Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Kankse Saban's Peter Pan på svenska är något alla lägga ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Gargamel

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2025 kl. 18:38:27Så du menar att dubbningen är kass för att sången inte är med? I övrigt är det ju nästan samma röster så kan man ju i sådana fall inte klaga på om man tycker att den ena är bra.

Det är inte bara introt som skiljer sig. Det är helt enkelt inte samma dubb. Det är samma röster men avskalat och sämre utan flyt och bakgrundsljud vilket är tråkigt då smurfarna som gick på trean var minst lika bra dubbat som Turtles. Det som ligger uppe på deras yt kanal "2 timmar smurfarna" etc är ett skämt mot originalet.

Gargamel

Förutom smurfar borde man göra något åt Kommisarie Gadget  :P Det är väl inte arkiverat bra och De gåtfulla Gulddstäderna borde också räddas från att försvinna. 

MOA

Citat från: Gargamel skrivet 13 januari 2025 kl. 14:14:39Förutom smurfar borde man göra något åt Kommisarie Gadget  :P Det är väl inte arkiverat bra och De gåtfulla Gulddstäderna borde också räddas från att försvinna.
Det sista är det bästa alternativet

Beck

Citat från: Gargamel skrivet 13 januari 2025 kl. 14:14:39Förutom smurfar borde man göra något åt Kommisarie Gadget  :P Det är väl inte arkiverat bra och De gåtfulla Gulddstäderna borde också räddas från att försvinna.
Ja, jag söker avsnittet Prince Of The Gypsies med svenskt tal, det visades på TV4 i programmet Junior under 90-talet.

gstone

Citat från: Beck skrivet 13 januari 2025 kl. 18:14:10Ja, jag söker avsnittet Prince Of The Gypsies med svenskt tal, det visades på TV4 i programmet Junior under 90-talet.

Gypsies är tydligen ett fult ord nu

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2025 kl. 18:29:08Gypsies är tydligen ett fult ord nu
Kanske inte fult, men åtminstone opassande att använda. Men när det används i titlar har man ju inget annat val, då man inte gärna kan ändra i existerande titlar. På samma sätt kommer man säkert förr eller senare att stöta på den Guldpalmen-nominerade filmen Zigenarnas tid, som släpptes på DVD för några år sedan, och då måste man ju kalla filmen för vad den faktiskt heter.

Daniel Hofverberg

Av Kommissarie Gadget ska jag enligt mina anteckningar ha samtliga 65 avsnitt av säsong 1 och avsnitt 1 - 5 av säsong 2 med TV4s dubbning - sen kanske jag även har DVD-utgåvan med säsong 2, som hade en unik dubbning med nästan samma röster som TV4s dubbning. :)

De första 14 avsnitten ska vara digitaliserade, resterande avsnitt har jag nog inte digitaliserat än. Alla eller åtminstone de flesta avsnitten är i behov av synkning till en bättre bildkälla, och där räcker min tid inte till just nu.

Sen ska jag nog också ha alla VHS-volymerna från Din Video av Kommissarie Gadget, med Gothenburg Sounds 1980-talsdubbning.

Av De gåtfulla guldstäderna har jag alla avsnitt av det som officiellt kallas för säsong 2, d.v.s. den första säsongen av den nya serien från 2012. 1980-talsserien har jag tyvärr inget av, och heller inte säsong 3 (och om säsong 4 någonsin sändes i Sverige...?).

Ovanliga dubbningar

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 januari 2025 kl. 13:10:52Marias barn är väl inte klar ännu?

det saknas ju 6 avsnitt, men det kanske du redan vet och håller på att ladda upp.
Oj, det har du så rätt i. Det hade jag totalt glömt bort - jag ber så hemskt mycket om ursäkt, och försöker ordna Marias barn snarast. :)

Då får @Elios ha överseende med att Änglahund 2 kommer dröja lite längre.

gstone

Finns inte Änglahund 2 redan på Archive.org ?

Jag vet att jag set den där🤨

gstone

Citat från: Gargamel skrivet 10 januari 2025 kl. 17:22:17Det finns två olika smurfarna. Man märker skillnaden lätt med att i originalet sjunger smurferna i introt men i den som är kass och nedklippt är det en voiceover med Gunnar Ernblad som mainsplainar igenom hela introt.

Smurfarna har en egen YouTubekanal och  med den har man raderat barntrean versionen
"mainsplainar" 😒😒
men herre gud

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2025 kl. 07:45:32Finns inte Änglahund 2 redan på Archive.org ?

Jag vet att jag set den där🤨
Tror den ligger på en olistad torrent sida på deepweb kollar upp saken.
Skickar den i dm isåfall.

DingoPictures2005

Nu är den på gång med nedladdning, skickar den till dig i dm när nedladdningen är klar😊, @gstone 

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 januari 2025 kl. 17:49:28Nu är den på gång med nedladdning, skickar den till dig i dm när nedladdningen är klar😊, @gstone
jag har redan laddat ner den föe veckor sedan ;D

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2025 kl. 18:11:52jag har redan laddat ner den föe veckor sedan ;D
ahh trodde du sökte den, den på archive är kamera inspelad.