Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Arthur

Startat av Henrik Karlsson, 11 augusti 2019 kl. 07:56:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 09:48:47Men att få tag i någon som råkar ha laddat ner serien från SVT Play 2017 lär ju vara lättare sagt än gjort...
Det behöver kanske inte vara nerladdade 2017 men avsnitten från SVT Play behöver man ju inte synka och man hittar nog inte heller något bättre att synka till heller.

Den amerikanska versionen skulle man ju behöva klippa bort en bit av varje avsnitt för att det ens skulle gå att synka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 19:58:19Det behöver kanske inte vara nerladdade 2017 men avsnitten från SVT Play behöver man ju inte synka och man hittar nog inte heller något bättre att synka till heller.
Det beror på. Tidigare var ju väldigt mycket från SVT Play i lågupplösta versioner och dåligt uppskalade till 720p, som inte såg särskilt bra ut - jag minns dock inte om det var före eller efter 2017, för nuförtiden håller ju bilden på SVT Play en hög klass...

Jag minns att jag för flertalet år sedan försökte att få Parallax och Spegel, spegel från SVT Play att bli acceptabla, när jag gjorde DVD:er med serierna; och jag minns att det var ett väldigt sjå att försöka experimentera med olika AviSynth-filter för att någorlunda förbättra den dåligt uppskalade bilden...
(Men nu var ju det i och för sig live-action, så animerat såg kanske inte fullt lika illa ut)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 20:30:49Det beror på. Tidigare var ju väldigt mycket från SVT Play i lågupplösta versioner och dåligt uppskalade till 720p, som inte såg särskilt bra ut - jag minns dock inte om det var före eller efter 2017, för nuförtiden håller ju bilden på SVT Play en hög klass...
BPS uppladdning av det första avsnittet från säsong 1 av Arthur är nog från SVT Play så du kan jämföra kvaliteten om du skulle vilja.

Men du har nog rätt för jag kan själv inte läsa med de svenska creditsen i slutet av avsnittet.

https://archive.org/details/arthur-swedish

Steffan Rudvall

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 20:36:19BPS uppladdning av det första avsnittet från säsong 1 av Arthur är nog från SVT Play så du kan jämföra kvaliteten om du skulle vilja.

Men du har nog rätt för jag kan själv inte läsa med de svenska creditsen i slutet av avsnittet.

https://archive.org/details/arthur-swedish
Avsnittet i sig tycker jag ser helt okej ut, men dubbcreditsen var verkligen inte lätt att läsa...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 23:03:13Avsnittet i sig tycker jag ser helt okej ut, men dubbcreditsen var verkligen inte lätt att läsa...
Jag undrar hur det kan ha uppstått, visst det är ju rullande credits men det är ju något fel på själva bokstäverna...

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 23:17:28Jag undrar hur det kan ha uppstått, visst det är ju rullande credits men det är ju något fel på själva bokstäverna...
Lågupplöst video bara.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 23:17:28Jag undrar hur det kan ha uppstått, visst det är ju rullande credits men det är ju något fel på själva bokstäverna...
Jag tycker spontant att det ser ut som att den hoppat över vissa bildrutor, så att det blivit färre än 25 unika bildrutor per sekund; i och med att själva scrollningen verkar göra det oläsligt.

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2023 kl. 02:00:55Lågupplöst video bara.
Inte bara det, tror jag - utan något med bildfrekvensen också.

A

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 november 2023 kl. 01:47:09Jag har dessvärre inget minne av att jag har spelat in Arthur, men om det gick samma dagar som Lantmusen och stadsmusen kan jag ha fått med avsnitt "på köpet" när jag spelade in det. Annars kan jag höra mig för med släkt och vänner om jag hittar någon som har serien. :)

Jag ska göra vad jag kan, och vad det lider är jag nästan säker (*) på att jag bör kunna få tag i åtminstone en del avsnitt - men jag har dessvärre inte tid att synka till bättre bildkälla, utan det får någon annan stå för i så fall. Jag vet inte vilka bildkällor som finns för den här serien, om det finns DVD-utgåvor att tillgå eller liknande, men det har du säkert bättre koll på än jag?

(*): Det ska inte tolkas som ett 100-procentigt löfte, utan en förhoppning utifrån min erfarenhet av somliga som jag känner.
Brukade dina kontakter spela in mycket från Barnkanalen och barnprogram på SVT1? Då finns det ganska stor chans att de har lite Arthur den gick 17 år på svts kanaler

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2023 kl. 09:00:26Jag tycker spontant att det ser ut som att den hoppat över vissa bildrutor, så att det blivit färre än 25 unika bildrutor per sekund; i och med att själva scrollningen verkar göra det oläsligt.
Inte bara det, tror jag - utan något med bildfrekvensen också.
När SVT sänder linjärt är det med 50 bildrutor i sekunden i HD (progressiv video 720p), vilket skalas ner till 50 halvbilder/fields i sekunden för SD (sammanflätad video).

Men på SVT Play använder man aldrig mer än 25 bildrutor i sekunden (progressiv video).

Jag tycker det ser ut som om man har lagt in röstlistan för att passa den linjära sändningen med 50 bilder i sekunden, men sen konverterat ner videon till 25 bilder i sekunden till SVT Play genom att överlagra bilderna två och två.

Det ursprungliga avsnittet är för övrigt av amerikanskt eller kanadensiskt ursprung och är förmodligen skapat i 23,976 bildrutor i sekunden, vilket har "smetats ut" till 50 och därifrån ner till 25. Eventuellt har man t.o.m. tagit omvägen över 29,97 bildrutor i sekunden. Många bildrutor innehåller "dubbelexponeringar". Jag tror inte att man egentligen har hoppat över några bildrutor, bara gjort en väldigt klumpig konvertering av bildfrekvensen.

