Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2023 kl. 14:48:59Förlåt om jag är petig nu men vill påminna om att En Dag Med Kalle Anka, Långbens Snurriga Värld och Pluto och Hans Kompisar alla tre gavs ut 1989.  ;) (samma med första utgåvan av Musse Piggs Julsaga samt de första köp-utgåvorna av Robin Hood och Svärdet i Stenen)
Jag får ge dig rätt i det avseendet. Årtalet 1990 på Disneyania kommer från Kungliga Biblioteket som borde ha rätt uppgifter på smdb.kb.se. Men eftersom de har skrivit ett frågetecken efter årtalet har de uppenbarligen inte varit helt säkra.

Jag har hittat en artikel i SvD den 24/11 1989 och en annons från Stor och Liten i DN den 20/10 1989 som bekräftar att de här titlarna gavs ut redan hösten 1989.

Jag ska ändra på Disneyania när jag hinner.

vhs_artikel_svd.jpg

vhs_annons_dn.jpg

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2023 kl. 03:11:00Tack så mycket. Tyvärr är onlineversionen dock inte speciellt njutbar, då den lider av väldigt tydliga interlace-störningar. Jag vet inte om videon har felaktigt flaggad fältordning (TFF/BFF), eller om det är Archive som inte gör någon som helst deinterlace till den spelbara versionen; men jag hoppas att det blir mer njutbart om man laddar hem filen...

För övrigt ser jag att VHS-utgåvan av Lucky Luke - Det stora äventyret tydligen inte hade några utsatta dubbcredits alls - jag är nästan hundra på att det stod utsatt på bio, även om jag inte kommer ihåg exakt hur bildversionen såg ut...
Den har nog inte riktigt fått den kärlek som den förtjänar. Den är digitaliserad av en VHS-samlare som jag har fått en digital kopia av. Bilden känns lite för "slät" på något vis (saknar grain) och färgerna är lite ljusare än vid min egna digitalisering av köp-vhsen (som tyvärr inte är hela filmen).

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 juli 2023 kl. 08:07:55Jag får ge dig rätt i det avseendet. Årtalet 1990 på Disneyania kommer från Kungliga Biblioteket som borde ha rätt uppgifter på smdb.kb.se. Men eftersom de har skrivit ett frågetecken efter årtalet har de uppenbarligen inte varit helt säkra.

Jag har hittat en artikel i SvD den 24/11 1989 och en annons från Stor och Liten i DN den 20/10 1989 som bekräftar att de här titlarna gavs ut redan hösten 1989.

Jag ska ändra på Disneyania när jag hinner.

vhs_artikel_svd.jpg

vhs_annons_dn.jpg

Passa på att ändra och lägga till massa annat också.

Du kan ta hjälp av bl.a. WILLDUBGURUs hemsida.

Till exempel gavs Svärdet i Stenen ut på VHS 1 april 1993 också.

1993-års utgåva av Svärdeti Stenen består av följande;
1.   Varningstext (Buena Vista Home Video)
2.   Walt Disney Home Video logo (1986-1995; Trollkarlen Musse Pigg) (speakerröst: Peter Wanngren)
3.   Askungen videotrailer (1992-års utgåva) (speakerröst: Peter Wanngren)
4.   Bernard och Bianca i Australien videotrailer (speakerröst: Peter Wanngren)
5.   Peter Pan videotrailer (1993-års utgåva) (speakerröst: Roger Storm)
6.   Walt Disney Home Video logo (1986-1995; Trollkarlen Musse Pigg)
7.   Walt Disney Productions Sweden AB logo

1994-års utgåva består av följande;
1.   Varningstext (Buena Vista Home Video)
2.   Walt Disney Home Video logo (1986-1995; Trollkarlen Musse Pigg) (speakerröst: Peter Wanngren)
3.   Videoaktuell
4.   Sängknoppar och Kvastskaft videotrailer (speakerröst: Peter Wanngren)
5.   Videoaktuell
6.   Peter och Draken videotrailer (speakerröst: Roger Storm)
7.   Videoaktuell
8.   Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien videotrailer (speakerröst: Roger Storm);
      - I Harmoni (kommer på köpvideo 17 augusti 1994)
      - Den Magiska Treudden (kommer på köpvideo 19 oktober 1994)
      - Valskval (aktuell på köpvideo)
      - Den Vilda Sjöhästen (aktuell på köpvideo)
      - Dubbel Bubbel (aktuell på köpvideo)
9.   Walt Disney Home Video logo (1986-1995; Trollkarlen Musse Pigg)
10. Walt Disney Productions Sweden AB logo

Kolla gärna om Mary Poppins haft några nypremiärer på bio.

