Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Barbie (spelfilm, 2023)

Startat av Disneyfantasten, 28 april 2022 kl. 19:56:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Den filmen har hade i helgen över ca 100000 besökare på bio.

gstone

Idag tänker jag och mamma förhandsboka Blu Rayn :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Jag såg filmen på bio idag och tycker den var bra, första gången i mitt liv som jag på egen hans ser en film på bio odubbad.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juli 2023 kl. 18:36:42Jag såg filmen på bio idag och tycker den var bra, första gången i mitt liv som jag på egen hans ser en film på bio odubbad.
Ovanligt för Disneyfantasten va?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 29 juli 2023 kl. 21:49:11Ovanligt för Disneyfantasten va?

Precis, men man kan göra undantag.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juli 2023 kl. 21:53:50Precis, men man kan göra undantag.
Jag kommer int & se nån odubbad Live Action film för jag ogillar engelskt Live Action

Daniel Hofverberg

Ikväll har jag äntligen sett Barbie, då vi gick nästan hela släkten (eller rättare sagt fem personer) och såg filmen. Åsikterna bland vårt sällskap gick isär, men jag tyckte att den var riktigt bra - riktigt rolig och en ovanligt lyckad satir, även om den för all del var en smula övertydlig. Bra musik också, som man verkligen fått på hjärnan... Inte Greta Gerwigs bästa film (det är fortfarande Lady Bird), men icke desto mindre bra och minnesvärd.

Men den kommer inte upp i samma klass som Oppenheimer, som jag och samma sällskap gick och såg för några dagar sedan. Det är förstås vitt skilda genrer, men trots en väldigt lång speltid kändes den mer "helgjuten" som alla i vårt sällskap uppskattade.

Med facit i hand kan jag konstatera att det inte alls var märkligt att Barbie inte dubbats till svenska, utan det här måste ses som en ren vuxenfilm - en del ungdomar får säkert utbyte av den, men definitivt inte barn; så det hade varit högst anmärkningsvärt om distributören hade beställt dubbning. När man nu ser hur filmen lagts upp och vinklats, så känns det som sagt som en ren självklarhet att filmen inte skulle dubbas; men det var ju inte lätt att veta hur filmen var enbart utifrån de tidiga teasers som släppts/visats. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2023 kl. 03:18:25Ikväll har jag äntligen sett Barbie, då vi gick nästan hela släkten (eller rättare sagt fem personer) och såg filmen. Åsikterna bland vårt sällskap gick isär, men jag tyckte att den var riktigt bra - riktigt rolig och en ovanligt lyckad satir, även om den för all del var en smula övertydlig. Bra musik också, som man verkligen fått på hjärnan... Inte Greta Gerwigs bästa film (det är fortfarande Lady Bird), men icke desto mindre bra och minnesvärd.
Jag såg Barbie i torsdags på Filmpalatset i Bromölla, som av många anses vara Sveriges bästa biograf. Även om det för mig är en tågresa på nästan en och en halv timme brukar jag passa på att se någon film i Bromölla varje sommar när jag har Skånetrafikens sommarkort. Det gäller för obegränsade resor i hela Skåne under två månader.

Jag tyckte att filmen var väldigt rolig och klart sevärd, men faktiskt minns jag inte mycket av musiken. Filmkritiker har naturligtvis alltid för vana att överanalysera saker, men för mig räcker det gott med att filmen är underhållande. I det avseendet tycker jag att den lyckades väldigt bra.

