är rätt avsnitt! Tack ska du ha!  :D
Jag har inte sett detta på över 20 år!

Är det någon som har The Magic Sack Of Mr. Nicholas med svenska röster?

Är tyvärr många av Media Dubb och Mediadubb Internationals avsnitt med Smurfarna (Smurfs) som är borta än idag. Trots att mycket finns på VHS och DVD så är det kanske hälften eller ännu mer episoder som fortfarande saknas. Jag har samlat på Smurfarna från TV3 ganska länge och hittade för några månader sedan avsnittet du söker, fast... ej komplett  :( Endast 10 minuter av 23 minuters episoden är bevarad. Av egen erfarenhet så vet jag att det då brukar vara bäst att se hela avsnitt på engelska istället i den mån dom finns att tillgå. Men om du verkligen vill höra första halvan av denna episod igen så skall jag lägga upp den till dig när jag organiserar alla smurf-avsnitt jag har på vhs Beck. Har du förresten egna VHS inspelningar från TV3 Scandinavia kvar?

Så jag undrar också om någon har detta avsnittet i sin helhet på gamla VHS tv-inspelningar från barntrean.

Jabberjaw

Är det verkligen ingen som vet hur det ser ut med Smurfarna på Dvd/VHS? Några säsong 9 avsnitt gavs ju ut med Media dubb International på VHS köpvideo under sena 90 talet men det är ju långt ifrån alla avsnitten. Säsong 4-8 vet jag sändes mellan 1991 - 1999 på barntrean. Säsong 9 visades minst 1998 - 1999 och tror sista gången var runt -99

Skall försöka kategorisera de episoder jag har inspelat) +(vilket är många..) och vill såklart då ha full koll på hur det ligger till med säsong 1 - 3. Sedan undrar jag varför i hela fridens namn Säsong 6, 7, 8 och säkert fler är bannade från Youtube medan tex Säsong 9 går utmärkt....

Och vem äger egentligen kanalerna "Smurfarna Official" och därmed rättigheterna för Smurfarna  ???

Beck

Hej Jabberjaw!

Nej, jag har tyvärr inga inspelningar från TV3.
Åh, vad synd att det inte var hela avsnittet, det hade varit det bästa.

Anders

Flera avsnitt av Smurfarna finns nu tillgängligt på Netflix (för er som prenumererar på det). Samtliga av dessa verkar ha Mediadubb Internationals dubbning. I avsnitt 43 (My Smurfy Valentine) medverkar häxan Chlorhydris, men jag känner inte alls igen hennes röst. Någon som vet det?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Viktor

Smurfarna och den förtrollade flöjten (Svensk tal) HD

https://youtu.be/w5RO8GUuHTQ

Erik Friman

Jag undrar över om Maria Weisby gjorde rösten som Smurfan i det senare dubbningen av Mediadubb International (den med Jan Simonsson och Erik Ahrnbom) eller bara av Media Dubbs tidigare dubbning (med Steve Kratz och Andreas Nilsson)? Jag såg några avsnitt, som finns att titta på YouTube, och tyckte att rösten och inlevelsen skiljer sig lite och undrar om Smurfan görs av Irene Lindh. Irene Lindh gjorde rösten som Hogatha och andra gästroller i det senare dubbningen medan Maria Weisby gjorde samtliga i det tidigare. Här är två klipp för att kunna jämföra.

Media Dubb (Andreas Nilsson & Steve Kratz)

https://www.youtube.com/watch?v=vebMyXfOGF4

Mediadubb International (Erik Ahrnbom & Jan Simonsson)

https://www.youtube.com/watch?v=xMh74wAu0no

Gustav Jonsson

Gustav Jonsson

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 21 september 2019 kl. 10:42:21
Vad är detta?

https://youtu.be/fQHeyUMbjuw
Det där är den första skivan som släpptes med Smurfarna, Smurferna med Fader Abraham, som släpptes på LP 1978. Det är en svensk översättning av en skiva som släpptes i Nederländerna och Belgien samma år. Den holländska musikern, sångaren och låtskrivaren Pierre Kartner (som jobbade under artistnamnet "Fader Abraham") spelade in samma låtar på en lång rad olika språk - förutom svenska och originalspråket holländska även bl.a. tyska, franska, spanska och italienska. Det är alltså Pierre som sjunger den "vanliga" rösten - och försöker sjunga på svenska (med tyngdpunkten på försöker...) - medan alla smurfröster görs av Anders Glenmark.

Några år senare släpptes ju ett flertal andra Smurf-skivor i Sverige med bl.a. Klasse Möllberg och Bert-Åke Varg.

Anders

Citat från: Erik Friman skrivet 10 september 2019 kl. 11:33:22
Jag undrar över om Maria Weisby gjorde rösten som Smurfan i det senare dubbningen av Mediadubb International (den med Jan Simonsson och Erik Ahrnbom) eller bara av Media Dubbs tidigare dubbning (med Steve Kratz och Andreas Nilsson)? Jag såg några avsnitt, som finns att titta på YouTube, och tyckte att rösten och inlevelsen skiljer sig lite och undrar om Smurfan görs av Irene Lindh. Irene Lindh gjorde rösten som Hogatha och andra gästroller i det senare dubbningen medan Maria Weisby gjorde samtliga i det tidigare. Här är två klipp för att kunna jämföra.

Media Dubb (Andreas Nilsson & Steve Kratz)

https://www.youtube.com/watch?v=vebMyXfOGF4

Mediadubb International (Erik Ahrnbom & Jan Simonsson)

https://www.youtube.com/watch?v=xMh74wAu0no
Japp, nog är det Maria Weisby som är Smurfan där också. Ska även tilläggas att Hans Wahlgren medverkar i den senare dubben. Han spelade bland annat Gargamels gudfar Lord Balthazar. Jag har dock inget minne av vem som gjorde hans röst i Media Dubb. :-/
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

gstone

Vilken dubbning har dvden Smurfarna vol 5 - Smurfkungen ?

Är det den av MEDIA DUBBS  eller den senare av  MEDIADUBB INTERNATIONALS ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Jag har den dvdutgåvan.
Då är de mediadubb international version.
Eftersom bl.a Erik ahrnbom gör glasögonsmurfen, Glufssmurfen, Målarsmurfen, m.fl.
Jan Simonsson gör Gargamel, Kokettsmurfen m.fl.
Övriga röster: Ulf Isenborg, Mikael Ahlberg, m.fl
Och övriga röster från media media/Lasse Svensson.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  2 augusti 2020 kl. 02:50:54
Jag har den dvdutgåvan.
Då är de mediadubb international version.
Eftersom bl.a Erik ahrnbom gör glasögonsmurfen, Glufssmurfen, Målarsmurfen, m.fl.
Jan Simonsson gör Gargamel, Kokettsmurfen m.fl.
Övriga röster: Ulf Isenborg, Mikael Ahlberg, m.fl
Och övriga röster från media media/Lasse Svensson.

Erik ahrnbom är en bra röst skådespelare  ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"