Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag läste hela denna tråden igår, och jag måste säga att det verkar finnas en fin tradition att varje år säga att det är hög tid för programmet att bytas ut mot något modernare. ;)

Jag håller både med om det, och inte på samma gång. Det vore najs med något nytt på julafton, men det skulle samtidigt gnaga lite att det gamla inte var kvar.  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MB

Citat från: TonyTonka skrivet 25 november 2024 kl. 22:13:35Jag läste hela denna tråden igår, och jag måste säga att det verkar finnas en fin tradition att varje år säga att det är hög tid för programmet att bytas ut mot något modernare. ;)

Jag håller både med om det, och inte på samma gång. Det vore najs med något nytt på julafton, men det skulle samtidigt gnaga lite att det gamla inte var kvar.  :-\
Det är samma innehåll med Benjamins ramberättelse fast mer logiskt när det kommer till inslagen, Vad har Kalle Anka i djungeln, Tjuren Ferdinand, Djungelboken, Robin Hood i ett julprogram att göra?

Jag tycker att vi antingen borde återgå till originalprogrammet från 1958 eller byta till Disneys officiella version den danska versionen hade inte heller varit så dålig.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2024 kl. 22:12:03Ja, det är lite lustigt (eller tragiskt - välj själv!) att DR redan 1979 ansåg det nödvändigt att producera en riktig dubbning för att hänga med i utvecklingen, men nästan 45 år senare har SVT fortfarande inte insett det...
Något som gör det ännu mer tragiskt är att det ju faktiskt finns en svensk version av det officiella julprogrammet som de vägrar att byta till. Jan Modin kanske inte är allas favorit Benjamin Syrsa men slår Bengt Feldreichs lektorsdubb med hästlängder...

Jag menar alltså inte Benjamin Syrsas Jul som släpptes på VHS utan versionen Disney tog fram för att få SVT att byta...

MB

Citat från: BPS skrivet 25 november 2024 kl. 22:24:49Något som gör det ännu mer tragiskt är att det ju faktiskt finns en svensk version av det officiella julprogrammet som de vägrar att byta till. Jan Modin kanske inte är allas favorit Benjamin Syrsa men slår Bengt Feldreichs lektorsdubb med hästlängder...

Jag menar alltså inte Benjamin Syrsas Jul som släpptes på VHS utan versionen Disney tog fram för att få SVT att byta...
Den versionen är ju fortfarande sönderklippt för enligt Oscar Isaksson så utgick man från SVTs version.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 januari 2024 kl. 13:01:19Det var SVTs version de skulle utgå ifrån när Disney beställde en godkänd versionering.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 25 november 2024 kl. 22:35:22Den versionen är ju fortfarande sönderklippt för enligt Oscar Isaksson så utgick man från SVTs version.
Precis, så den vore heller långt ifrån optimal - men själva ramberättelsen med Benjamin Syrsa och "Ser du stjärnan i det blå", och möjligen även en del presentationsinslag, hade förmodligen ändå gått att använda sig av även med någon officiell version av julprogrammet; men då skulle det förmodligen behöva kompletteras med tilläggsdubb.

Citat från: MB skrivet 25 november 2024 kl. 22:21:09Jag tycker att vi antingen borde återgå till originalprogrammet från 1958 eller byta till Disneys officiella version den danska versionen hade inte heller varit så dålig.
Jag håller med - egentligen vilket officiellt julprogram från Disney som helst vore bättre än den nuvarande misshandlade sörjan där SVTs medarbetare sprungit runt med en sax hej vilt.

De flesta andra brukar få lära sig som barn att det inte är en bra idé att springa med sax, men SVTs medarbetare verkar inte ha fått lära sig den läxan än... ;)

I rättvisans namn är jag inte säker på att det är möjligt att köpa in 1958 års ursprungliga program, att Disney skulle tillåta det; i och med att jag inte känner till att något land i världen har sänt det i modern tid - det är inte ens säkert att det programmet ens finns bevarat i färg, då det ju spelades in i färg men sändes (ursprungligen) i svartvit form.

Men åtminstone det nuvarande officiella programmet eller danska DRs version (som även sändes på norska NRK runt millennieskiftet) kan vi ju vara tämligen säkra på att Disney inte skulle ha något alls emot, och bådadera är ju väldigt mycket bättre än SVTs sönderklippta version. Även det betydligt längre A Disney Channel Christmas från 1983 (som Benjamin Syrsas jul bygger på) är säkert möjligt att köpa in, och är även det ett bra program.