Det var faktiskt ganska många barn i salongen, framför allt flickor. Mycket av humorn gick säkert över deras huvuden, speciellt slutet, som man väl får se som ett utpräglat vuxenskämt! :)

När filmen kommer på Blu-ray ska jag absolut köpa den. Jag tror att den tål att ses flera gånger, och att man kommer att upptäcka nya detaljer när man ser den igen.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2023 kl. 03:18:25Men den kommer inte upp i samma klass som Oppenheimer, som jag och samma sällskap gick och såg för några dagar sedan. Det är förstås vitt skilda genrer, men trots en väldigt lång speltid kändes den mer "helgjuten" som alla i vårt sällskap uppskattade.
Jag ska se Oppenheimer på torsdag på Imperial i Köpenhamn där den visas i 70mm med paus. Jag skulle aldrig sätta mig att se en tre timmar lång film på bio utan paus. Det pallar inte min kropp för, på flera sätt. Jag minns fortfarande mitt livs värsta bioupplevelse för snart 40 år sen - Rätta virket, tre timmar och femton minuter utan paus!

Jag hade egentligen tänkt stå över Oppenheimer helt tills jag kan se den hemma och dela upp den i två eller flera sittningar. Men så fick jag reda på att den visas med paus i Köpenhamn, och det gör hela skillnaden för mig!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2023 kl. 10:20:49Det var faktiskt ganska många barn i salongen, framför allt flickor. Mycket av humorn gick säkert över deras huvuden, speciellt slutet, som man väl får se som ett utpräglat vuxenskämt! :)
När jag såg filmen, i en helt fullsatt näst största salong i Skellefteå igår kväll, såg jag inga barn alls i salongen. De yngsta var nog i 15-årsåldern, och de äldsta en bra bit över 70 år. Jag tror precis som du att många skämt går över huvudet på de flesta barn.

Jag ska absolut också köpa filmen på Blu-Ray när den släpps - jag tror precis som du att man kommer upptäcka nya detaljer och lustigheter som man inte lade märke till första gången. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2023 kl. 10:20:49Jag ska se Oppenheimer på torsdag på Imperial i Köpenhamn där den visas i 70mm med paus. Jag skulle aldrig sätta mig att se en tre timmar lång film på bio utan paus. Det pallar inte min kropp för, på flera sätt. Jag minns fortfarande mitt livs värsta bioupplevelse för snart 40 år sen - Rätta virket, tre timmar och femton minuter utan paus!
Tyvärr visas Oppenheimer inte med paus någonstans i närheten av Skellefteå, så jag fick lov att offra mig ändå - jag hade kanske inte ämnat till det ensam, men när nästan hela släkten skulle gå (min mamma, min storasyster och mina två yngre bröder) så tänker jag banne mig inte stanna hemma...!

Jag hade verkligen önskat en paus, men dessbättre fanns ganska mycket benutrymme på den aktuella raden i den största salongen i Skellefteå, och då gick det hyfsat i alla fall - åtminstone för min del gör det stor skillnad om man kan sträcka ut benen när man behöver det, och inte behöver sitta snävt till.
(Men det var på håret att jag klarade av det utan att gå på toa, då jag började bli kissnödig mot slutet...)

KurageDHH

Oh great! Inte nog med att det är en av de sjukt överskattade filmerna på länge utan även också en av de sämsta jag sett!
Jag får nog aldrig två timmar tillbaka (och inte heller nån pengarna tillbaks)!

Varför valde man att göra filmatisera om en docka som är egentligen riktat mot yngre flickor för att senare bestämt att den skall ha tonårs-/vuxenpublik som målgrupp? Jag har ändå aldrig varit nån Barbie-fan som barn och inte idag heller.
Ovasett målgrupp, är det ändå en urlöjlig och korkad film! Hur kunde många bra skådisar (både män och kvinnor) ställa upp på det här eländet?

Storyn i filmen är så otroligt dålig att den får en av Sandlers patetiska rullar, Jack & Jill, att framstå som rena mästerverket! Det fanns ju bättre filmer från i år som Oppenheimer, Spider-Man: Across the Spider-Verse och Mission Impossible: Dead Reckoning - Part One, men de flesta vill hellre slösa bort pengar på den här sk*ten! Varför!!!???

Tack för mig!

