Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Norska Dubbningar

Startat av Steffan Rudvall, 30 juni 2020 kl. 00:00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 januari 2025 kl. 07:27:45Menade om du hade digitala kopior men ok.
Yes har flera skivspelare i samlingen flera av dem skulle dock behöva tonarmstrycket justerat vilket kräver ett speciellt verktyg.
Men yes har några fullt fungerande skivspelare men inte utrustningen till att digitalisera.
Men yes att importera från Norge skulle bli helt ruineraden tack vare Sveriges orimliga avgifter på saker från andra länder.
Jag vill gärna höra den norska LP dubben av Pinocchio, Mary Poppins, Askungen och Snövit.
Dessa dubbningar är också speciella ljudformats dubbningar gjorda innan filmerna.
Jag har tyvärr inga digitala kopior av dessa heller, men hoppas att någon har det, jag blir riktigt nyfiken på dessa nu när du pratar om dem.

DingoPictures2005

TrondM är inte längre aktiv på forumet men skulle han kunna köpa och digitalisera denna?
Sverige är tyvärr uppbyggt så att den stackaren som importerar något ska bli ruinerad ekonomiskt💔, vilket är varför någon i Norge måste köpa och digitalisera.

Vet att @Daniel Hofverberg och @Oscar Isaksson har kontakt med honom.
https://www.discogs.com/sell/release/14714501

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2025 kl. 09:15:06Jag har tyvärr inga digitala kopior av dessa heller, men hoppas att någon har det, jag blir riktigt nyfiken på dessa nu när du pratar om dem.
Yes länge viljat höra dem, tyvärr är man beroende av att någon i Norge ska digitalisera dem då frakten från Norge är svindyr tack vare Sveriges idioti med import.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 januari 2025 kl. 07:27:45Men yes att importera från Norge skulle bli helt ruineraden tack vare Sveriges orimliga avgifter på saker från andra länder.
Ja, jag håller med att PostNords ockeravgift på 100 kr är fullständigt orimlig och hutlös. Att betala moms på 25% är rättvist och rimligt, om man inte redan har betalat moms i ursprungslandet, och det säger jag ingenting om - men det borde räcka med det, och inte PostNords egna påhitt på 100 kr i expeditionsavgift... :(

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2025 kl. 10:42:28Ja, jag håller med att PostNords ockeravgift på 100 kr är fullständigt orimlig och hutlös. Att betala moms på 25% är rättvist och rimligt, om man inte redan har betalat moms i ursprungslandet, och det säger jag ingenting om - men det borde räcka med det, och inte PostNords egna påhitt på 100 kr i expeditionsavgift... :(
Betabanden från Norge gick på alla pengar jag hade över efter skatt och hyra.
Tyvärr så var det ju inte heller någon bra deal då alla tecknade filmer var kopierade från vhs:er av någon som använt Beta 11 år efter formatet dog.
Och Aristocats bandet som jag trodde innehöll originaldubben innehöll ju tyvärr också omdubben😑.

Efter den upplevelsen tänker jag aldrig mer importera, om det inte är något som absolut inte går att hitta i Sverige.
I fallet med norska grejer som jag vill lyssna eller se på så är det dock bättre att betala någon Norrman för att köpa och digitalisera, vilket är varför jag skulle uppskatta om du kan kontakta TrondM🙂.

Visst importerade en vhs från Kanada ganska nyligen då jag behöver en Ntsc vhs som tuner till mitt Famicom....
Men som sagt så försöker jag undvika importer till varje pris.

I fallet med norska prylar så är det ju i princip billigare att åka över gränsen än att importera......

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 januari 2025 kl. 15:23:27https://www.facebook.com/share/xKce5jVbBQDayZgp/
Någon Norrman som kan hämta dessa?
Vill inte ge upp hoppet om att hitta Brisby och NiMHs norska dubb.
@Oscar Isaksson @Daniel Hofverberg 
Kan ni kontakta TrondM angående dessa?

DingoPictures2005

Gått med i några norska fb grupper nu och efterfrågat inspelnings vhs:er😊.

