Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 november 2024 kl. 21:30:11@Daniel Hofverberg Kan du ta bort informationen om Ruth Langer som Fru Jumbo?
Om källan är Charguigou så säger jag detta.

Både jag och @willdubguru kan bekräfta att Charguigou skriver massor av felaktiga och osäriösa saker på sin hemsida😡.

WillDubGuru har skrivit till Ruth's dotter och hon har bekräftat att hon inte vet vem som hennes mamma spelade i dubben.
Därför kan vi bevisligen säga att Charguigou ljugit ihop det det för uppmärksamhet.

För att nämna en lögn som står på Charguigou's hemsida, det står där att Anita Skorgan spelade in hela Pocahontas inklusive talreplikerna men att Disney sedan var missnöjda med resultatet och att de då valde att casta Guri Schanke som talrösten och källan uppgiven var att det var Guri's egna ord.
Detta visade sig vara en ren lögn när jag kontaktade Guri och frågade....

Så yes ta ingen information därifrån på allvar då massa missinformation står där.
Jag har aldrig ens hört talats om Charguigou, än mindre vet jag vem det är eller vad hen har skrivit, så jag är helt säker på att inga uppgifter på Dubbningshemsidan kommer därifrån.

Jag vill minnas att uppgifterna om Ruth Langer kom från någon anhörig, men säker är jag inte; då det inte direkt var igår...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2024 kl. 03:40:21Jag har aldrig ens hört talats om Charguigou, än mindre vet jag vem det är eller vad hen har skrivit, så jag är helt säker på att inga uppgifter på Dubbningshemsidan kommer därifrån.

Jag vill minnas att uppgifterna om Ruth Langer kom från någon anhörig, men säker är jag inte; då det inte direkt var igår...
Det var konstigt att du aldrig hört talas om CHARGUIGOU, dels har vi pratat om sidan flera gånger och dels har bl.a. jag t.o.m. ibland länkat vissa sidor där som källor.

(ta inte illa upp, men det känns irriterande och frustrerande när folk missar något i ett inlägg, bl.a. något man skriver eller en länk man hänvisar till)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2024 kl. 03:40:21Jag vill minnas att uppgifterna om Ruth Langer kom från någon anhörig, men säker är jag inte; då det inte direkt var igår...
Den enda anhöriga det i så fall skulle ha kunnat vara är väl Susan McCabe som är dotter till Ruth Langer. Både jag och @Daniel Hofverberg har haft en del mailkontakt med henne, men jag minns inte om hon i något mail nämnde vilken roll hennes mamma spelade.

willdubguru

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 november 2024 kl. 09:25:04Den enda anhöriga det i så fall skulle ha kunnat vara är väl Susan McCabe som är dotter till Ruth Langer. Både jag och @Daniel Hofverberg har haft en del mailkontakt med henne, men jag minns inte om hon i något mail nämnde vilken roll hennes mamma spelade.
I can also confirm this. I contacted Susan a few months ago and she said that she didn't know who her mother voiced. She wants to hear the dub so she can hear her mother's voice again and she can confirm who her mother voiced.

DingoPictures2005

Förslag på rollista om Dumbo blivit dubbad av Per-Axel Branner, 1946.

Timothy - John Botvid
Cirkusdirektören - Benkt-Åke Benktsson 
Elefantmatriarken -  Hjördis Petterson 
Catty - Sickan Carlsson 
Giddy - Inga Gill
Prissy - Anna Lindahl
Fru Jumbo - Tatiana Angelini 
Jim Kråka - Gösta "Snoddas" Nordgren

Några andra förslag?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 december 2024 kl. 21:34:43Förslag på rollista om Dumbo blivit dubbad av Per-Axel Branner, 1946.

Timothy - John Botvid
Catty - Sickan Carlsson
Giddy - Inga Gill
Prissy - Anna Lindahl

Några andra förslag?
bra ide
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 december 2024 kl. 21:34:43Förslag på rollista om Dumbo blivit dubbad av Per-Axel Branner, 1946.

Timothy - John Botvid
Catty - Sickan Carlsson
Giddy - Inga Gill
Prissy - Anna Lindahl

Några andra förslag?
den borde dubbats om på 2000-talet

med doreens sångtexter intakta och helt andra röster än dubbningen km gjord på 90-talet
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Timothy - John Botvid
Catty - Sickan Carlsson
Giddy - Inga Gill
Prissy - Anna Lindahl

Några andra förslag?
John Botvid, Sickan Carlsson* och Gösta "Snoddas" Nordgren har jag ingen koll på vilka de är...

*Ni pratade om denne i tråden "Udda fåglar som dubbar" i somras, det är det enda jag känner till om den a person.

Men dina val det bra ut.

Några tillägg jag har;

- Herr Stork: Ragnar Falck

- Prälliga Kråkan: Georg Funkquist

- Kråkan med halmhatt: Ragnar Falck

- Tjockis-Kråkan: Ivar Kåge

- Kråkan med stora runda glasögon: Rune Halvarsson

- Berättaren: Benkt-Åke Benktsson

- Joe: Ragnar Falck

- Clowner: Ragnar Falck, Georg Funkquist, Carl-Gunnar Wingård

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 december 2024 kl. 21:55:11John Botvid, Sickan Carlsson* och Gösta "Snoddas" Nordgren har jag ingen koll på vilka de är...
Snoddas var sångare.
John Botvid var pilsnerfilmsskådespelare.

Sickan var också en pilsnerfilmsskådespelerska hon syntes i äldre ålder i diverse tv program däribland Go Kväll och hon syntes också i Kusiner i Kubik i äldre ålder.