Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2023 kl. 19:53:16Om Jöback ändå var i studion för att dubba Kungen i Önskan kan han ju ha spelat in den här  repliken samdigt ;)

Kankse rent av grattis( för nostalgi) ;)
Absolut inte gratis, det får ju betalt per inspelningstimme.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2023 kl. 19:50:47Kan det vara så att Köberg redan var i studion och dubbade något annat ???

Då kunde han ju haa spelat i detta i hastigheten med.
Men i så fall borde han ha crediterats för rollen, i enlighet med kollektivavtalet.

Visst kan det alltid uppstå misstag, ingen är ju mer än människa, men man kan ju tycka att en så känd sångare som Tommy Körberg inte borde ha råkat "falla bort" vid hanteringen av creditlistan...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 19:58:44Men i så fall borde han ha crediterats för rollen, i enlighet med kollektivavtalet.

Visst kan det alltid uppstå misstag, ingen är ju mer än människa, men man kan ju tycka att en så känd sångare som Tommy Körberg inte borde ha råkat "falla bort" vid hanteringen av creditlistan...
Kan det vid någon tidpunkt varit menat att det skulle förekomma mer än Musse och Mimmi på första sidan men att det ändrades? Så att några av skådespelarna som skulle stå med där helt enkelt föll bort från listan helt?

Håll med om att det är konstigt att en kortfilm med så här många karaktärer bara listar två vid namn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 20:00:48Kan det vid någon tidpunkt varit menat att det skulle förekomma mer än Musse och Mimmi på första sidan men att det ändrades? Så att några av skådespelarna som skulle stå med där helt enkelt föll bort från listan helt?

Håll med om att det är konstigt att en kortfilm med så här många karaktärer om bara listar två vid namn.
Inte helt omöjligt, men i så fall hade väl någon annan än Odjuret varit mer sannolik att stå med där; som trots allt bara sjöng en aning och inte hade någon talad replik...? I synnerhet som Sofia Källgren står med bland övriga röster, och det låter väl märkligt om det var tänkt att Odjuret skulle stå med men inte Belle...
(Nuförtiden styrs det ju när det gäller Disney oftast utanför Sverige vilka som ska namnges, så att det inte spelar någon roll hur känd någon skådespelare är)

Vore intressant vad någon annan som är bättre på röstidentifiering säger om det här - om det kan tänkas vara någon annan som låter väldigt lik Tommy Körberg...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 20:08:31Vore intressant vad någon annan som är bättre på röstidentifiering säger om det här - om det kan tänkas vara någon annan som låter väldigt lik Tommy Körberg...?
Det låter väldigt likt en äldre Tommy Körberg måste jag också hålla med om alltså precis som Tommy Körberg låter nu för tiden. Om det var någon som försökte härma honom så skulle man väl försöka härma hur han lät i Skönheten och Odjuret och inte hur han låter nu.

Christer

Tommy Körberg är ganska populärt "mål" för imitatörer (Per Andersson gör en träffsäker rendering av Stad i ljus t.ex.) så är inte omöjligt att nån satt inne på en bra imitation.

Steffan Rudvall

Citat från: Christer skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:31:12Tommy Körberg är ganska populärt "mål" för imitatörer (Per Andersson gör en träffsäker rendering av Stad i ljus t.ex.) så är inte omöjligt att nån satt inne på en bra imitation.
Grejen är ju bara att det låter exakt som Tommy Körberg gör nu. Imitatörer i all ära men ingen kan tala exakt likadant som någon annan.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:34:13Imitatörer i all ära men ingen kan tala exakt likadant som någon annan.
Ju en väldigt bra imitatör kan 😄😉

Det finns folk som är otroligt skickliga på att härma olika kända personer röster.

Du skulle bli förvånad över vissa av dom 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:34:13Grejen är ju bara att det låter exakt som Tommy Körberg gör nu. Imitatörer i all ära men ingen kan tala exakt likadant som någon annan.
Jag håller med dig att det låter lite för likt Tommy Körberg för att det ska verka troligt att det är en imitatör, men samtidigt ser jag inga uppenbara tecken på att det saknas namn på creditlistan - det är samma antal skärmbilder som de flesta andra språk på Disney+, ungefär samma antal skådespelare och att döma av den alfabetiska ordningen ser det inte ut som att något större antal skådespelare saknas; det finns ju exempelvis andra skådespelare på K.