MB

Problemet med SVT är ju att de är rädda för ramaskri och kritik men samtidigt verkar de inte ha något problem med att sända saker som är under all kritik...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2024 kl. 00:13:41Precis, så den vore heller långt ifrån optimal - men själva ramberättelsen med Benjamin Syrsa och "Ser du stjärnan i det blå", och möjligen även en del presentationsinslag, hade förmodligen ändå gått att använda sig av även med någon officiell version av julprogrammet; men då skulle det förmodligen behöva kompletteras med tilläggsdubb.
Jag håller med - egentligen vilket officiellt julprogram från Disney som helst vore bättre än den nuvarande misshandlade sörjan där SVTs medarbetare sprungit runt med en sax hej vilt.

De flesta andra brukar få lära sig som barn att det inte är en bra idé att springa med sax, men SVTs medarbetare verkar inte ha fått lära sig den läxan än... ;)

I rättvisans namn är jag inte säker på att det är möjligt att köpa in 1958 års ursprungliga program, att Disney skulle tillåta det; i och med att jag inte känner till att något land i världen har sänt det i modern tid - det är inte ens säkert att det programmet ens finns bevarat i färg, då det ju spelades in i färg men sändes (ursprungligen) i svartvit form.

Men åtminstone det nuvarande officiella programmet eller danska DRs version (som även sändes på norska NRK runt millennieskiftet) kan vi ju vara tämligen säkra på att Disney inte skulle ha något alls emot, och bådadera är ju väldigt mycket bättre än SVTs sönderklippta version. Även det betydligt längre A Disney Channel Christmas från 1983 (som Benjamin Syrsas jul bygger på) är säkert möjligt att köpa in, och är även det ett bra program.
Vilka inslag ingår i det nuvarande officiella programmet? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 26 november 2024 kl. 00:45:10Vilka inslag ingår i det nuvarande officiella programmet? ^^
Se själv. :)
https://archive.org/details/kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul-kanal-5

(förutom Surprise Gift-segmenten från 1997, så ska Kanal 5s version överensstämma med det nuvarande officiella programmet - det kan förekomma mindre skillnader i klippning, men själva inslagen är samma)

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2024 kl. 00:49:35Se själv. :)

(förutom Surprise Gift-segmenten från 1997, så ska Kanal 5s version överensstämma med det nuvarande officiella programmet - det kan förekomma mindre skillnader i klippning, men själva inslagen är samma)
Kan du lägga ut den finska versionen också?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2024 kl. 00:49:35Se själv. :)

Det är väl inte helt säkert längre att man kan kalla ett programformat som har 20 år på nacken för officiellt. Då skulle jag mer säga att den version som sändes på rysk TV, så sent som 2021 för det officiella som Disney själva tillhandahåller.

MB

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 26 november 2024 kl. 09:33:31Det är väl inte helt säkert längre att man kan kalla ett programformat som har 20 år på nacken för officiellt. Då skulle jag mer säga att den version som sändes på rysk TV, så sent som 2021 för det officiella som Disney själva tillhandahåller.
Den versionen bygger väl inte på originalversionen där har man ju lagt till 90-tals filmerna genom att återanvända animation på Benjamin från annat håll...

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 26 november 2024 kl. 09:33:31Det är väl inte helt säkert längre att man kan kalla ett programformat som har 20 år på nacken för officiellt. Då skulle jag mer säga att den version som sändes på rysk TV, så sent som 2021 för det officiella som Disney själva tillhandahåller.
2021 är ju ändå betydligt längre sedan än versionen som MTV3 sände så sent som förra året, och med all säkerhet kommer sända om en månad också...?

PatoskyeIII

Citat från: BPS skrivet 25 november 2024 kl. 20:27:51Har någon tillgång till MTV3 eller någon inspelning från kanalen av Samu Sirkan joulutervehdys? Jag tycker nämligen att det skulle vara intressant att jämföra den officiella med vår version...
Fick du tag på den? Skulle också vilja få tag på den

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet  7 december 2024 kl. 18:29:47Fick du tag på den? Skulle också vilja få tag på den
Jag har tyvärr inte hunnit leta, då det varit så mycket strul med Dubbningshemsidans server på sistone, med extremt hög belastning och sporadiska avbrott, så att jag tvingats fokusera på att få ordning på den.

Ska leta när Idol är klart, om jag kan hitta åt inspelningen. :)

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2024 kl. 19:14:56Jag har tyvärr inte hunnit leta, då det varit så mycket strul med Dubbningshemsidans server på sistone, med extremt hög belastning och sporadiska avbrott, så att jag tvingats fokusera på att få ordning på den.

Ska leta när Idol är klart, om jag kan hitta åt inspelningen. :)
Okej, hoppas du hittar den.