Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2023 kl. 07:56:56Precis, men jag gav ändå filmen en ärlig chans.
Det är ändå starkt gjort. Har du nånsin lämnat en bio salong någon gång, mitt under pågående visning? ^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 december 2023 kl. 12:18:35Det är ändå starkt gjort. Har du nånsin lämnat en bio salong någon gång, mitt under pågående visning? ^^
Det tror jag inte, inte vad jag kan komma på iallafall...

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 26 december 2023 kl. 10:10:35Lilla My ogillade Önskan 😫😩😭
Jag avskydde den. Tyvärr. Den första animerade långfilmen Disney har gjort som jag faktiskt ogillar precis allt med.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 27 december 2023 kl. 23:26:47Jag avskydde den. Tyvärr. Den första animerade långfilmen Disney har gjort som jag faktiskt ogillar precis allt med.
Men är det något konkret du avskyr? Alltså vad är anledningen till att du avskyr den? Man kan väl inte bara avsky allt med en film utan anledning...

gstone

Jag har inte lyckats hitta en svensk DVD av Kung Fu Panda - Secrets of the Masters :( :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 27 december 2023 kl. 23:26:47Jag avskydde den. Tyvärr. Den första animerade långfilmen Disney har gjort som jag faktiskt ogillar precis allt med.
t.o.m. värre än Chicken Little?

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 december 2023 kl. 23:30:12Men är det något konkret du avskyr? Alltså vad är anledningen till att du avskyr den? Man kan väl inte bara avsky allt med en film utan anledning...
Jag länkade en recension jag skrev i min kommentar, kan länka den HÄR igen. Den är på engelska dock.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 december 2023 kl. 23:39:32t.o.m. värre än Chicken Little?
Chicken Little är en ganska kass film men den har i alla fall några intressanta saker med sig och det märks att folket bakom den åtminstone försökte med något nytt. Det ligger absolut mer passion bakom kycklingen än Wish och måste jag välja mellan dem är valet väldigt lätt.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 december 2023 kl. 14:06:02Det tror jag inte, inte vad jag kan komma på iallafall...
Hände nästan när jag såg Gravity och då Everything Everywhere All At Once

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2023 kl. 00:58:45Chicken Little är en ganska kass film men den har i alla fall några intressanta saker med sig och det märks att folket bakom den åtminstone försökte med något nytt. Det ligger absolut mer passion bakom kycklingen än Wish och måste jag välja mellan dem är valet väldigt lätt.
Isåfall har vi skilda åsikter om saken för min upplevelse är precis tvärtom, Önskan är en film som har allt, den är förstås inte perfekt och felfri, men ändå en välgjord, sevärd och minnesvärd film, och har solklart mer passion än kyckling-filmen och har även solklart mer Disney-känsla, animationen är snygg, storyn är intressant och går att hänga med i, karaktärerna är intressanta, flera av sångerna är bra, och det märks lång väg att Disney lagt ner oerhört mycket för sin 100 års jubileumsfilm, hellre en film som Önskan än de nyinspelningar som Disney hävt ur sig under 2010 & 2020-talen. (i synnerhet 2022-års omåttligt värdelösa och oerhört barnsliga nyinspelning av Pinocchio)

Lilla Kycklingen är verkligen Disney-huvudstudions absolut sämsta film utan minsta lilla tvivel och den enda från just den katalogen som ens är i närheten av dålig, visst, det FINNS vissa intressanta saker i den (jag gillar färgläggningen, att hundarna dricker ur hundskålar samt att kycklingens hus ser ut som ett hönshus), men generellt suger den, den har inte minsta tillstymmelse till Disney-känsla, den är rörig och svår att hänga med i, animationen är fruktansvärd (både i karaktärsdesignerna och bakgrunderna), storyn är kass, karaktärerna är så himla platta (till exempel är huvudpersonens fader en kass förälder), och hela filmen känns daterad och oerhört barnslig, å andra sidan var ju ändå detta Disney-huvudstudions första 100% datoranimerade film så detta var innan Disney hade vant sig vid datoranimation, det känns absolut mer som en lågbudgetfilm än en påkostad film från Disney-huvudstudion som gör att den skiljer sig kraftigt och märkbart från Disney-huvudstudions övriga filmer, ingen annan av Disney-huvudstudions eller systerstudion Pixar Animation Studion ser ut på det sättet... (även de sämsta DisneyToon-uppföljarna har bättre kvalitet i jämförelse med den filmen...)

