Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  3 juni 2023 kl. 13:26:34Slutligen har vi mina egna svensktextade versioner av Julhjärtats hemlighet, som jag hoppas ska komma upp så fort som möjligt.
Jag menar inte att stressa dig, för jag vet att du har alldeles för många järn i elden, men hur går det med Julehjertets hemmelighed med svensk text?

Nu börjar det ju närma sig jul, och det hade varit trevligt att kunna se om julkalendern med svensk text - i synnerhet nu när vi vet att SVT inte kommer att sända vare sig den eller någon annan dansk julkalender i år. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 april 2023 kl. 09:26:39Hur går det förresten med din egen översättning av Julehjertets hemmelighed?
Ja, det undrar jag också. Jag vill minnas att jag hjälpte Ovanliga dubbningar att översätta avsnitt 11 och 12 (eller nånting ditåt) för någon månad sedan, så i så fall borde väl alla avsnitt före det också vara översatta - således borde åtminstone en del avsnitt kunna läggas upp, även om inte alla är klara än.
(Nu kanske Josefin vill gå igenom mina översättningar också, för att se till att vi översatt återkommande uttryck lika, så det kanske inte kan läggas upp genast; men åtminstone hyfsat snart...)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2023 kl. 11:33:44Nu börjar det ju närma sig jul, och det hade varit trevligt att kunna se om julkalendern med svensk text - i synnerhet nu när vi vet att SVT inte kommer att sända vare sig den eller någon annan dansk julkalender i år. :)
Vet vi något om vilka julkalendrar som YLE kommer att lägga upp i år? Där kan man ju ibland hitta andra nordiska julkalendrar med svensk text eller dubb.

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2023 kl. 14:04:09Vet vi något om vilka julkalendrar som YLE kommer att lägga upp i år? Där kan man ju ibland hitta andra nordiska julkalendrar med svensk text eller dubb.
Har hittills inte lyckats hitta någon information om det, men förhoppningsvis kommer YLE ut med det snart.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 14 november 2023 kl. 14:23:28Har hittills inte lyckats hitta någon information om det, men förhoppningsvis kommer YLE ut med det snart.
I år visar Yle den finskspråkiga Jul på Vintergården (Talvipihan joulu).

https://arenan.yle.fi/1-64727578

Medan Yle Fem visar Storm på lugna gatan och BUU-klubben visar Bärtils jul och En hederlig jul med Knyckertz.

https://arenan.yle.fi/1-63568970
https://arenan.yle.fi/1-50114428
Houba !

Daniel Hofverberg

Det är ju vad som sänds linjärt på YLEs kanaler, men frågan är om något mer kommer släppas på YLE Arenan...? Vi kan alltid hoppas, för de där tre lät ju inte alltför upphetsande... :(

Citat från: Sabelöga skrivet 14 november 2023 kl. 14:45:03I år visar Yle den finskspråkiga Jul på Vintergården (Talvipihan joulu).

https://arenan.yle.fi/1-64727578
Som enligt förhandsinformationen tyvärr inte verkar ha svensk text, utan bara finskt tal och ingen textning alls. Svagt, när YLE för första gången på flera års tid har en ny inhemsk julkalender som inte är en repris... :(

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2023 kl. 14:49:18Som enligt förhandsinformationen tyvärr inte verkar ha svensk text, utan bara finskt tal och ingen textning alls. Svagt, när YLE för första gången på flera års tid har en ny inhemsk julkalender som inte är en repris... :(
Vad menar du med det? Utöver åren 2019 och 2021 har ju Yle sänt nyproducerade finskspråkiga julkalendrar varje år sedan 2013. 
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 14 november 2023 kl. 14:57:52Vad menar du med det? Utöver åren 2019 och 2021 har ju Yle sänt nyproducerade finskspråkiga julkalendrar varje år sedan 2013.
Jaså, då måste jag ha missat dessa...? Ifjol var det ju i alla fall en repris av Tomteakademin från 2019, som hade finsk text men tyvärr ingen svensk text

Oavsett vilket tycker jag det känns märkligt om en nyproducerad finskspråkig serie verkligen inte kommer ha någon textning alls, varken finsk eller svensk, som förhandsinformationen uppger... ???

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2023 kl. 15:04:34Jaså, då måste jag ha missat dessa...? Ifjol var det ju i alla fall en repris av Tomteakademin från 2019, som hade finsk text men tyvärr ingen svensk text

Oavsett vilket tycker jag det känns märkligt om en nyproducerad finskspråkig serie verkligen inte kommer ha någon textning alls, varken finsk eller svensk, som förhandsinformationen uppger... ???
Ja, sannerligen tråkigt att inte kunna se den.. Men så har det varit tidigare år också om jag inte missminner mej.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 14 november 2023 kl. 15:27:25Ja, sannerligen tråkigt att inte kunna se den.. Men så har det varit tidigare år också om jag inte missminner mej.
Men de flesta år har det åtminstone funnits finsk text, och även om det är långt ifrån optimalt så kan man ju använda Google Translate på textningsfilen och förhoppningsvis få texten begriplig - det brukar fungera lite si och så från finska, men finns i alla fall en chans att tillgodogöra sig handlingen. Finns det ingen text alls, så är man helt chanslös... :(

Dessutom verkar det ju oförskämt för hörselskadade och döva om en ny produktion år 2023 inte har någon textning alls.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2023 kl. 20:42:44Men de flesta år har det åtminstone funnits finsk text, och även om det är långt ifrån optimalt så kan man ju använda Google Translate på textningsfilen och förhoppningsvis få texten begriplig - det brukar fungera lite si och så från finska, men finns i alla fall en chans att tillgodogöra sig handlingen. Finns det ingen text alls, så är man helt chanslös... :(

Dessutom verkar det ju oförskämt för hörselskadade och döva om en ny produktion år 2023 inte har någon textning alls.
Hm, ja, låter inte helt optimalt men åtminstånde görbart  :-\
Houba !