Tillägg till Snövit och De Sju Dvärgarna;

- nypremiär på bio 17 december 1987 (50 års jubileum)

(källa: WILLDUBGURU)

Tillägg till Pinocchio;

- nypremiär på bio 18 mars 1978

Tillägg till Fantasia;

- nypremiär på bio 7 oktober 1948

- nypremiär på bio 16 december 1967

- nypremiär på bio 19 januari 1970

- nypremiär på bio nypremiär på bio 23 februari 1978

- nypremiär på bio 31 augusti 1990

Tillägg till Dumbo;

- nypremiär på bio 11 april 1981

- nypremiär på bio 6 april 1990

- 1997-års VHS-utgåva gavs ut den 22 januari 1997 (källa: 1996-års VHS-utgåvor av Pocahontas resp. Toy Story, trailer till filmen visas nämligen efter filmernas slut)

Tillägg till Askungen;

- nypremiär på bio 24 december 1958

- nypremiär på bio 18 september 1967

- nypremiär på bio 4 december 1976

Tillägg till Alice i Underlandet;

- nypremiär på bio 22 mars 1975

- nypremiär på bio 3 april 1982

Tillägg till Peter Pan;

- nypremiär på bio 18 december 1965

- nypremiär på bio 3 april 1977

- nypremiär på bio 15 april 1984

(du kan också lägga till att 1998-års VHS-utgåva gavs ut juni 1998)

Tillägg till Pongo och De 101 Dalmatinerna;

- nypremiär på bio 19 december 1970

- nypremiär på bio 8 december 1979

Tillägg till Svärdet i Stenen;

- nypremiär på bio 10 april 1976

- nypremiär på bio 26 mars 1983

Tillägg till Djungelboken;

- nypremiär på bio 3 december 1977

(vid 1987-års nypremiär så återställdes filmen till sin fulla längd)

Tillägg till Aristocats;

- nypremiär på bio 5 december 1980

- 1995-års VHS-utgåva gavs ut 25 januari 1995 (källa: 1994-års VHS-utgåvor av Snövit och De Sju Dvärgarna och Mupparnas Julsaga, där en trailer visas innan filmerna)

Tillägg till Robin Hood;

- till 1983-års nypremiär återställdes filmen till sin fulla längd (källa: WILLDUBGURU)

Tillägg till Bernard och Bianca;

- nypremiär på bio 25 mars 1988

Tillägg till Toy Story;

- 1996-års VHS-utgåva gavs ut 9 oktober 1996 (källa: 1996-års VHS-utgåva av Pocahontas, där en trailer visas innan filmen)

(med reservation för att jag kanske kommer på mera senare...)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2023 kl. 10:21:42Passa på att ändra och lägga till massa annat också.
Nej, jag har varken tid eller intresse av att jobba speciellt mycket med Disneyania numera. Att jag ändå tänker korrigera det där med releasedatum för VHS-utgåvorna är ett undantag eftersom jag helst inte vill att informationen som står där ska vara felaktig. Att det är mycket som saknas, och som kunde ha stått där, är en helt annan sak.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2023 kl. 10:21:42(med reservation för att jag kanske kommer på mera senare...)
Tack, men nej tack.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 juli 2023 kl. 12:23:58Nej, jag har varken tid eller intresse av att jobba speciellt mycket med Disneyania numera. Att jag ändå tänker korrigera det där med releasedatum för VHS-utgåvorna är ett undantag eftersom jag helst inte vill att informationen som står där ska vara felaktig. Att det är mycket som saknas, och som kunde ha stått där, är en helt annan sak.Tack, men nej tack.

Vem ska då fixa det...?

BPS

Citat från: Zebastian skrivet  5 juni 2023 kl. 22:57:28Har du tvåan också?
Nu är Pokémon 2 - Ensam är stark uppladdad.

https://archive.org/details/pokemon-2-ensam-ar-stark

Självklart finns Pikachus Räddningsuppdrag även med.

