Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tintin Esselte video utgåvorna

Startat av Pigge, 16 augusti 2006 kl. 13:16:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 oktober 2024 kl. 16:15:56Vet vi ens om Esselte video VHS utgåvorna har andra dunbbnimgae av BeleVesion serien än när den gick på tv i Sverige på 60-talet  ?
Ja det vet vi, för att det uppenbarligen inte är samma röster.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 september 2024 kl. 23:38:05Lägg upp de avsnitt du har på send.gb eller liknande och skicka till @BPS så kan han nog lösa uppladdning 🙂.
Bps är den som jag skickar mina egna rips till då jag inte har något Archive konto.
Den bearbetas fortfarande men bör snart vara klar.

https://archive.org/details/tintins-aventyr-esselte-video

A

Om Tintins äventyr - Det hemliga vapnet har dubbats för Esselte borde den också laddas upp för dubbningen som finns på DVD är en ny med samma röster som 90-talsserien.

Tintin

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2024 kl. 15:20:02Vad menar du med spelfilmer? Spelfilm innebär ju en vanlig så kallad live action film och de två har ju inte dubbats...
Det kanske gick lite fort när jag skrev, men förutom Solens tempel och Tintin i hajsjön så är ju Det hemliga vapnet från Belvision också gjord som en film. Alla tre såldes i en box av Atlantic Film.

Det är de dubbningarna jag har också från Esselte Video, dock inspelade med TV-kort för länge sedan och i en lägre upplösning.

BPS

Citat från: Tintin skrivet  3 oktober 2024 kl. 17:40:30Det kanske gick lite fort när jag skrev, men förutom Solens tempel och Tintin i hajsjön så är ju Det hemliga vapnet från Belvision också gjord som en film. Alla tre såldes i en box av Atlantic Film.

Det är de dubbningarna jag har också från Esselte Video, dock inspelade med TV-kort för länge sedan och i en lägre upplösning.
Det hemliga vapnet hade också varit intressant att lägga ut om du har den lätt tillgänglig...

Tintin

Citat från: BPS skrivet  3 oktober 2024 kl. 17:49:58Det hemliga vapnet hade också varit intressant att lägga ut om du har den lätt tillgänglig...
Det har jag, och jag har även suttit ett tag med bättre bildversion från YouTube i 1080p och båda ljudspåren. Så tankarna att synka om den har funnits (men inte blivit av).

Jag tyckte att det var svårt (i det här fallet) att synka enbart efter ljud. Det ena introt är lite kortare, och precis som i seriealbumet så åskar det en del i början. Tror att det hade varit lättare om man haft tillgång till ett videoredigeringsprogram med PiP (Picture-in-picture).

Tintin

Citat från: BPS skrivet  3 oktober 2024 kl. 17:49:58Det hemliga vapnet hade också varit intressant att lägga ut om du har den lätt tillgänglig...
Här är Det hemliga vapnet med Esselte Videos dubbning.

https://sprend.com/download?C=4fe5eaa18ee948fa9c14475186edf898

Som tidigare nämnt är det inspelat med TV-kort från en hyr-utgåva. Jag spelade alltid in okomprimerat, men bild och ljud är encodat i ett äldre format. Ljudet är OK, men bilden skulle vinna på att synkas till en bättre bildkälla.

Olof Thunberg dyker upp även i denna dubbning i en liten roll. I seriealbumet heter figuren Överste Sponsz (men är i filmen omdöpt). 

BPS

Jag är osäker på vad jag ska skriva det är ju inte Olof Thunberg som spelar Haddock i Det hemliga vapnet och dessutom undrar jag fortfarande om det är Bosse Bergstrand eller Jonas Bergström som spelar Tintin i själva Belvision serien... Jonas spelar ju Dupondtarna men är han också Tintin som vissa sagt på forumet eller är det Bosse som är det?

Tintin

Citat från: BPS skrivet  3 oktober 2024 kl. 21:02:09Jag är osäker på vad jag ska skriva det är ju inte Olof Thunberg som spelar Haddock i Det hemliga vapnet och dessutom undrar jag fortfarande om det är Bosse Bergstrand eller Jonas Bergström som spelar Tintin i själva Belvision serien... Jonas spelar ju Dupondtarna men är han också Tintin som vissa sagt på forumet eller är det Bosse som är det?
Nej, Olof Thunberg spelar Kapten Haddock endast i Månen tur och retur. I Det hemliga vapnet är det Axel "Acke" Düberg som spelar honom. Bo Bergstrand spelar Tintin.

BPS

Här kommer nu Tintins Äventyr - Det hemliga vapnet

https://archive.org/details/det-hemliga-vapnet-esselte-video

Tintin

Apropå Esselte Video utgåvorna, så minns jag att det fanns en sida där kunde se bilder på de mindre vanliga (dvs Den mystiska stjärnan/Den svarta ön och Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt). Jag kan inte hitta den nu, men minns att själva VHS-fodralen var i svart lite skörare plast (som var vanligt på tidiga hyr-utgåvor) och troligen är det därför som de är svårare.

