Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 februari 2024 kl. 20:41:35Att få fram distributör är ju lätt som en plätt vid filmer som släpps fysiskt, men betydligt svårare när det gäller filmer som bara släpps digitalt...
Ja det är ett sorgligt och jävligt faktum.

Kankse dags för bolag att sluta släppa filmer digitalt.

Är ändå en rätt dum idé 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 februari 2024 kl. 20:48:54Hur menar du med distributör ?

Menar du säljar site eller filmbolag ?
Distributör innebär vilket företag som ger ut filmen på den nordiska marknaden, och "säljer" den till de digitala köptjänsterna (d.v.s. SF Anytime, m.fl.)?

Distributör är ibland samma som filmbolag (Disney och Warner Bros. distribuerar ju exempelvis sina egna filmer), men långt ifrån jämt.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 februari 2024 kl. 20:53:11Distributör innebär vilket företag som ger ut filmen på den nordiska marknaden, och "säljer" den till de digitala köptjänsterna (d.v.s. SF Anytime, m.fl.)?
Så alltså inte själva . SF Anytime ?

För det är dom som säljer film i Sverige.

Det är ju inte så lätt för mig att veta :(

Ska förmodligen hyra snart.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 februari 2024 kl. 20:41:35För att få fram dubbcredits skulle man behöva veta vilken distributör som distribuerar filmen i Sverige - någon aning...?

Att få fram distributör är ju lätt som en plätt vid filmer som släpps fysiskt, men betydligt svårare när det gäller filmer som bara släpps digitalt...
Jag tänker hyra filmen idag.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  1 mars 2024 kl. 11:56:50Jag tänker hyra filmen idag.
Håll ögonen öppna om det står utsatt dubbcredits. Har vi tur står det utsatt efter alla sluttexter, så slipper man försöka lista ut vilken distributör som ger ut filmen...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2024 kl. 11:59:02Håll ögonen öppna om det står utsatt dubbcredits. Har vi tur står det utsatt efter alla sluttexter, så slipper man försöka lista ut vilken distributör som ger ut filmen...
Det lovar jag att jag ska hålla ögon öppna :D

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 29 februari 2024 kl. 15:28:18Under the Boardwalk kommer ut imorgon i sverige dubbade på VOD :D

Kankse det går att få credits till den ?
Vad betyder "dubbade på VOD"?

Då jag förutsätter att VOD är en förkortning för "Video on demand" alltså att det finns på en tjänst.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 mars 2024 kl. 12:51:21Då jag förutsätter att VOD är en förkortning för "Video on demand" alltså att det finns på en tjänst.
Prices  :D
Den kom ut på Video on demand i Sverige idag där den är dubbad  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 mars 2024 kl. 12:51:21Vad betyder "dubbade på VOD"?

Då jag förutsätter att VOD är en förkortning för "Video on demand" alltså att det finns på en tjänst.
Ja, VoD innebär alltså digital hyr- och köpfilm (där man betalar per film); inte via streamingtjänster.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2024 kl. 13:20:39Ja, VoD innebär alltså digital hyr- och köpfilm (där man betalar per film); inte via streamingtjänster.
Såg det att Viaplay har den, och ingen kommer väl köpa den för 179 kronor bara för att få den tidigare än den släpps på dvd/bluray?

https://viaplay.se/store/under-bryggan-2023

Men SF anytime hade den för enbart 59 kronor av någon anledning: https://www.sfanytime.com/sv/movie/under-the-boardwalk
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 mars 2024 kl. 13:32:27Såg det att Viaplay har den, och ingen kommer väl köpa den för 179 kronor bara för att få den tidigare än den släpps på dvd/bluray?
Om den nu verkligen kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray - nuförtiden är det ju inte helt ovanligt att filmer aldrig släpps i fysisk form, och jag hittar inget på rak arm som tyder på att någon DVD-utgåva av Under bryggan är inplanerad i Norden.

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 mars 2024 kl. 13:32:27Men SF anytime hade den för enbart 59 kronor av någon anledning: https://www.sfanytime.com/sv/movie/under-the-boardwalk
59 kr för hyrfilm (två dygn) och 189 kr för köpfilm.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2024 kl. 13:35:32Om den nu verkligen kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray - nuförtiden är det ju inte helt ovanligt att filmer aldrig släpps i fysisk form, och jag hittar inget på rak arm som tyder på att någon DVD-utgåva av Under bryggan är inplanerad i Norden.
Jaha det förklarar saken ;D

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2024 kl. 13:35:32Om den nu verkligen kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray - nuförtiden är det ju inte helt ovanligt att filmer aldrig släpps i fysisk form, och jag hittar inget på rak arm som tyder på att någon DVD-utgåva av Under bryggan är inplanerad i Norden.
Isåfall är det synd då det säljs väl rätt så mycket via sidor som Kvarnvideo och liknande?

Sidorna finns ju fortfarande kvar då bör dom sälja tillräckligt iallafall, och det är inte helt ute med dvd eller bluray även om många inte köper det. Jag får väl bara hoppas att den säljs på dvd då det blir billigare än streaming.

Den är såpass ny att det tar väl några månader för filmen att släppas som dvd (om den nu kommer göra det).

gstone

Vilket är jävigt sorgligt och fel 😡😡😡❗️

Samhället förefaller 🙁

gstone

Alla amerikanska animerad filmer borde släppa på DVD eller Blu Ray i Sverige ❗️

ska det vara 😡❗️

Något annat tycker jag är fel 😑