Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:34:24Men då borde man ha samma prat och sångröst det blir skitirriterande att se på en film där typ alla karaktärer har olika röster för tal & sång speciellt när filmen har typ 7 sånger......
Lejonkungen är i alla fall ett exempel där rösterna matchar hyfsat jämför det med den svenska dubbningen av vissa Landet för längesedan filmer...

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:36:58Trollkarlen från Oz, fyfan live action film som innehåller röstbyten.

https://youtu.be/8TOBzT-1LfU
Hur är det ett röstbyte när det är Judy Garland som sjunger? Visst sångerna är ju förinspelade och hon mimar men det är ju hon som sjunger även om det inte låter exakt som talrösten hon använder för Dorothy.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2024 kl. 18:40:20Lejonkungen är i alla fall ett exempel där rösterna matchar hyfsat jämför det med den svenska dubbningen av vissa Landet för längesedan filmer...
Hur är det ett röstbyte när det är Judy Garland som sjunger? Visst sångerna är ju förinspelade och hon mimar men det är ju hon som sjunger även om det inte låter exakt som talrösten hon använder för Dorothy.
Det hörs ju dock tydligt att rösten ändras för sång......

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:41:53Det hörs ju dock tydligt att rösten ändras för sång......
Den gör det, men det är för att Judy inte låter som Dorothy naturligt hon förställer rösten när hon talar men inte när hon sjunger. Jag förstår vad du menar men eftersom att det är samma person så kan det väl inte räknas som ett riktigt röstbyte.

När jag tänker på röstbiten I live action så tänker jag på My Fair Lady.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2024 kl. 18:44:11Den gör det, men det är för att Judy inte låter som Dorothy naturligt hon förställer rösten när hon talar men inte när hon sjunger.
Vilket ju också är väldigt vanligt, då det är mycket svårare att förställa rösten när man sjunger än när man pratar.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2024 kl. 01:25:45Vilket ju också är väldigt vanligt, då det är mycket svårare att förställa rösten när man sjunger än när man pratar.
Då är det nog samma med Redlige John i originaldubben av Pinocchio.
När Redlige John sjunger låter det i originaldubben som att rösten byts till någon annan.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juni 2024 kl. 12:04:03Då är det nog samma med Redlige John i originaldubben av Pinocchio.
När Redlige John sjunger låter det i originaldubben som att rösten byts till någon annan.
Visserligen så kan det vara någon annan sångare som inte krediteras någonstans också.
Som därför inte lagts in på Dubbningshemsidan.
Kommer ihåg att du nämnde att Nathan Görling inte stod krediterad som Benjamin Syrsa:s sångröst någonstans förutom "Wiggers" i arvodelistan.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juni 2024 kl. 12:04:03Då är det nog samma med Redlige John i originaldubben av Pinocchio.
Det var så länge sedan jag såg originaldubben av Pinocchio att jag ärligt talat inte kommer ihåg hur Redlige Johns sångröst lät, men jag tycker det låter lite märkligt om de känt sig tvingade att byta ut Georg Funkquist vid sång; då han trots allt hade bra sångröst och dessutom bl.a. medverkade i operetter och musikaler. Lyssna exempelvis på den här stenkakan, där Georg sjunger:

https://www.youtube.com/watch?v=lKYh7ol4BpE

gstone

Har vi inte kommit ifrån ämnet ? ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2024 kl. 12:22:52Det var så länge sedan jag såg originaldubben av Pinocchio att jag ärligt talat inte kommer ihåg hur Redlige Johns sångröst lät, men jag tycker det låter lite märkligt om de känt sig tvingade att byta ut Georg Funkquist vid sång; då han trots allt hade bra sångröst och dessutom bl.a. medverkade i operetter och musikaler. Lyssna exempelvis på den här stenkakan, där Georg sjunger:

https://www.youtube.com/watch?v=lKYh7ol4BpE
@BPS la ut den enligt mig överlägsna originaldubben på Archive för ett tag sedan🙂.
https://archive.org/details/pinocchio-svensk-orginaldubbning

Tycker omdubben är något av det värsta som gjorts inom Svensk dub historia.
Nu har jag inget emot Jan Modin som person men Jans insats som Benjamin är rent utsagt bedrövlig.
Han låter som en vanlig person med en vanlig röst, dålig inlevelse och dåligt skådespel då han använder sin vanliga röst.

DingoPictures2005

Med Pinocchio så tycker jag personligen även att till och med Dumbo:s 1996 års dub är bättre än omdubben av Pinocchio.
Visserligen så är inte Inga någon höjdare som Pinocchio men hon är absolut inte i närheten till den bedrövlighet som Jan är som Benjamin.
Det är Benjamin:s röst som jag verkligen avskyr i omdubben Jan är så dålig i rollen att det gör filmen osebar med omdubben.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juni 2024 kl. 13:02:01Med Pinocchio så tycker jag personligen även att till och med Dumbo:s 1996 års dub är bättre än omdubben av Pinocchio.
Visserligen så är inte Inga någon höjdare som Pinocchio men hon är absolut inte i närheten till den bedrövlighet som Jan är som Benjamin.
Det är Benjamin:s röst som jag verkligen avskyr i omdubben Jan är så dålig i rollen att det gör filmen osebar med omdubben.
Håller inte alls med där, Pinocchio har en bra omdubbning och Jan Modin passar perfekt som Benjamin Syrsa, faktiskt den bästa som gjort Benjamin och hans bästa roll näst efter Bärgarn.

(det är annat än vad man kan säga om Långben, där Jan Modin inte var någon höjdare, både Hans Lindgren och Johan Lindqvist slår honom med hästlängder, å andra sidan skulle jag säga att Jan Modin är bättre i rollen jämfört med Folke Rydberg, Ted Åström och framförallt den minst sagt misslyckade Bernt Dahlbäck)

Catrin Jacobs tycker jag däremot är INTE bra som Benjamin;

https://www.youtube.com/watch?v=CoYZ1XK3LdE&t=13s

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2024 kl. 13:36:35Håller inte alls med där, Pinocchio har en bra omdubbning och Jan Modin passar perfekt som Benjamin Syrsa, faktiskt den bästa som gjort Benjamin och hans bästa roll näst efter Bärgarn.

(det är annat än vad man kan säga om Långben, där Jan Modin inte var någon höjdare, både Hans Lindgren och Johan Lindqvist slår honom med hästlängder, å andra sidan skulle jag säga att Jan Modin är bättre i rollen jämfört med Folke Rydberg, Ted Åström och framförallt den minst sagt misslyckade Bernt Dahlbäck)

Catrin Jacobs tycker jag däremot är INTE bra som Benjamin;

https://www.youtube.com/watch?v=CoYZ1XK3LdE&t=13s
Alla tycker olika som sagt.

Enligt mig så är Jan Modin den bästa Långben.
Tycker han har en barnslig, ljus och töntig röst om man ska säga så som passar Långben:s personlighet utmärkt.

Disneyfantasten

MOA

Spola inte ner ämnet i avloppet nu

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 14 juni 2024 kl. 15:09:38Spola inte ner ämnet i avloppet nu
Ber om ursäkt för det.

Denna film var tillägnad Frank Wells som tragiskt nog omkom i en helikopter-olycka, det gjorde att Jeffrey Katzenberg betedde sig självupptaget, när Michael Eisner gjorde det klart för Jeffrey att han inte alls skulle få jobbet trots att han hade lovats det förr så förstod Jeffrey att han inte hade någon framtid hos Disney och sa upp sig på företaget.