Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 maj 2023 kl. 10:52:09Jag läste just att Walt Disney World Fantasilandet visades på bio i Sverige tillsammans med Musse Pigg, Långben och Pluto Jubilerar och då är jag nyfiken: när visades dessa på bio?
Jag är inye rikigt säker på vad Walt Disney World Fantasilandet  är.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2023 kl. 11:55:36Jag är inye rikigt säker på vad Walt Disney World Fantasilandet  är.
En dokumentär om Walt Disney World, med originaltiteln The Magic of Walt Disney World.

Jag vill minnas att @Ovanliga dubbningar nämnt för mig (eller var det här på forumet?) att hon hade den filmen med svenskt tal, så förhoppningsvis kommer den att läggas upp på Archive.org framöver. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 maj 2023 kl. 10:52:09Jag läste just att Walt Disney World Fantasilandet visades på bio i Sverige tillsammans med Musse Pigg, Långben och Pluto Jubilerar och då är jag nyfiken: när visades dessa på bio?
Någon annan kanske kan ge ett mer exakt besked, men det jag kan se är att Walt Disney World - Fantasilandet censurgranskades i Sverige 1973-07-20 (den blev då barntillåten och var 27 minuter lång), och Musse Pigg, Långben och Pluto jubilerar censurgranskades 1973-08-07 (den blev barntillåten efter två censurklipp och var 1 timme 9 minuter lång).

Visades dessa tillsammans borde alltså premiären ha varit strax efter 1973-08-07.

Mathilda Gustafsson

Hur finns inte enhörningar men giraffer gör det? Vad är det mest troligt en häst med ett horn eller en leopard-älg-kamel med en 2 meters hals?

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 maj 2023 kl. 17:53:14Hur finns inte enhörningar men giraffer gör det? Vad är det mest troligt en häst med ett horn eller en leopard-älg-kamel med en 2 meters hals?
Bisarr kombination,enhörningen har alltid varit mytoligisk

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 maj 2023 kl. 17:53:14Hur finns inte enhörningar men giraffer gör det? Vad är det mest troligt en häst med ett horn eller en leopard-älg-kamel med en 2 meters hals?
Giraffenen är mer trolig, för det finns anledning till den långa halsen medans en häst inte alls behöver ett horn.

gstone

Du har faktiskt en poäng  ;D

gstone

Hur kommer det sig att första Baby Bossen tv serien gick på Cartoon Network ?

Det är ju Warner Brothers som äger kanalen och jag tror att det är Universal som släpper Baby Boss filmerna.

Det är förstås Dreamworks Animation som göra själva filmerna med derbär en annan femma.

gstone

Vad räknas som en  dubbar ?

Mathilda Gustafsson

De senaste månaderna har jag sett väldigt många busskurer med krossat glas, på vissa är hela glasskivan borta så att det är liksom bara ett skelett med hål. 

Så varför måste man använda just glas för busskurer? Varför inte plexiglas om man nu vill kunna se ut? Det är väl logiskt eftersom att det är svårare att ta sönder eller? 

Annars har jag sett några enstaka busskurer i Malmö som verkar vara äldre än alla andra som är helt i plåt som väll också är en bra lösning. 

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 maj 2023 kl. 16:25:28De senaste månaderna har jag sett väldigt många busskurer med krossat glas, på vissa är hela glasskivan borta så att det är liksom bara ett skelett med hål.

Så varför måste man använda just glas för busskurer? Varför inte plexiglas om man nu vill kunna se ut? Det är väl logiskt eftersom att det är svårare att ta sönder eller?

Annars har jag sett några enstaka busskurer i Malmö som verkar vara äldre än alla andra som är helt i plåt som väll också är en bra lösning.
Just plexiglas klarar ju inte att vara utomhus särskilt bra det blir ju grumligt och till sist ser man inte igenom det. En busskur helt i plåt ser väl helt enkelt ful ut skulle jag gissa.

gstone

Köper ni art books  för animerad filmer ?

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 maj 2023 kl. 08:04:23Vad betyder "principfast"?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14392.msg136312#msg136312
Att man håller hårt på sina principer, och väldigt ogärna bryter mot dem - d.v.s. man vill inte gärna kompromissa om det innebär att gå med på något man inte själv tycker, utan vill få sin vilja igenom; nästan till varje pris.

moviefan

Jag hoppas filmen Sockerexperimentet blir tillgänglig att se, att den släpps på fyskisk media. Den gick på bio en period, men nu verkar den inte göra det mer. Vet ni något  ?