Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2021 kl. 04:17:43
Nu har jag inte sett Encanto än (som ju släpptes på Disney+ nu under julafton), men jag tyckte att inslaget därifrån kändes en smula intetsägande. Enbart ett musikalnummer, och man fick ingen som helst känsla av vad filmen egentligen ska handla om... Det känns utan tvekan som att Disney gör det betydligt lättare för sig nuförtiden, särskilt om man jämför med 1960- och 1970-talet (åtminstone 1967, 1970, 1973 och 1977; troligen även 1963) där de som Surprise Gift valt ut flera inslag ur filmerna för att man ska få en tydlig blick av vad filmerna handlar om...
Så intetsägande är Encanto klippet inte hon sjunger om familjen och det är det filmen handlar om.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2021 kl. 08:17:31
Jag hade dock väntat mig att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul skulle publiceras på SVT Play, nu när Disneydags i år har publicerats på SVT Play för första gången. Men Kalle Anka och hans vänner önskar god jul går kanske via ett äldre avtal som sträcker sig över flera år, så att det inte har omförhandlats i år (vilket ju Disneydags-kontraktet uppenbarligen har)...?

Ja, det hade strängt taget jag också väntat mig. Men DR publicerade väl inte heller Disneys juleshow på sin playtjänst?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2021 kl. 04:17:43
Nu har jag inte sett Encanto än (som ju släpptes på Disney+ nu under julafton), men jag tyckte att inslaget därifrån kändes en smula intetsägande. Enbart ett musikalnummer, och man fick ingen som helst känsla av vad filmen egentligen ska handla om... Det känns utan tvekan som att Disney gör det betydligt lättare för sig nuförtiden, särskilt om man jämför med 1960- och 1970-talet (åtminstone 1967, 1970, 1973 och 1977; troligen även 1963) där de som Surprise Gift valt ut flera inslag ur filmerna för att man ska få en tydlig blick av vad filmerna handlar om...

Själv är jag ganska nöjd med att Disney enbart presenterade ett musiknummer ur Encanto.

Om man tänker efter är alla klippen ur de klassiska långfilmerna (med undantag av Bambi) som ingick i det ursprungliga programmet från 1958 också musiknummer som egentligen inte heller säger så mycket om respektive film. Så det här nya klippet tar traditionen tillbaka till ursprunget. Hellre ett komplett sångnummer än ett mischmasch av lösryckta scener som kanske t.o.m. avslöjar lite för mycket av handlingen.

Vize

Det är konstigt att de visade det i linjär-TV men lade inte upp det på SVT Play. Man kan ju banda det om man har en inspelare till sin TV.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2021 kl. 10:38:20
Ja, det hade strängt taget jag också väntat mig. Men DR publicerade väl inte heller Disneys juleshow på sin playtjänst?

Inte detta året tyvärr. Dock fanns den där förra året. Men kunde inte se den tyvärr på grund av geoblocking.

Låg dock ett par dagar om jag inte minns fel

Vize

Citat från: Tecknad Film skrivet 25 december 2021 kl. 12:33:46
Inte detta året tyvärr. Dock fanns den där förra året. Men kunde inte se den tyvärr på grund av geoblocking.

Låg dock ett par dagar om jag inte minns fel
DR?

Vize

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2021 kl. 10:38:20
DR?

Anders M Olsson

Goliat

Är det någon som har den rätta Tomteverkstan-dubben (svenska) där bussen säger rätt? (Disney+ har tydligen den felaktiga)

Steffan Rudvall

Jag har ett väldigt vagt minne av att Ser du stjärnan i det blå visat i början men istället för att Bengt Feldreich sjunger med så talar han över sången, stämmer det eller är det bara något jag fått för mig?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 december 2021 kl. 01:22:54
Jag har ett väldigt vagt minne av att Ser du stjärnan i det blå visat i början men istället för att Bengt Feldreich sjunger med så talar han över sången, stämmer det eller är det bara något jag fått för mig?
Du minns rätt - som du kan se i TrondMs välgjorda restaurering av 1978 års program från SVT, som han postade i den här tråden för ett par veckor sedan, så var det åtminstone så 1978; att programmet inleds med en kortare version av "Ser du stjärnan i det blå?" som Bengt Feldreich pratar sönder. Exakt vilka år det var så vet jag dock inte utantill, men TrondM har säkert bättre koll på det. :)

Båda versionerna av The New From All of Us To All of You - både DRs nuvarande version och finska MTV3s nuvarande version (som sändes på TV3 och Kanal 5 under 1990-talet) inleds också på det sättet, men där är det ingen som pratar sönder sången.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2021 kl. 08:17:31
Jag hade dock väntat mig att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul skulle publiceras på SVT Play, nu när Disneydags i år har publicerats på SVT Play för första gången. Men Kalle Anka och hans vänner önskar god jul går kanske via ett äldre avtal som sträcker sig över flera år, så att det inte har omförhandlats i år (vilket ju Disneydags-kontraktet uppenbarligen har)...?
"Det blir Bengts röst framöver. Vi är överens med familjen och har ett nytt avtal. Det var en lång förhandling med Disney, men nu är vi klara. Vi har fått till ett avtal för flera år framåt, säger Stephen Mowbray, chef för inköp på SVT"

https://www.expressen.se/noje/andringen-i-kalle-ankas-jul-efter-feldreichs-bortgang/

Marcusen

Citat från: Will Stewart skrivet 24 december 2021 kl. 16:21:55
som förra gången hade dom nog inget annat att vissa förutom "Encanto" ( "Raya" och "Luca" har redan släppts och "Röd" saknar svensk dubbning )
Jag förstår inte varför de inte visar en äldre Disneyfilm istället! Det har de gjort tidigare Lejonkungen döck upp 2011.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcus R skrivet 26 december 2021 kl. 02:32:57
Jag förstår inte varför de inte visar en äldre Disneyfilm istället! Det har de gjort tidigare Lejonkungen döck upp 2011.
Lejonkungen hade nypremiär i 3D på bio i januari 2012, så det är anledningen till att det ingick som Surprise Gift 2011.

Men både Luca och Raya och den sista draken hade helt klart varit mer logiskt än ett avsnitt ur en Disney+-exklusiv kortfilmsserie. Trots allt har ju Disney ofta valt ut filmer som haft premiär under det gångna året som Surprise Gift, och särskilt Luca släpptes ju på DVD och Blu-Ray så sent som i september i år. Inte vansinnigt stor skillnad jämfört med Olof presenterar, där alla avsnitt släpptes på Disney+ i mitten av november...

Det här känns som sagt mer som reklam för Disney+ än något annat, då ju hela vitsen brukar vara att det faktiskt ska vara utdrag ur långfilmer (eller åtminstone längre kortfilmer), och inte hela avsnitt av korta TV-serier...