Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gammal Elektronik

Startat av DingoPictures2005, 21 juni 2024 kl. 23:37:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

@Anders M Olsson då du har tillgång till tidningsartiklar, kan du kolla vad den billigaste skräp vhs spelaren som kunde köpas 91 kostade?

Undrar detta då jag har en Moviebox som är tillverkad 91 och det låter för mig helt absurt.
Då 90 talet var tiden som plast skräp spelare blev vanligare.

Kolla vad typ en Schneider spelare eller liknande kostade 91.

DingoPictures2005

@Anders M Olsson Du som också pysslar med elektronik vad kallas en idler tire på svenska?
Behöver nya sådana till en Betamax spelare men att importera är helt uteslutet tyvärr så måste se vad som finns i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 februari 2025 kl. 21:36:00@Anders M Olsson då du har tillgång till tidningsartiklar, kan du kolla vad den billigaste skräp vhs spelaren som kunde köpas 91 kostade?

Undrar detta då jag har en Moviebox som är tillverkad 91 och det låter för mig helt absurt.
Då 90 talet var tiden som plast skräp spelare blev vanligare.

Kolla vad typ en Schneider spelare eller liknande kostade 91.
Något sånt kan jag inte hitta i de källor jag har tillgång till.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 februari 2025 kl. 18:37:28@Anders M Olsson Du som också pysslar med elektronik vad kallas en idler tire på svenska?
Behöver nya sådana till en Betamax spelare men att importera är helt uteslutet tyvärr så måste se vad som finns i Sverige.
Ingen aning. Så gott som alla reservdelslistor jag har sett och använt mig av har varit på engelska.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2025 kl. 19:29:01Ingen aning. Så gott som alla reservdelslistor jag har sett och använt mig av har varit på engelska.
Hur har du importerat?

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 februari 2025 kl. 19:40:52Hur har du importerat?
Jag har så gott som aldrig importerat några reservdelar. När jag var yrkesverksam ringde jag bara till generalagenten för respektive märke (vanligtvis i Stockholm) och beställde.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2025 kl. 19:48:32Jag har så gott som aldrig importerat några reservdelar. När jag var yrkesverksam ringde jag bara till generalagenten för respektive märke (vanligtvis i Stockholm) och beställde.
Ahh, tror man måste söka på svenska för att få upp svenska resultat tyvärr.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 februari 2025 kl. 20:55:32Ahh, tror man måste söka på svenska för att få upp svenska resultat tyvärr.
Jag vet inte om det här namnet används men om man ska resonera fram ett svenskt ord så är det jag kommer på drivhjul.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 11 februari 2025 kl. 20:58:26Jag vet inte om det här namnet används men om man ska resonera fram ett svenskt ord så är det jag kommer på drivhjul.
Yes drivhjul verkar vara namnet verkar tyvärr inte kunna hitta några till salu för just videobandspelare dock.

Undrar också om du kan hitta kondensatorer med samma specs som på bilden på Mouser?

Hittade en video som går in i detalj på problemet.
https://youtu.be/GU5Fel6IBVE?si=HyVuP191wUXfLJSS
Och bifogade screenshots på de kondestatorer som behövs.

Hittar tyvärr inget av nytta när jag söker på Mouser men kanske gör jag något fel?
@Anders M Olsson 

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 februari 2025 kl. 21:39:31Yes drivhjul verkar vara namnet verkar tyvärr inte kunna hitta några till salu för just videobandspelare dock.

Undrar också om du kan hitta kondensatorer med samma specs som på bilden på Mouser?

Hittar tyvärr inget av nytta när jag söker på Mouser men kanske gör jag något fel?
@Anders M Olsson
Råkade skicka samma bild två gånger här är den andra med kondestatorer.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 februari 2025 kl. 21:39:31Yes drivhjul verkar vara namnet verkar tyvärr inte kunna hitta några till salu för just videobandspelare dock.

@Anders M Olsson
Du frågade efter "idler tire". Själva namnet "idler" tycker jag tyder på att det inte kan vara ett drivhjul, utan snarare ett hjul som inte driver, utan bara ligger an mot - och passivt följer med - när något annat roterar. Sen är frågan om du är ute efter hela hjulet eller bara gummiringen runt hjulet? Ibland kan man byta bara gummiringen om den går att kränga av och på. Ibland måste man byta hela hjulet. Tire eller tyre är ju normalt ett bildäck, och med den logiken skulle jag spontant tro att namnet "idler tire" inte syftar på hela hjulet utan bara på gummiringen.