De övriga rösterna står ju i alfabetisk ordning efter efternamnet (det sista efternamnet vid namn med dubbla efternamn), förutom att Å och Ä har räknats som A; vilket bör tyda på att någon som inte kan svenska har sammanställt creditlistan - med andra ord stod det sannolikt utsatt allt på dubbningsstudions underlag, och att Disney i USA har utifrån det sammanställt listan för Disney+.

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2023 kl. 19:16:44Ju en väldigt bra imitatör kan 😄😉

Det finns folk som är otroligt skickliga på att härma olika kända personer röster.

Du skulle bli förvånad över vissa av dom
Det må så vara, men är det någon på creditlistan som är känd för att vara en väldigt skicklig imitatör...?

Det vore ju för övrigt intressant att veta om kortfilmen har någon svensk bildversion som producerats för när det var tänkt att den skulle visas på bio, som nu "försvunnit" i och med att den släppts direkt på Disney+ - och såg dubbcreditsen i så fall annorlunda ut när det var tänkt att visas på bio...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2023 kl. 19:55:25Det må så vara, men är det någon på creditlistan som är känd för att vara en väldigt skicklig imitatör...?

Kankse ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Är det inte Anders Öjebo som spelar Kaa? Låter väldigt mycket som honom för mig.

Skokaka

Jag måste säga att detta var en underbar crossover, nästan som en ny version av Hos Musse. Dock så var det inga Pixar karaktärer med, de kanske är i en annan studio?... Denna påminner mig också om Toy Story då karaktärerna kommer till liv när människorna inte är i närheten... Men i hela fall, jag gillar verkligen hur alla karaktärerna har samma animation stil som de redan hade, vilket känns faithful (troget) till deras filmer. Och här så är väl alla filmerna med, till och med de underskattade och... De floppade... Men det är trevligt att de inte är bortglömda. :) 

Jag älskade varje sekund av denna filmen... Eller kortfilmen, dock så är den lite längre än en vanlig kortfilm. Jag fnissade över en massa scener, också. ;D Blev också rörd... 

Spoiler
...När Musse kollade på en tavla av själva Walt Disney, och även i slutet när alla karaktärerna sjunger "Ser du stjärnan i det blå" tillsammans.
[close]

Vi till och med hör Jan Modin sjunga som Benjamin Syrsa för första gången. :D Plus så är Asha med, innan hennes film är ute. Dock så är ju denna kortfilmen gjord för filmen, så... 

Förresten, även om de som jobbar i studion har gått, borde inte i hela fall folk som går ute få syn på karaktärerna? ??? Jag menar, logiskt sett så borde väl folk gå ute så ofta, och de borde väl få syn på alla karaktärerna och även höra de sjunga? 

Men i hela fall, jag tyckte att den var perfect-o! Wahoo! ;D 10/10! Nej, allvarligt. Det var väl mer av en födelsedagspresent till Disney, men det var en mycket bra en, tycker jag. Denna rekommenderas för både gamla och nya Disney fans. Helt fantastiskt. ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 23 oktober 2023 kl. 00:12:03Förresten, även om de som jobbar i studion har gått, borde inte i hela fall folk som går ute få syn på karaktärerna? ??? Jag menar, logiskt sett så borde väl folk gå ute så ofta, och de borde väl få syn på alla karaktärerna och även höra de sjunga?
Studion ligger ju på Disneys mark så varför skulle någon förutom de som jobbar på studion/Disney vara där?

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 oktober 2023 kl. 00:26:33Studion ligger ju på Disneys mark så varför skulle någon förutom de som jobbar på studion/Disney vara där?
Åh? I så fall så förklarar det saken. :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 oktober 2023 kl. 00:26:33Studion ligger ju på Disneys mark så varför skulle någon förutom de som jobbar på studion/Disney vara där?
Däremot är jag övertygad om att ett gigantiskt företag som Disney har säkerhetsvakter i tjänst även nattetid; för att inte tala om övervakningskameror, larm och dylikt...

Men det är nog inte meningen att man ska detaljgranska en sådan kortfilm efter logiska luckor... ;)