Arthur.jpg

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2023 kl. 20:46:23När SVT sänder linjärt är det med 50 bildrutor i sekunden i HD (progressiv video 720p), vilket skalas ner till 50 halvbilder/fields i sekunden för SD (sammanflätad video).

Men på SVT Play använder man aldrig mer än 25 bildrutor i sekunden (progressiv video).

Jag tycker det ser ut som om man har lagt in röstlistan för att passa den linjära sändningen med 50 bilder i sekunden, men sen konverterat ner videon till 25 bilder i sekunden till SVT Play genom att överlagra bilderna två och två.

Det ursprungliga avsnittet är för övrigt av amerikanskt eller kanadensiskt ursprung och är förmodligen skapat i 23,976 bildrutor i sekunden, vilket har "smetats ut" till 50 och därifrån ner till 25. Eventuellt har man t.o.m. tagit omvägen över 29,97 bildrutor i sekunden. Många bildrutor innehåller "dubbelexponeringar". Jag tror inte att man egentligen har hoppat över några bildrutor, bara gjort en väldigt klumpig konvertering av bildfrekvensen.

Arthur.jpg
Var det vanligt att man animerade även tv-serier som skulle sändas enbart på TV i 23,976 bildrutor? Annars är väl 29,97 bildrutor i sekunden mer logiskt för en nordamerikansk serie?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 november 2023 kl. 21:26:06Var det vanligt att man animerade även tv-serier som skulle sändas enbart på TV i 23,976 bildrutor? Annars är väl 29,97 bildrutor i sekunden mer logiskt för en nordamerikansk serie?
Nej, animering har i princip aldrig använt 29,97 fps. Varför skulle man vilja göra fler teckningar än nödvändigt? Man animerar i 23,976 eller 24 fps och sen konverterar man upp det till 29,97 fps för sändning.

Snarare tar man vissa genvägar. När det inte är så snabba rörelser i bilden kanske man t.o.m. bara ritar 12 bilder till en sekunds film, och fotograferar av varje teckning två gånger.

(Det är förstås möjligt att man rent experimentellt kan ha gjort animationer i 29,97 eller 30 fps, men det är i så fall undantagen som bekräftar regeln. Kanske vill man för något speciellt ändamål ha en animation som flyter exceptionellt mjukt.)

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2023 kl. 22:17:46Nej, animering har i princip aldrig använt 29,97 fps. Varför skulle man vilja göra fler teckningar än nödvändigt? Man animerar i 23,976 eller 24 fps och sen konverterar man upp det till 29,97 fps för sändning.

Snarare tar man vissa genvägar. När det inte är så snabba rörelser i bilden kanske man t.o.m. bara ritar 12 bilder till en sekunds film, och fotograferar av varje teckning två gånger.

(Det är förstås möjligt att man rent experimentellt kan ha gjort animationer i 29,97 eller 30 fps, men det är i så fall undantagen som bekräftar regeln. Kanske vill man för något speciellt ändamål ha en animation som flyter exceptionellt mjukt.)
Det låter mycket logiskt, då är det ju lite synd att all TV animation från NTSC länder först konverteras till 29,97 fps och sen till 25 fps.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 november 2023 kl. 22:30:21Det låter mycket logiskt, då är det ju lite synd att all TV animation från NTSC länder först konverteras till 29,97 fps och sen till 25 fps.
Nej, det är inte den normala metoden att gå omvägen via 29,97 fps.

Det vanligaste är nog att man helt enkelt bara ökar hastigheten på materialet från 23,976 / 24 fps till 25 fps. Som bieffekt får då ljudet lite högre tonhöjd. Antingen kan man bara acceptera och ignorera tonhöjningen, eller så kan man behandla ljudet elektroniskt för att sänka tonhöjden igen.

Men man ser mycket konstigheter. T.ex. hackar Familjen Valentin så mycket på SVT Play att den enda rimliga förklaringen är att avsnitten måste ha gått igenom flera konverteringar av bildfrekvensen. När jag klagade hos SVT fick jag svaret att det var i det skicket som SVT hade fått avsnitten från Brasilien, så det var inget de kunde göra åt saken.

Man tycker ändå att SVT borde ha så pass mycket råg i ryggen att de kunde klaga till distributören.

Ovanliga dubbningar

Citat från: A skrivet 17 november 2023 kl. 18:52:29Brukade dina kontakter spela in mycket från Barnkanalen och barnprogram på SVT1? Då finns det ganska stor chans att de har lite Arthur den gick 17 år på svts kanaler
Ja, jag känner åtminstone ett par personer som spelat in ganska mycket från Barnkanalen - varav en av dom är samma person som lyckades gräva fram de norska julkalendrarna Jul i Svingen och Julkungen - så hoppet lever. :)

Jag har skickat ut förfrågning till några personer, men inte fått några svar än. Men jag håller er informerade om alla framsteg.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2023 kl. 20:46:23Det ursprungliga avsnittet är för övrigt av amerikanskt eller kanadensiskt ursprung och är förmodligen skapat i 23,976 bildrutor i sekunden, vilket har "smetats ut" till 50 och därifrån ner till 25. Eventuellt har man t.o.m. tagit omvägen över 29,97 bildrutor i sekunden. Många bildrutor innehåller "dubbelexponeringar". Jag tror inte att man egentligen har hoppat över några bildrutor, bara gjort en väldigt klumpig konvertering av bildfrekvensen.

Arthur.jpg
Aj, det där var smärtsamt för ögonen. :(

Desto större skäl till att en nog vill hitta en annan bildkälla att synka mot.