Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2024 kl. 09:28:30Precis, den nuvarande dubbningen som är från 1996 innehåller de värdelösa sångtexterna, därför är det sjukt orättvist att det är den enda som finns tillgänglig...
Det håller jag med om, den nuvarande dubbningen av Dumbo är allt annat än bra.

Lite märkligt faktiskt att just den dubbningen kunnat bli så undermålig, som ingen annan Disney-dubbning i modern tid blivit...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2024 kl. 09:31:45Det håller jag med om, den nuvarande dubbningen av Dumbo är allt annat än bra.

Lite märkligt faktiskt att just den dubbningen kunnat bli så undermålig, som ingen annan Disney-dubbning i modern tid blivit...
Precis, även Oliver och Gänget och Taran och Den Magiska Kitteln (som båda dubbades om ganska så kort efter att filmerna hade premiär, varav den förstnämnda dubbades om knappt 10 år efter) har betydligt bättre omdubbningar.

Dessutom så har andra dubbningar från både samma period och lite före (se: 1967-års omdubbning av Askungen, samt originaldubbningarns av Robin Hood, Aristocats, Djungelboken och t.o.m. Svärdet i Stenen) behållits, och det säger en hel del.

Även bland andra äldre klassiker så har KM Studios andra dubbningar på 1990-talet (se: Pinocchio, Alice i Underlandet, Peter Pan, Pongo och De 101 Dalmatinerna - också från 1960-talet - och Filmen om Nalle Puh - också från 1960 & 1970-talen) betydligt bättre kvalitet i jämförelse och det säger också en hel del.

Och just sångtexterna är som sagt det största problemet med den nuvarande dubbningen, särskilt då Monica Forsberg brukar skriva väldigt bra sångtexter, man kan ju jämföra med Aladdin och Lejonkungen som båda har riktigt välskrivna sångtexter.

gstone

Varken Små Soldater eller Familjen Flinta i Viva Rock Vegas har svensk tal på SkyShowtime ! >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Tydligen ska Elvis hålla att uppträden i London i höst, trots att han är död 😒

Med hjälp av AI, det känns rätt respektlöst, Rikitiga avlinda kändisar som Elvis är inte en naturresus .

Död människor borde kanske inte använda av bolaget för att känna pengar, i alla fall inte på ett så här direkt och genomskinligt sätt.

Elvis Pressly var ju en riktigt person inte någons slags produkt 😒

MOA

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 16:09:49Tydligen ska Elvis hålla att uppträden i London i höst, trots att han är död 😒

Med hjälp av AI, det känns rätt respektlöst, Rikitiga avlinda kändisar som Elvis är inte en naturresus .

Död människor borde kanske inte använda av bolaget för att känna pengar, i alla fall inte på ett så här direkt och genomskinligt sätt.

Elvis Pressly var ju en riktigt person inte någons slags produkt 😒
Vad vad tänker dom på nu? Elvis har ju varit död i snart 50 år nu, kan dom inte ta dit nån levande artist istället?

gstone

Filmen Scooby-Doo! Och Monstret Från Mexiko ärt för dyr på dom hemsidor som säljer den på DVD.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 22:18:23Filmen Scooby-Doo! Och Monstret Från Mexiko ärt för dyr på dom hemsidor som säljer den på DVD.
Vad är för dyrt då? Jag antar att den inte går för lika stora summor som Oliver och gänget...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 januari 2024 kl. 22:48:36Vad är för dyrt då? Jag antar att den inte går för lika stora summor som Oliver och gänget...
239,37 kr för att vara exakt ;)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 23:11:55239,37 kr för att vara exakt ;)
På Tradera finns det ganska många annonser för filmen och ingen går så högt upp.

Den här annonsen finns där själva filmen kostar 5 kr men det är osäkert om man får med fodralet.
https://www.tradera.com/item/614099789

Sen finns den här också 49kr för filmen och 36kr för frakten.

https://www.tradera.com/item/483114776

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 januari 2024 kl. 23:17:09På Tradera finns det ganska många annonser för filmen och ingen går så högt upp.

Den här annonsen finns där själva filmen kostar 5 kr men det är osäkert om man får med fodralet.

Då köper så snart som möligt ;)

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 januari 2024 kl. 23:17:09På Tradera finns det ganska många annonser för filmen och ingen går så högt upp.

Du råkade lägga två av samma länk ;)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 23:17:50Då köper så snart som möligt ;)
Du vet väl att man på till exempel Tradera kan ställa in så att man får annonserna sorterade efter pris? Jag har åtgärdat problemet med länken också.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 januari 2024 kl. 23:19:13Du vet väl att man på till exempel Tradera kan ställa in så att man får annonserna sorterade efter pris? Jag har åtgärdat problemet med länken också.
Ja det

det had har pappa gjort ibland åt mig.

Mathilda Gustafsson

Jag vill gnälla på att medier tydligen vill döpa om Kristianstad till Kristians stad i alla fall om man ska gå på uttalet. Hur kan man uttala något så pass fel i officiella medier? Det finns väl språk avdelningar någon måste väl ha reagerat på att man uttalade stans namn helt fel

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  5 januari 2024 kl. 00:57:40Jag vill gnälla på att medier tydligen vill döpa om Kristianstad till Kristians stad i alla fall om man ska gå på uttalet. Hur kan man uttala något så pass fel i officiella medier? Det finns väl språk avdelningar någon måste väl ha reagerat på att man uttalade stans namn helt fel
Jag har nog faktiskt aldrig hört någon uttala Kristianstad på TV eller radio, så jag är inte säker på hur det "ska" uttalas - men de jag känner här i Norrland brukar i alla fall uttala det ungefär "Krischansta'" (med kort A-ljud i slutet); men om det är rätt eller fel låter jag vara osagt...