Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag såg att creditlistorma till filmerna Tur (2022), Trolls 2 Världsturnén (2020), Spider-Man 2 Across The Spider-Verse (2023), Ruby Havsmonstret (2023), Leo (2023), Lady och Lufsen (2019) och Asterix och Obelix Drakens Rike (2023) hade uppdaterats så då är jag nyfiken: vilka saker har uppdaterats med dessa rollistor?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2024 kl. 07:18:50Jag såg att creditlistorma till filmerna Tur (2022), Trolls 2 Världsturnén (2020), Spider-Man 2 Across The Spider-Verse (2023), Ruby Havsmonstret (2023), Leo (2023), Lady och Lufsen (2019) och Asterix och Obelix Drakens Rike (2023) hade uppdaterats så då är jag nyfiken: vilka saker har uppdaterats med dessa rollistor?
Han har lagt till fler karaktär  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2024 kl. 07:18:50Jag såg att creditlistorma till filmerna Tur (2022), Trolls 2 Världsturnén (2020), Spider-Man 2 Across The Spider-Verse (2023), Ruby Havsmonstret (2023), Leo (2023), Lady och Lufsen (2019) och Asterix och Obelix Drakens Rike (2023) hade uppdaterats så då är jag nyfiken: vilka saker har uppdaterats med dessa rollistor?
I samtliga har någon eller några rollfigurer tillkommit, som tidigare bara stod under "Övriga röster".

Sen har även creditlistan för Netflix-serien Hot Wheels korrigerats, sedan jag fick reda på att Netflix har crediterat fel person för de svenska sångtexterna - det visade sig för ovanlighetens skull inte vara dialogöversättaren Anna Holknekt, som de har angivit, utan Alexander Lundahl. Väldigt olyckligt när sådant sker.

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 29 november 2022 kl. 21:14:54Mina uppgifter säger att "Balladsångaren" görs av en operasångare.

Lars Lennartsson är det inte, han har en väldigt tunn sångröst.

Man hör med med klarhet att det är en tränad operaröst som sjunger, vid en lyssningsjämförelse så är troligast Carl-Axel Hallgren med sin unika klang.

Jag kan för den delen läsa igenom PR-material från 1964 och se vad jag hittar vid senare tillfälle.
Uppdatering. Jag har hittat kortfattad beskrivning om Nordisk Tonefilms arbete med Svärdet i sten och där nämns det "Karl Axel Hallgren gör balladsångaren".

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 april 2024 kl. 02:57:29Uppdatering. Jag har hittat kortfattad beskrivning om Nordisk Tonefilms arbete med Svärdet i sten och där nämns det "Karl Axel Hallgren gör balladsångaren".
Tack, då litar jag på att det stämmer och uppdaterar genast creditlistan. :)

Men visst ska väl hans namn stavas Carl-Axel, och inte Karl-Axel...?

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 april 2024 kl. 02:57:29Uppdatering. Jag har hittat kortfattad beskrivning om Nordisk Tonefilms arbete med Svärdet i sten och där nämns det "Karl Axel Hallgren gör balladsångaren".
Tack för hjälpen  :D

Oscar Isaksson

TonyTonka

Det står på startsidan att creditslistan för Peter Pan har uppdaterats, men det står inte uppdaterat! i listan, och jag ser heller inget uppdaterat i listan?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 30 april 2024 kl. 13:13:36Det står på startsidan att creditslistan för Peter Pan har uppdaterats, men det står inte uppdaterat! i listan, och jag ser heller inget uppdaterat i listan?  ???
Du har helt rätt, jag hade tydligen missat att ladda upp den filen till servern - jag ber så mycket om ursäkt, men nu är det åtgärdat. :)

Jonas9881

Citat från: TonyTonka skrivet 30 april 2024 kl. 13:13:36Det står på startsidan att creditslistan för Peter Pan har uppdaterats, men det står inte uppdaterat! i listan, och jag ser heller inget uppdaterat i listan?  ???
Vilken startsida menar du?

Är det här du menar? https://www.dubbningshemsidan.se/credits/
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 april 2024 kl. 14:20:55Vilken startsida menar du?

Är det här du menar? https://www.dubbningshemsidan.se/credits/
Med startsidan menar han förstås https://www.dubbningshemsidan.se (Dubbningshemsidans startsida), där jag mycket riktigt skrivit att jag uppdaterat Peter Pan; men där jag olyckligt hade missat att ladda upp den rätta filen. :)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2024 kl. 14:30:00Med startsidan menar han förstås https://www.dubbningshemsidan.se (Dubbningshemsidans startsida), där jag mycket riktigt skrivit att jag uppdaterat Peter Pan; men där jag olyckligt hade missat att ladda upp den rätta filen. :)
Jo misstänkte det men då han pratar om credits så blev jag osäker.

Det är ju jättemycket text så jättelätt att missa, men det ligger alltså under Senaste uppdateringarna.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Disneyfantasten

Vad var det i rollistan av Peter Pan som hade uppdaterats? För jag har kollat igenom rollistan och tycker att den ser likadan ut som förut...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 april 2024 kl. 16:34:58Vad var det i rollistan av Peter Pan som hade uppdaterats? För jag har kollat igenom rollistan och tycker att den ser likadan ut som förut...
Kanske en annan Peter Pan film ;)

Disneyfantasten