Om någon skickar dm så tänker jag säga att jag bara är intresserad av tecknade inspelningar.
Hoppas kunna bevara alla hundratals förlorade norska dubbningar.....

Irriterande att ingen i Norge samlat på sig band då jag tyvärr tror mycket norska dubbningar är evigt förlorade.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2025 kl. 23:46:43Okej, såg de norska LP-dubbningarna av Djungelboken och Aristocats idag och tycker överlag båda är bra, ser framemot när det blir dags att se de och bedöma norska filmdubbningarna.

Om det är mig du frågar: nej, jag har tyvärr inga LP alls.
Försökte ladda hem dem via jobbdatorn idag men de verkar tyvärr inte finnas där fastän jag klickade på länkarna...

Vad ska jag göra nu?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2025 kl. 10:40:59Försökte ladda hem dem via jobbdatorn idag men de verkar tyvärr inte finnas där fastän jag klickade på länkarna...

Vad ska jag göra nu?
Sen skulle jag även vilja höra norska originaldubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2025 kl. 10:40:59Försökte ladda hem dem via jobbdatorn idag men de verkar tyvärr inte finnas där fastän jag klickade på länkarna...

Vad ska jag göra nu?
Fixar nya nedladdningslänkar under dagen.

Undrar också om @Ole Magnus Endresen kan fixa digitaliseringar av den norska LP dubben av Pinocchio, Snövit, Askungen och Mary Poppins?

Ska även finnas en LP dub av Lady och Lufsen där Rolf Just Nilsen gör alla rösterna i, om man kollar Discogs.
Dessa finns till salu på Discogs men jag skulle dels behöva sätta tonarmstrycket på min skivspelare (vilket kräver en speciell våg) plus att frakten från Norge skulle bli orimligt dyr.

DingoPictures2005

Disneyfantasten

Jag skulle uppskatta de de förnyade länkarna till de norska LP-dubbningarna av Jungelboken och Aristokattene.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2025 kl. 09:37:28Jag skulle uppskatta de de förnyade länkarna till de norska LP-dubbningarna av Jungelboken och Aristokattene.
Fixar det när jag kommer hem (16:00), ladda ned i tid tack, länkarna är uppe i 7 dagar.

Hittade även LP boxen med alla norska LP dubbningar på Discogs till salu i Sverige.
Får dock gräva fram en skivspelare ur förrådet och skaffa rätt utrustning för att digitalisera ljud.
Rotel skivspelaren jag använde gick tyvärr sönder beyond repair för något år sedan och har därför inte lyssnat på några LP:s sen dess.

Har en Akai, Någon Technics, Pioneer, Lenco, Hitachi och Luxor också.
Akai spelaren behöver dock tonarmstrycket justeras på vilket man behöver ett speciellt verktyg för (tror jag).
Fisher skivspelaren skänkte jag till en person jag känner som behövde en skivspelare ganska nyligen.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 februari 2025 kl. 09:45:22Fixar det när jag kommer hem (16:00), ladda ned i tid tack, länkarna är uppe i 7 dagar.

Hittade även LP boxen med alla norska LP dubbningar på Discogs till salu i Sverige.
Får dock gräva fram en skivspelare ur förrådet och skaffa rätt utrustning för att digitalisera ljud.
Rotel skivspelaren jag använde gick tyvärr sönder beyond repair för något år sedan och har därför inte lyssnat på några LP:s sen dess.

Har en Akai, Någon Technics, Pioneer, Lenco, Hitachi och Luxor också.
Akai spelaren behöver dock tonarmstrycket justeras på vilket man behöver ett speciellt verktyg för (tror jag).
Fisher skivspelaren skänkte jag till en person jag känner som behövde en skivspelare ganska nyligen.
7 dagar, toppen, då hinner jag fixa det imorgon.

Det är nämligen så att min DV stänger 16:00.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2025 kl. 10:01:477 dagar, toppen, då hinner jag fixa det imorgon.

Det är nämligen så att min DV stänger 16:00.
Var är dem?