Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jojex

Tja! Jag är ny här! 

Jag är nyfiken på hur ni gör här? Brukar medlemmar digitalisera gamla vhs-dubbningar för bevarande? Skulle vara kul att kunna vara en del av det? Alltså att eventuellt hjälpa till med sådana projekt?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 januari 2025 kl. 22:46:24jag skulle vilja förslå att någon lägger upp dom  svenska dubbningar av Timeless Tales from Hallmark :D

Några är på Youtube men vet inte om det är alla
Jag vill minnas att jag digitaliserade alla avsnitt av Timeless Tales from Hallmark med svenskt tal för flertalet år sedan, men hittar inte längre åt filerna - så jag misstänker att de finns på den havererade hårddisken som jag inte lyckats få liv i... :'(

Med lite tur bör jag ha kvar själva VHS-banden för att digitalisera igen, men jag är inte säker på var de finns och heller inte i vilket skick de är - så mycket möjligt att det kan behövas synkning till en bättre bildkälla för att bli sebart...

Citat från: A skrivet 20 januari 2025 kl. 23:18:48Jag har länge sökt Scooby Doo och Scrappy Doo på svenska alltså serien på 16 normallånga avsnitt någon som kan ladda upp den?
Jag har alla avsnitt av Scooby och Scrappy-Doo - serien med hela Mysteriegänget, innan Daphne, Velma och Fred gick upp i rök - med alla dubbningar som finns. Främst då TV3s dubbning, men 6 avsnitt dubbades av Öra & Öga för SFs och Polar/Bonniers gamla VHS-utgåvor (med Stellan Skarsgård som Scooby), och ytterligare 4 avsnitt dubbades av okänd dubbningsstudio för VHS-utgåvor från Kanal 10/Pickwick. Och sen tre avsnitt som dubbats om för DVD-utgåvor i (relativt) modern tid.

Kvaliteten är dock varierande, och vissa avsnitt vill jag minnas att jag bara har i mycket låg upplösning, så vore önskvärt att synka om allt till en bättre bildkälla. Jag tror att någon påbörjade ett sådant synkningsprojekt för flera år sedan, men vet inte vad som hände med det...

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2025 kl. 01:09:34Jag vill minnas att jag digitaliserade alla avsnitt av Timeless Tales from Hallmark med svenskt tal för flertalet år sedan, men hittar inte längre åt filerna - så jag misstänker att de finns på den havererade hårddisken som jag inte lyckats få liv i... :'(

Med lite tur bör jag ha kvar själva VHS-banden för att digitalisera igen, men jag är inte säker på var de finns och heller inte i vilket skick de är - så mycket möjligt att det kan behövas synkning till en bättre bildkälla för att bli sebart...
Jag har alla avsnitt av Scooby och Scrappy-Doo - serien med hela Mysteriegänget, innan Daphne, Velma och Fred gick upp i rök - med alla dubbningar som finns. Främst då TV3s dubbning, men 6 avsnitt dubbades av Öra & Öga för SFs och Polar/Bonniers gamla VHS-utgåvor (med Stellan Skarsgård som Scooby), och ytterligare 4 avsnitt dubbades av okänd dubbningsstudio för VHS-utgåvor från Kanal 10/Pickwick. Och sen tre avsnitt som dubbats om för DVD-utgåvor i (relativt) modern tid.

Kvaliteten är dock varierande, och vissa avsnitt vill jag minnas att jag bara har i mycket låg upplösning, så vore önskvärt att synka om allt till en bättre bildkälla. Jag tror att någon påbörjade ett sådant synkningsprojekt för flera år sedan, men vet inte vad som hände med det...
Är det inte bättre med lägre upplösning? Då tas den väl inte ner men själv är jag kanske inte lika kräsen som andra när det kommer till bild.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 22 januari 2025 kl. 00:26:58Är det inte bättre med lägre upplösning? Då tas den väl inte ner men själv är jag kanske inte lika kräsen som andra när det kommer till bild.
Med lägre upplösning menar jag i det här fallet 352x288 pixels, så det är alltså hälften i respektive led än vad man brukar kalla för SD-upplösning (DVD). Så det är inte så vackert, och förmodligen sämre än VHS-kvalitet.

Om lägre upplösningar verkligen hjälper för att förhindra nedtagning är också oklart, då Warner verkar väldigt oberäkneliga och oförutsägbara - VHS-rippar jag lagt upp försvann ju nästan omedelbart, medan annat legat kvar i åratal...

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2025 kl. 01:20:43Med lägre upplösning menar jag i det här fallet 352x288 pixels, så det är alltså hälften i respektive led än vad man brukar kalla för SD-upplösning (DVD). Så det är inte så vackert, och förmodligen sämre än VHS-kvalitet.

Om lägre upplösningar verkligen hjälper för att förhindra nedtagning är också oklart, då Warner verkar väldigt oberäkneliga och oförutsägbara - VHS-rippar jag lagt upp försvann ju nästan omedelbart, medan annat legat kvar i åratal...
Om personen som skulle synka inte har gjort det kan jag ta på mig det.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 22 januari 2025 kl. 01:29:25Om personen som skulle synka inte har gjort det kan jag ta på mig det.
Det vore uppskattat - jag ska kolla upp hur det ligger till. :)

MB

Apropå Scooby-Doo, det skulle vara intressant med de Sun Studio Köpenhamn dubbade avsnitten av Scooby-Doo Where are you!

BPS

Citat från: MB skrivet 22 januari 2025 kl. 18:03:17Apropå Scooby-Doo, det skulle vara intressant med de Sun Studio Köpenhamn dubbade avsnitten av Scooby-Doo Where are you!
De avsnitten kommer här, de borde vara en av det sista Scooby-Doo produktionerna som den ensemblen dubbade.

https://archive.org/details/sun-studio-kopenhamns-dubbade-avsnitt-scooby-doo-where-are-you

gstone

Kankse kan lägga up Batman Beyond  på svenska ?

I alla fall några avsnitt ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2025 kl. 09:59:22Kankse kan lägga up Batman Beyonce på svenska ?

Men är Framtidens Batman tillräckligt obskyr? Känns faktiskt som något kan dyka upp på en streamingtjänst (och förhoppningsvis med samma dubbning). 

gstone

Citat från: Erika skrivet 23 januari 2025 kl. 12:39:58Men är Framtidens Batman tillräckligt obskyr? Känns faktiskt som något kan dyka upp på en streamingtjänst (och förhoppningsvis med samma dubbning).
ursäkta :-[

är du sur

Erika

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2025 kl. 12:55:51ursäkta :-[

är du sur
Nä, det är jag inte. :) Ber ursäkt om det lät så.

Försökte bara vara lite realistisk speciellt då DCAU-serierna är populära, men skulle Framtidens Batman dyka upp på någon streamingtjänst utan sin befintliga dubbning då snackar vi annat.

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2025 kl. 09:59:22Kankse kan lägga up Batman Beyonce på svenska ?

Batman BEYONCE  ;D
- what.

gstone

MOA