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2023 kl. 11:33:44Jag menar inte att stressa dig, för jag vet att du har alldeles för många järn i elden, men hur går det med Julehjertets hemmelighed med svensk text?

Nu börjar det ju närma sig jul, och det hade varit trevligt att kunna se om julkalendern med svensk text - i synnerhet nu när vi vet att SVT inte kommer att sända vare sig den eller någon annan dansk julkalender i år. :)
Jag är väl medveten om att Julhjärtats hemlighet dröjt alldeles för länge, men jag får skylla på att jag var utan dator så länge och därför tvingades lägga projektet åt sidan i några månader.

Nu är jag äntligen på gång igen, och håller på att gå igenom avsnitten en sista gång för att se till så att alla återkommande uttryck har översatts konsekvent och förhoppningsvis korrekt, och att sångtexterna är samma alla gånger dom förekommer - men inom några dagar hoppas jag kunna publicera de första 6 avsnitten, och sen ska jag fortsätta 6 avsnitt i taget framöver tills hela serien förhoppningsvis ska vara publicerad på nätet innan jul. :)

Men vill någon hjälpa till att översätta avsnitt vore det mycket uppskattat, för till dags dato är det bara 13 avsnitt översatta. @Daniel Hofverberg har varit vänlig nog att översätta 3 avsnitt, men mer hjälp vore uppskattat för att det ska gå fortare. :)

Adam Larsson

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 15 november 2023 kl. 21:04:18@Daniel Hofverberg Visst har du nämnt att du har alla avsnitt av Pakten?
Läs det här inlägget som förekommer tidigare i tråden.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2023 kl. 07:02:56På tal om nordiska julkalendrar, så slog det mig just att jag har spelat in alla avsnitt av Pakten, danska DRs julkalender från 2009, med svenskt tal; om någon är intresserad. :)

Jag spelade in serien med DVD-recorder, men tyvärr var jag korkad nog att spela in i 3-timmarsläget på recordern - vilket innebär en halverad upplösning (352x576 pixels) och ingen jättebra kvalitet.

Därför hade man vunnit på att synka om ljudet till en bättre bildkälla, men det har jag själv inte riktigt tid eller ork till just nu - men om någon annan vill göra det vore det uppskattat. Ljudet borde vara i bra kvalitet, då recordern oavsett kvalitetsläge spelade in ljudet i Dolby Digital med en bitrate på 256 kbit/sek.

Om nu inte någon här (typ @Ovanliga dubbningar?) redan har Pakten i bra kvalitet, så att det inte är nödvändigt med synkning...? Julkalendern sändes väl senaste (sista?) gången 2016, så då är det ju inte omöjligt att någon laddade hem serien från SVT Play i orörd kvalitet.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Lilla My skrivet 31 december 2022 kl. 01:47:27Det blir jul på Möllegården fanns på öppet arkiv för några år sedan ja, är fortfarande otroligt ledsen över att jag missade att tanka hem den!
Det har tagit lite tid, men som min första uppladdning på "mitt" nya konto kommer här äntligen Det blir jul på Möllegården från 1980. :)
https://archive.org/details/det-blir-jul-pa-mollegarden

Alla 24 avsnitt. Orörd kvalité från Öppet Arkiv, men dessvärre ingen textning (vet inte om det inte fanns med, eller om min kontakt missade att ladda hem dessa?).

Det kommer mera...!

Dessvärre har jag dock inte fått Regnbågslandet än, så det ser tyvärr inte ut som att det kommer hinnas med till den här julen. Väldigt tråkigt, men då det är en bekant till en bekant som skulle ordna det kan jag tyvärr inte själv pressa på att vederbörande ska skynda sig. :(

Lilla My

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 november 2023 kl. 02:14:45Det har tagit lite tid, men som min första uppladdning på "mitt" nya konto kommer här äntligen Det blir jul på Möllegården från 1980. :)
https://archive.org/details/det-blir-jul-pa-mollegarden

Alla 24 avsnitt. Orörd kvalité från Öppet Arkiv, men dessvärre ingen textning (vet inte om det inte fanns med, eller om min kontakt missade att ladda hem dessa?).

Det kommer mera...!

Dessvärre har jag dock inte fått Regnbågslandet än, så det ser tyvärr inte ut som att det kommer hinnas med till den här julen. Väldigt tråkigt, men då det är en bekant till en bekant som skulle ordna det kan jag tyvärr inte själv pressa på att vederbörande ska skynda sig. :(
Åååh det här gjorde hela min vecka!! Tusen tusen tack!  ;D

och som sagt, jag är gjord av tid! Ingen överdriven stress och press  :-* Har jag väntat 25+ år på att få se vissa av dessa kan jag gott vänta ett par år till om så skulle behövas!