Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Undrar nät nästa uppdatering av hemsidan kommer 🤔💭
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2024 kl. 08:22:57Undrar nät nästa uppdatering av hemsidan kommer 🤔💭
Jag ska försöka hinna med en uppdatering idag eller imorgon.

Detta eftersom på torsdag/fredag inleds årets Göteborgs filmfestival, så då kommer det bli en väldigt hektisk period med runt 10 - 20 recensioner inom loppet av en och en halv vecka...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 januari 2024 kl. 09:07:26Jag ska försöka hinna med en uppdatering idag eller imorgon.

Detta eftersom på torsdag/fredag inleds årets Göteborgs filmfestival, så då kommer det bli en väldigt hektisk period med runt 10 - 20 recensioner inom loppet av en och en halv vecka...
jobbigt med Göteborgs filmfestival :-\

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 april 2023 kl. 08:40:30Jag tvivlar starkt på att Doreens repliker någonsin användes, de skiljer sig åt för mycket till de som hörs i tilläggsdubben.

Jag har undersökt saken närmare och mer djupgående. Replikerna som försvann i nerklippningen är markerade som inspelade i Doreen Dennings manus. En av Medusas repliker användes  även i trailern (samma trailer återanvändes 1988 med ny speaker av Lennart R. Svensson) 

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 februari 2024 kl. 10:51:59Jag har undersökt saken närmare och mer djupgående. Replikerna som försvann i nerklippningen är markerade som inspelade i Doreen Dennings manus. En av Medusas repliker användes  även i trailern (samma trailer återanvändes 1988 med ny speaker av Lennart R. Svensson)
Mycket intressant - så betyder det att alla bortklippta repliker i Bernard och Bianca spelades in 1978, som sen aldrig kom att användas i den färdiga filmen; och dubbades istället om med ny översättning på 2000-talet...?

Det känns ju superlogiskt...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2024 kl. 11:19:53Mycket intressant - så betyder det att alla bortklippta repliker i Bernard och Bianca spelades in 1978, som sen aldrig kom att användas i den färdiga filmen; och dubbades istället om med ny översättning på 2000-talet...?

Ja verkligen

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2024 kl. 11:19:53Mycket intressant - så betyder det att alla bortklippta repliker i Bernard och Bianca spelades in 1978, som sen aldrig kom att användas i den färdiga filmen; och dubbades istället om med ny översättning på 2000-talet...?

Fett slösikt

Men Meta kom tillbaka så jag kan inte riktigt klaga 😄😁👍

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Rollistan till Lilla Kycklingen (2005) skulle behöva uppdateras, här är bidrag;  :) 

https://www.d-zine.se/filmer/lillakycklingen.htm

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2024 kl. 23:27:00Rollistan till Lilla Kycklingen (2005) skulle behöva uppdateras, här är bidrag;  :)

Hmm, jag trodde faktiskt i min enfald att min lista var komplett - jag minns på rak arm inte var den kom ifrån, men den behöver absolut uppdateras; det ordnar jag snarast. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2023 kl. 09:01:16Visst litar jag på dig, men även de bästa av oss kan ibland ta fel när det kommer till röstidentifiering. Se bara på hur det gick med Resan till julstjärnan, som Ovanliga dubbningar bad jag och Erika att identifiera rösterna i - och trots att rösterna stod utsatt i grupp och trots att Erika är väldigt bra på röstidentifiering, så tog vi fel på ganska många rollfigurer; vilket visade sig när Oscar Isaksson lyckades gräva fram bekräftad officiell information...

Det om något visar ju att det är lätt att det blir fel när det gäller röstidentifiering, och att det är svårt att vara helt säker på något.
(De felaktiga uppgifterna publicerades aldrig på Dubbningshemsidan, men finns däremot kvar i eftertexterna på Ovanliga dubbningars video än idag - och nu när hon inte längre kommer åt sitt konto lär hon ju heller inte kunna åtgärda det, så att de felaktiga uppgifterna kanske kommer stå kvar för evigt... :()

Det finns säkert fler fall än detta när något gått snett på grund av röstidentifiering, men oftast har ju ingen lyckats få fram bekräftad information så att vi aldrig fått reda på felen...
Du, hur gick det med Det Var En Gång En Filmstudio...?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2024 kl. 23:27:00Rollistan till Lilla Kycklingen (2005) skulle behöva uppdateras, här är bidrag;  :)

Vem spelat polisen ?

Är Patrick Warburton på engelska ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 februari 2024 kl. 14:15:51Vem spelat polisen ?

Är Patrick Warburton på engelska ;)
Det vet jag inte, var år sedan jag senast såg filmen, men jag har ett starkt minne av att jag fått info att piggsvinet med solglasögon spelas av Andreas Rothlin Svensson.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 februari 2024 kl. 13:10:12Du, hur gick det med Det Var En Gång En Filmstudio...?
Jag har tyvärr inte fått svar från Disney Character Voices än, men har inte helt gett upp hoppet än...

Hör jag inte av dem om ett par veckor, så provar jag att maila igen. :)