Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 februari 2023 kl. 12:08:14Mrs. Toad - PETRA NIELSEN*, ANA MARTINEZ
Jag antar att det syftar på den svenska journalisten . författaren och kröniker ?

Var lite oväntat ;D

MOA

Citat från: gstone skrivet  1 december 2023 kl. 10:31:24Jag antar att det syftar på den svenska journalisten . författaren och kröniker ?

Var lite oväntat ;D
E Petra Nielsen släkt med Sanna Nielsen på nåt sätt?

gstone

Citat från: MOA skrivet  1 december 2023 kl. 12:48:09E Petra Nielsen släkt med Sanna Nielsen på nåt sätt?
Det ät jätte vanligt efternamn  ;D ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:13:08Han var med i Svenson Svenson
Har börjat kolla på serien på senare tid, en relativt rolig serie.  :D

Disneyfantasten

Undrar om @Oscar Isaksson  hittat något i Doreen Dennings anteckningar angående?;  :)

- Dumbo

- Bambi

- Lady och Lufsen

- Törnrosa

- Aristocats

- Robin Hood

- Taran och Den Magiska Kitteln

- Resan Till Amerika

- Landet För Längesedan

- Oliver och Gänget

- Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern

Eftersom Oscar Isaksson hittat anteckningar om Askungen och Dalmatinerna angående Martin Söderhjelm så är jag nyfiken på hur det kan ha gått med Svärdet i Stenen och Djungelboken:) 

Vidare undrar jag även angående dubbningar som genomförts av Barrefelt helt utan Doreen Dennings inblandning, t.ex. Änglahund, Rock-A-Doodle, m.fl.  :)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2024 kl. 14:52:57Undrar om @Oscar Isaksson  hittat något i Doreen Dennings anteckningar angående?;  :)

- Dumbo

- Bambi

- Lady och Lufsen

- Törnrosa

- Aristocats

- Robin Hood

- Taran och Den Magiska Kitteln

- Resan Till Amerika

- Landet För Längesedan

- Oliver och Gänget

- Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern

Eftersom Oscar Isaksson hittat anteckningar om Askungen och Dalmatinerna angående Martin Söderhjelm så är jag nyfiken på hur det kan ha gått med Svärdet i Stenen och Djungelboken:)

Vidare undrar jag även angående dubbningar som genomförts av Barrefelt helt utan Doreen Dennings inblandning, t.ex. Änglahund, Rock-A-Doodle, m.fl.  :)

Jag har hittills gått igenom filmerna du frågande efter  enligt årtal från Snövit till Robin Hood, tyvärr finns det inte mycket bevarat som kan ge svar på din frågor. 

Men det jag har hittar från Bambi är:
TEST STAMPE-BAMBI Johan Randquist
TEST STAMPE-BAMBI Magnus Rehbäck
TEST BAMBI-BLOMMA Johan Åkerblom

Sen finns det obekräftade uppgifter på att Lill Lindfors testade för Den onda fén, då detta av misstag spred sig som den officiella rösten, via väldigt tidiga pressutskick från Europafilm vintern 1979.

Det finns nästan inget i arkivet som rör arbetet med Taran mer än en ynka trailer-text.

Som jag skrivit tidigare finns det inget matigt att hitta om produktionen kring Svärdet i Stenen.
Vad gäller Djungelboken så kan kanske det finnas produktionsuppgifter i ett arkiv som jag inte har fått åtkomst till ännu.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 januari 2024 kl. 12:33:48Jag har hittills gått igenom filmerna du frågande efter  enligt årtal från Snövit till Robin Hood, tyvärr finns det inte mycket bevarat som kan ge svar på din frågor.

Men det jag har hittar från Bambi är:
TEST STAMPE-BAMBI Johan Randquist
TEST STAMPE-BAMBI Magnus Rehbäck
TEST BAMBI-BLOMMA Johan Åkerblom

Sen finns det obekräftade uppgifter på att Lill Lindfors testade för Den onda fén, då detta av misstag spred sig som den officiella rösten, via väldigt tidiga pressutskick från Europafilm vintern 1979.