Beträffande kondensatorerna är det standardkomponenter som man kan köpa var som helst där man säljer elektronikkomponenter, t.ex. på Elfa. Hur kritiska värdena är beror på var de sitter i kretsen. I vissa fall är kondensatorerna en del av någon tidsfördröjning eller svängningskrets, och då måste man hålla sig till rätt värde, annars inte.

Typiskt kan man byta till komponenter med lite högre värden om de bara passar mekaniskt. De som ser ut som små konservburkar är elektrolytkondensatorer. Sådana är märkta med plus och minus och måste vändas rätt. Man bör i alla fall inte sätta in komponenter med lägre värden än de som sitter där, speciellt inte spänningsangivelsen som anger antalet volt som de tål. Är det värdet för lågt kan de gå sönder.

Keramiska kondensatorer (ser ut som små knappar eller skivor) har lägre värden och är inte känsliga för hur man vänder dem.

Om det står uF eller MF betyder det mikrofarad och ska egentligen skrivas μF med den grekiska bokstaven μ (my) men det skrivs ofta med ett u eller stort M om man inte har det rätta tecknet på skrivmaskinen.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 februari 2025 kl. 04:19:18Du frågade efter "idler tire". Själva namnet "idler" tycker jag tyder på att det inte kan vara ett drivhjul, utan snarare ett hjul som inte driver, utan bara ligger an mot - och passivt följer med - när något annat roterar. Sen är frågan om du är ute efter hela hjulet eller bara gummiringen runt hjulet? Ibland kan man byta bara gummiringen om den går att kränga av och på. Ibland måste man byta hela hjulet. Tire eller tyre är ju normalt ett bildäck, och med den logiken skulle jag spontant tro att namnet "idler tire" inte syftar på hela hjulet utan bara på gummiringen.

Beträffande kondensatorerna är det standardkomponenter som man kan köpa var som helst där man säljer elektronikkomponenter, t.ex. på Elfa. Hur kritiska värdena är beror på var de sitter i kretsen. I vissa fall är kondensatorerna en del av någon tidsfördröjning eller svängningskrets, och då måste man hålla sig till rätt värde, annars inte.

Typiskt kan man byta till komponenter med lite högre värden om de bara passar mekaniskt. De som ser ut som små konservburkar är elektrolytkondensatorer. Sådana är märkta med plus och minus och måste vändas rätt. Man bör i alla fall inte sätta in komponenter med lägre värden än de som sitter där, speciellt inte spänningsangivelsen som anger antalet volt som de tål. Är det värdet för lågt kan de gå sönder.

Keramiska kondensatorer (ser ut som små knappar eller skivor) har lägre värden och är inte känsliga för hur man vänder dem.

Om det står uF eller MF betyder det mikrofarad och ska egentligen skrivas μF med den grekiska bokstaven μ (my) men det skrivs ofta med ett u eller stort M om man inte har det rätta tecknet på skrivmaskinen.
Tack för hjälpen fick lite hjälp av min andra kontakt.
Ska kolla in Elfa också.

Yes det är bara en gummiring typ som är idlern.

DingoPictures2005

https://youtu.be/Pk50RPtmi90?si=m4I3hRI4t_Ev-Igg
Ny video, Fattar inte hur jag som tonåring kunde lyssna på kassettband, lyssnar på Bernard och Bianca kassettbandet och ljudet är för jävligt.

Lillefot

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2025 kl. 18:02:11https://youtu.be/Pk50RPtmi90?si=m4I3hRI4t_Ev-Igg
Ny video, Fattar inte hur jag som tonåring kunde lyssna på kassettband, lyssnar på Bernard och Bianca kassettbandet och ljudet är för jävligt.
Ljudkassetter är dock en teknologi där kvaliteten kan försämras med årens gång, så hur ett band låter efter ett visst antal år behöver inte representera hur det lät när det var nytt.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 16 februari 2025 kl. 18:13:24Ljudkassetter är dock en teknologi där kvaliteten kan försämras med årens gång, så hur ett band låter efter ett visst antal år behöver inte representera hur det lät när det var nytt.
Det beror ju också på själva mekanismen i spelaren.