Simon Axelsson

Citat från: KurageDHH skrivet  1 augusti 2023 kl. 10:48:41Oh great! Inte nog med att det är en av de sjukt överskattade filmerna på länge utan även också en av de sämsta jag sett!
Jag får nog aldrig två timmar tillbaka (och inte heller nån pengarna tillbaks)!

Varför valde man att göra filmatisera om en docka som är egentligen riktat mot yngre flickor för att senare bestämt att den skall ha tonårs-/vuxenpublik som målgrupp? Jag har ändå aldrig varit nån Barbie-fan som barn och inte idag heller.
Ovasett målgrupp, är det ändå en urlöjlig och korkad film! Hur kunde många bra skådisar (både män och kvinnor) ställa upp på det här eländet?

Storyn i filmen är så otroligt dålig att den får en av Sandlers patetiska rullar, Jack & Jill, att framstå som rena mästerverket! Det fanns ju bättre filmer från i år som Oppenheimer, Spider-Man: Across the Spider-Verse och Mission Impossible: Dead Reckoning - Part One, men de flesta vill hellre slösa bort pengar på den här sk*ten! Varför!!!???

Tack för mig!
Många av de frågor du ställer kan besvaras med "för att de tyckte om det", så skulle du vilja utveckla kritiken? Vad exakt är det som är så korkat och urlöjligt med filmen?
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

KurageDHH

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 augusti 2023 kl. 11:50:50Många av de frågor du ställer kan besvaras med "för att de tyckte om det", så skulle du vilja utveckla kritiken? Vad exakt är det som är så korkat och urlöjligt med filmen?
Vet inte om jag orkar med att utveckla kritiken, men okej då...
Barbielandet är ju inte nåt land som verkar vara jämställdhet utan det är bara "hjärntvättat" land. Sen också att Barbie (Margot Robbie) och Ken (Ryan Gosling) kliver in i verkliga världen och skämmer ut sig, Ken lär sig om mansdominans i riktiga världen och gjorde om Barbielandet till Kenriket (vilket INTE blev bättre hellre och är också "hjärntvättat" land där män dominerar istället). Det är det som är korkat och urlöjligt med den filmen.

"för att de tyckte om det", smaksak eller inte, jag har ändå rätt att tycka att det är jätteilla att den filmen spelar in mer pengar än de filmerna som jag nämnde. För att inte tala om att den snart också passerar Guardians of the Galaxy vol. 3 (också en bättre film) i biljettintäkterna!🤮

Simon Axelsson

Citat från: KurageDHH skrivet  1 augusti 2023 kl. 15:29:17Vet inte om jag orkar med att utveckla kritiken, men okej då...
Barbielandet är ju inte nåt land som verkar vara jämställdhet utan det är bara "hjärntvättat" land. Sen också att Barbie (Margot Robbie) och Ken (Ryan Gosling) kliver in i verkliga världen och skämmer ut sig, Ken lär sig om mansdominans i riktiga världen och gjorde om Barbielandet till Kenriket (vilket INTE blev bättre hellre och är också "hjärntvättat" land där män dominerar istället). Det är det som är korkat och urlöjligt med den filmen.
Det knyter ju dock an till filmens tematik och budskap; varken det ena (matriarkat) eller det andra (patriarkat) är ens i närheten av perfekt. Inget av dem är att egentligen föredra. Jämställdhet är ju ett av filmens huvudsakliga budskap. 
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

gstone

Barbie är en av dom bästa filmer jag sett i år 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

KurageDHH

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 augusti 2023 kl. 16:11:13Det knyter ju dock an till filmens tematik och budskap; varken det ena (matriarkat) eller det andra (patriarkat) är ens i närheten av perfekt. Inget av dem är att egentligen föredra. Jämställdhet är ju ett av filmens huvudsakliga budskap.
Det betyder inte att jag tänker ändra mig och ger det här skräpet en ny chans. Den är så korkad som den är.
Folk förtjänar bättre än det här eländet. Man får vara tacksam över att den inte finns på imdbs top 250 av bästa filmer (vilket den absolut INTE hör hemma där).