Det finns nästan inget i arkivet som rör arbetet med Taran mer än en ynka trailer-text.

Som jag skrivit tidigare finns det inget matigt att hitta om produktionen kring Svärdet i Stenen.
Vad gäller Djungelboken så kan kanske det finnas produktionsuppgifter i ett arkiv som jag inte har fått åtkomst till ännu.
Okej, det var synd, du hade iallafall i efterhand samlad på dig uppgifter angående Sagan om Heidi, Tummelisa, Den Lilla Sjöjungfrun och Pongo och De 101 Dalmatinerna i efterhand långt efter att du endast delade med dig av uppgifter om Bernard och Bianca, Peter och Draken Elliot, Micke och Molle, Snövit och De Sju Dvärgarna, Mästerdetektiven Basil Mus, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Ferngully Den Sista Regnskogen och Askungen, därför hade jag hoppats på att det fanns mer...

Will Siv

Den jag undrar mest över ( som Disneyfantasten också nämnde tidigare ) är WALL-E.

Vilka andra var testade för dom svenska rösterna till:

WALL-E ( än Johan Lejdemyr, han verkar främst vara ljudtekniker, fast det är ju Ben Burt också ),

EVA ( än Mikaela Tidermark ),

Kaptenen ( än Henrik Dorsin ),

Shelby Forthright, ( än Pontus Gustafsson ),

Mary och John ( än Louise Hoffsten och Dan Bratt, var det dessutom avsiktligt att casta dom tillsammans? ),

AUTO ( än Calle Stjernlöf, hade dom testat nåt datorprogram för att skapa hans röst precis som i original versionen? )

och Skeppshögtalaren/Datorn ( än Velma och Velma, dvs: Jennie Jahns och Annica Smedius, varför delar dom på samma roll? )
- what.

Disneyfantasten

Enligt vad Fredrik Dolk berättade för mig så var det någon annan före honom som var påtänkt i rollen som Buzz Lightyear i första Toy Story, han valde att inte nämna personen i fråga men han förklarade att det var en stor och känd person som jag kanske kände till.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2024 kl. 21:52:25Enligt vad Fredrik Dolk berättade för mig så var det någon annan före honom som var påtänkt i rollen som Buzz Lightyear i första Toy Story, han valde att inte nämna personen i fråga men han förklarade att det var en stor och känd person som jag kanske kände till.
Det låter väldigt logiskt, på den tiden var det ju mycket kändisar med i Disney dubbningar till skillnad från nu... 

Fredrik Dolk är ju dock en perfekt voicematch på Tim Allen så det är väl på så ser det bra att den där första inte fick rollen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2024 kl. 21:56:00Det låter väldigt logiskt, på den tiden var det ju mycket kändisar med i Disney dubbningar till skillnad från nu...

Fredrik Dolk är ju dock en perfekt voicematch på Tim Allen så det är väl på så ser det bra att den där första inte fick rollen.
Jag tycker iallafall att Fredrik Dolk både är en bra voicematch på Tim Allen och rentav bäst i världen som Buzz Lightyear.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2024 kl. 22:01:04Jag tycker iallafall att Fredrik Dolk både är en bra voicematch på Tim Allen och rentav bäst i världen som Buzz Lightyear.
Fredrik Dolk är ju dessutom inte helt okänd han heller. Han är ju med i en av de mest klassiska svenska komediserierna Svensson Svensson till exempel och har ju spelat mycket teater.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2024 kl. 22:03:00Fredrik Dolk är ju dessutom inte helt okänd han heller. Han är ju med i en av de mest klassiska svenska komediserierna Svensson Svensson till exempel och har ju spelat mycket teater.
Stämmer, och detsamma gäller även för många andra som varit med i dubbningar, till exempel KM Studio gänget.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2024 kl. 21:52:25Enligt vad Fredrik Dolk berättade för mig så var det någon annan före honom som var påtänkt i rollen som Buzz Lightyear i första Toy Story, han valde att inte nämna personen i fråga men han förklarade att det var en stor och känd person som jag kanske kände till.
Vore kul att veta vem