Jag vet inte hur pass ovanliga resten av det nordiska dubbningarna är men för huvudfilmen finns de danska, norska och finska dubbningarna som valbara ljudspår men tyvärr inte i Archives egna spelare.

gstone

Citat från: BPS skrivet 24 juli 2023 kl. 02:56:38Nu är Pokémon 2 - Ensam är stark uppladdad.

Jag vet inte hur pass ovanliga resten av det nordiska dubbningarna är men för huvudfilmen finns de danska, norska och finska dubbningarna som valbara ljudspår men tyvärr inte i Archives egna spelare.
Väldigt trevligt att höra  :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: BPS skrivet 24 juli 2023 kl. 02:56:38Nu är Pokémon 2 - Ensam är stark uppladdad.

Medverkar Gary Oak?

BPS

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 juli 2023 kl. 10:24:27Hur ser det ut när det gäller Indigo League, Orange Islands och The Johto Journeys på svenska? Är tacksam för Pokemon 2 Ensam är stark men är inte det ett samband mellan Indigo League, Orange Islands och The Johto Journeys och dom första 3 filmerna?
Indigo League tillsammans med alla eller nästan alla dubbade avsnitt av Orange Islands finns tillgängliga lagligt på svenska på Pokémon TV så det kan jag inte ladda upp.

Av The Johto Journeys däremot har jag redan laddat upp alla svensk dubbade avsnitt tyvärr blev den ju aldrig dubbade i sin helhet.

https://archive.org/details/pokemon-season-3-swedish-dub

BPS

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 juli 2023 kl. 14:17:46Den delen var bortglömd, men saknas inte det avsnitt för båda Indigo League och Orange Islands på svenska? på Pokemon TV så är det bara runt 52 avsnitt ut av 81 avsnitt, och pokemon rap sången finns inte heller vilket är konstigt.
Det saknas inte avsnitt. Avsnitten är uppdelade i två säsonger där den första har 52 avsnitt och där den andra har resten av Indigo League och alla de svenskdubbade avsnitten av Orange Islands.

https://watch.pokemon.com/sv-se/#/season?id=pokemon-serien-boerjan

https://watch.pokemon.com/sv-se/#/season?id=pokemon-adventures-in-the-orange-islands

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 juli 2023 kl. 14:26:43Det förklarar den delen då varför avsnitt i Orange Islands hade intro låten från Säsong 1, men det förklarar ändå inte varför säsongen blev uppdelad på det sättet.
När serien kom till USA så räknade man inte säsongerna på samma sätt som i Japan så det finns alltså två olika tankar om vad som är vilken säsong och därför är det antagligen uppdelat så här.

Zebastian

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 29 juni 2023 kl. 20:43:46Det hade jag faktiskt ingen kännedom om. Hursomhelst blev jag ombedd av personen jag haft kontakt med att inte namnge vederbörande, och då respekterar jag det. :)

Ljudet kommer i alla fall från min väninna, som spelade in från TV1000. Jag väntar för övrigt fortfarande på att få besked av henne om hon även spelat in TV-serien Lucky Luke från TV1000, men har inte fått något definitivt besked än. Däremot säger hon att hon har spelat in långfilmen Lucky Luke - Mama Daltons revansch med svenskt tal, men jag måste pinsamt erkänna att jag inte känner till den filmen - men ni andra är kanske mer insatta i Lucky Luke än jag?
Har din väninna digitaliserat den ännu? Skulle vara intressant att veta vad det är för något

Ovanliga dubbningar

Citat från: Zebastian skrivet 24 juli 2023 kl. 18:51:08Har din väninna digitaliserat den ännu? Skulle vara intressant att veta vad det är för något
På grund av familjeangelägenheter har hon dessvärre inte hunnit digitalisera den än, men det senaste jag hörde var att hon ska försöka hinna göra det inom den närmaste veckan. :)

gstone

Det skulle vara trevligt om någon kunde lägga ut Snödrottningen(1995) på svenska.

Den verkar som en bra film Mermaid en väldigt bra dubbning  :D

gstone

Det skulle vara trevilgt om någon kunde lägga up den teckande Den oändliga historien serien :)