Dessutom kan jag toppa med att Önskan fått nomineringar vilket Lilla Kycklingen inte har.

(däremot kan jag säga att jag hellre tar Lilla Kycklingen och Vilddjuren än Emoji Filmen och Pinocchio 2022...)

Mathilda Gustafsson

Det är så sorgligt att vi aldrig fick en riktig dubbning av From all of us to all of you! Jag vill ju inte höra på Bengt Feldreichs lektorsdubbling varje jul! Det skulle vara så mycket bättre med en riktig dubbning med Torsten Winge! Fattar inte varför SVT bara körde med lektorsdubbning DR gjorde en riktig dubbning fast de är public service och utan hjälp från Disney

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 januari 2024 kl. 02:36:39Det är så sorgligt att vi aldrig fick en riktig dubbning av From all of us to all of you! Jag vill ju inte höra på Bengt Feldreichs lektorsdubbling varje jul! Det skulle vara så mycket bättre med en riktig dubbning med Torsten Winge! Fattar inte varför SVT bara körde med lektorsdubbning DR gjorde en riktig dubbning fast de är public service och utan hjälp från Disney
Det beror ju på vad man räknar som From All of Us To All of You men Benjamin Syrsas jul finns ju.

Dessutom ska Disney ha beställt en dubbning av det officiella julprogrammet som de ville att SVT skulle byta till men det gick SVT inte med på.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2024 kl. 03:12:08Det beror ju på vad man räknar som From All of Us To All of You men Benjamin Syrsas jul finns ju.

Dessutom ska Disney ha beställt en dubbning av det officiella julprogrammet som de ville att SVT skulle byta till men det gick SVT inte med på.
Fast finns det ens på riktigt? Det är väl bara ett rykte

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 januari 2024 kl. 02:36:39Det är så sorgligt att vi aldrig fick en riktig dubbning av From all of us to all of you! Jag vill ju inte höra på Bengt Feldreichs lektorsdubbling varje jul! Det skulle vara så mycket bättre med en riktig dubbning med Torsten Winge! Fattar inte varför SVT bara körde med lektorsdubbning DR gjorde en riktig dubbning fast de är public service och utan hjälp från Disney
Ja, det håller jag fullständigt med om. I rättvisans namn lär ju dock Torsten Winge ha varit svår att få med oavsett när SVT skulle ha beställt en riktig dubbning, då han gick bort redan 1969; och jag hittar inget som tyder på att han medverkat i någon film eller teaterpjäs efter 1962.

Jag och @TrondM har ju dock i flera års tid haft som ambition att rekonstruera 1958 års originalprogram, och med hjälp av Oscar Isaksson producera "riktiga" svenska, norska och danska dubbningar av dessa. Resultatet lär förstås inte bli lika bra som professionella påkostade dubbningar av en dubbningsstudio, men åtminstone väldigt mycket bättre än SVTs lektordubbning. Hur mycket jag än hade velat kan vi tyvärr inte väcka Torsten Winge till liv igen och få honom att ställa upp, men när det här nu blir klart är jag övertygad om att resultatet ska kunna bli helt okej i alla fall. :)
(Trond har dock varit frånvarande ett bra tag, så jag är inte säker på hur det ligger till för honom just nu - för ganska precis ett år sedan skrev han att han inte kunde göra något på grund av en skada, och sedan dess har jag inte hört av honom mer...)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2024 kl. 03:22:59Jag och @TrondM har ju dock i flera års tid haft som ambition att rekonstruera 1958 års originalprogram, och med hjälp av Oscar Isaksson producera "riktiga" svenska, norska och danska dubbningar av dessa. Resultatet lär förstås inte bli lika bra som professionella påkostade dubbningar av en dubbningsstudio, men åtminstone väldigt mycket bättre än SVTs lektordubbning. Hur mycket jag än hade velat kan vi tyvärr inte väcka Torsten Winge till liv igen och få honom att ställa upp,
Ja, när detta väl blir av ska det bli väldigt kul, för det ett spännande projekt.
Av naturliga skäl blir den svenska produktionen lite mer "välgjord" sett till de norska och danska produktionerna där jag har begränsade resurser.

Jag har letat lite bland teatergrupper och teaterföreningar efter "Disneyröster" och jag kommer hela tiden tillbaka till mitt lilla gäng med rutinerade dubbare som man kan höra på tex Youtube.
Slutprodukten kan påminna om de Musiksago-produktioner Monica Forsberg producerade innan hon skrev Kontrakt direkt med Disney.