Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 00:37:14Mycket intressant. Jag hörde nämligen för runt ett halvår sedan av min svägerska att hennes kollega, som är sjukgymnast, hade fått i uppdrag att hitta åt en passande rullstolsbunden skådespelare för någon dubbning. Kan det tänkas vara denna...?
Självklart kan man inte höra det på rösten, men nuförtiden har det blivit relativt vanligt att ta hänsyn till sådant vid rollbesättning och inte enbart gå på röstlikhet - allt i ett försök att tänka på inkludering och mångfald. Som exempel hade ju Nickelodeon krav över hela världen att CJ i Familjen Casagrande alltid ska spelas av skådespelare med Downs syndrom, eftersom originalskådespelaren har Downs.
(De tvingades dock att släppa på det kravet i samband med pandemin, eftersom Downs syndrom räknas som en riskgrupp för Covid-19 så att det därför inte blev realistiskt för personer med Downs att kunna ta sig till dubbningsstudion)
Dahlias svenska röstskådsperska verkar inte sitta i rullstol.

Där emot har jag sett henne spela Maria Magdalena in Jesus Christ Superstar live och jag tror även hon är vän med en personal på min dagliga verksamhet ;D ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Jag har tråkiga nyheter;

Jag känner mig lite dålig i kroppen så jag stannar hemma resten av veckan för att vara på den säkra sidan, jag kommer alltså inte att kunna se filmen denna helg utan måste vänta till nästa helg istället.  :(

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2023 kl. 08:44:37Jag har tråkiga nyheter;

Jag känner mig lite dålig i kroppen så jag stannar hemma resten av veckan för att vara på den säkra sidan, jag kommer alltså inte att kunna se filmen denna helg utan måste vänta till nästa helg istället.  :(
Orelaterat men jag e också ledig från jobbet för att de e så kallt där,stannar hellre hemma i värmen

gstone

Jag tänker se om den på söndag 

gstone

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 00:37:14Mycket intressant. Jag hörde nämligen för runt ett halvår sedan av min svägerska att hennes kollega, som är sjukgymnast, hade fått i uppdrag att hitta åt en passande rullstolsbunden skådespelare för någon dubbning. Kan det tänkas vara denna...?
Självklart kan man inte höra det på rösten, men nuförtiden har det blivit relativt vanligt att ta hänsyn till sådant vid rollbesättning och inte enbart gå på röstlikhet - allt i ett försök att tänka på inkludering och mångfald. Som exempel hade ju Nickelodeon krav över hela världen att CJ i Familjen Casagrande alltid ska spelas av skådespelare med Downs syndrom, eftersom originalskådespelaren har Downs.
(De tvingades dock att släppa på det kravet i samband med pandemin, eftersom Downs syndrom räknas som en riskgrupp för Covid-19 så att det därför inte blev realistiskt för personer med Downs att kunna ta sig till dubbningsstudion)
Då kan tar skådespelare från glada Hudik teatern eller skådespelare med teater för funktionshindrade. De flesta med down syndromet har även if/utvecklingsstörning. Det kan bli möjliga att skådespelare med utvecklingsstörning/if kan dubba.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  7 december 2023 kl. 20:15:16Då kan tar skådespelare från glada Hudik teatern eller skådespelare med teater för funktionshindrade. De flesta med down syndromet har även if/utvecklingsstörning. Det kan bli möjliga att skådespelare med utvecklingsstörning/if kan dubba.
Kan folk med Autism dubba ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 december 2023 kl. 20:27:30Kan folk med Autism dubba ?
Det beror förstås på hur stora problem de har. Har man väldigt grav autism, och knappt ens kan prata (ungefär som i den gamla uppfattningen av autism från filmer och serier), så lär man ju av förståeliga skäl ha svårt att medverka i dubbningar - men autism är ju oerhört brett, och bara man kan prata obehindrat och kan kommunicera och samspela med regissören och/eller teknikern, så finns det knappast något hinder.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2023 kl. 20:39:32Det beror förstås på hur stora problem de har. Har man väldigt grav autism, och knappt ens kan prata (ungefär som i den gamla uppfattningen av autism från filmer och serier), så lär man ju av förståeliga skäl ha svårt att medverka i dubbningar - men autism är ju oerhört brett, och bara man kan prata obehindrat och kan kommunicera och samspela med regissören och/eller teknikern, så finns det knappast något hinder.
Om man har autism på min nivå kan man dubba då ?

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  7 december 2023 kl. 20:43:20Om man har autism på min nivå kan man dubba då ?
Vad är din nivå av autism?

Oskar

gstone

gstone

Två Oskar( Oscar) ?

Är ni samma person ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  7 december 2023 kl. 23:01:25Två Oskar( Oscar) ?

Är ni samma person ?
Det finns väl fler än en person som heter Oskar eller Oscar...

gstone