Tidigt 80-tal var mycket sånt redan borta från videohyllorna. Om det såldes av, kasserades eller skickades tillbaka till filmbolagen oklart. Men Esselte Video-utgåvorna gavs även ut i Norge (med norska pålagda undertexter) och för inte så många år sedan vet jag att någon/några fanns på Eventyrhusets YouTube-kanal. Vi pratar kanske två år tillbaka.

Jag hoppas att Månen tur och retur kan sprida lite glädje på forumet. Även om vissa av Esselte Videos utgåvor med hårda VHS-fodral är mer förekommande/"vanliga" så är väl upplevelsen att de mer sällan dyker upp på Tradera numera, och gör de det så vet oftast säljarna vad de är värda.

På Island har samtliga äventyr av Belvision-serien getts ut på DVD (under en kort tid). Man kan se den isländska dubbningen på Youtube-kanalen Barnatíminn, men det brusar i början på samtliga (förutom Den mystiska stjärnan). Om de någonsin bestämmer sig för att restaurera och ge ut Belvision-serien på fysisk media hoppas jag att att de även inkluderar Det sönderslagna örat och Kung Ottokars spira. De är gjorda i svartvitt och visades endast i Frankrike och England. Man kan se första avsnittet av Det sönderslagna örat på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=lgiPYfIE4Z8

ssimon

Citat från: Tintin skrivet  4 oktober 2024 kl. 23:47:15Apropå Esselte Video utgåvorna, så minns jag att det fanns en sida där kunde se bilder på de mindre vanliga (dvs Den mystiska stjärnan/Den svarta ön och Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt). Jag kan inte hitta den nu, men minns att själva VHS-fodralen var i svart lite skörare plast (som var vanligt på tidiga hyr-utgåvor) och troligen är det därför som de är svårare.

Tidigt 80-tal var mycket sånt redan borta från videohyllorna. Om det såldes av, kasserades eller skickades tillbaka till filmbolagen oklart. Men Esselte Video-utgåvorna gavs även ut i Norge (med norska pålagda undertexter) och för inte så många år sedan vet jag att någon/några fanns på Eventyrhusets YouTube-kanal. Vi pratar kanske två år tillbaka.

Jag hoppas att Månen tur och retur kan sprida lite glädje på forumet. Även om vissa av Esselte Videos utgåvor med hårda VHS-fodral är mer förekommande/"vanliga" så är väl upplevelsen att de mer sällan dyker upp på Tradera numera, och gör de det så vet oftast säljarna vad de är värda.

På Island har samtliga äventyr av Belvision-serien getts ut på DVD (under en kort tid). Man kan se den isländska dubbningen på Youtube-kanalen Barnatíminn, men det brusar i början på samtliga (förutom Den mystiska stjärnan). Om de någonsin bestämmer sig för att restaurera och ge ut Belvision-serien på fysisk media hoppas jag att att de även inkluderar Det sönderslagna örat och Kung Ottokars spira. De är gjorda i svartvitt och visades endast i Frankrike och England. Man kan se första avsnittet av Det sönderslagna örat på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=lgiPYfIE4Z8
Älskar Tintin. Inte sett klippet innan och tyckter det va förvånansvärt underhållande trots sin ålder. Ok animation och bra takt.

Historielektions Soveren

En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Tintin

Citat från: ssimon skrivet  5 oktober 2024 kl. 09:59:35Älskar Tintin. Inte sett klippet innan och tyckter det va förvånansvärt underhållande trots sin ålder. Ok animation och bra takt.
De är lite annorlunda gjorda, men animationsstil och berättarmässigt ligger de närmare albumen än de senare Belvision-äventyren i färg. På användarens YouTube-kanal finns lite fler stillbilder och en kort video av introt till Kung Ottokars spira.

Vill du se mer Tintin så finns även dockfilmen Krabban med guldklorna från 1947 (med engelska undertexter) att se på YouTube. För några år sedan synkade en användare på YouTube delar av det engelska ljudspåret från Ellipse-Nelvana-serien till dockfilmen. Funkar förvånansvärt bra och hade troligen även gått att göra med något av de svenska ljudspåren. 

https://www.youtube.com/watch?v=a-SKhRX0yso

https://www.youtube.com/watch?v=3lMB33koCHw

Tintin

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  5 oktober 2024 kl. 10:34:54Inte så lyckat att Jan Nygren spelar Madame Castafiore
Det är samma i Tintin i hajsjön från Esselte Video som jag växte upp med.

Förutom Irene Lindh (som gör flera roller i Solens tempel och Tintin i hajsjön) och rösten vid 24.49 i Det hemliga vapnet är det nog sparsamt med kvinnor i omdubbningen.