Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  9 februari 2025 kl. 11:13:03Nej, inte för att det är hon som har skrivit den, utan som sagt av ytliga själ, bokstavligt talat. xD
Jag fattar inte  ??? 

(är det för att det är en supergroup......)
- what.

TonyTonka

Citat från: Will Siv skrivet  9 februari 2025 kl. 11:48:19Jag fattar inte  ???
Det jag menar är att de (särskilt den med kortast hår) var milfiga/snygga. Men att bara för att jag tyckte att dem var det så tyckte jag inte att de skulle gå vidare med den låten. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 februari 2025 kl. 11:11:18Ja, det är lite krångligt just i år, men det är så det är, enligt Aftonbladets schlagerblogg.
Jag läste samma inlägg i Schlagerbloggen som du när det begav sig, men uppfattade det precis tvärtom. Mycket möjligt att jag fattade fel...

Hursomhelst tycker jag det är hög tid att hitta ett bättre upplägg än dessa tittargrupper/åldersgrupper, som riskerar att slå väldigt fel. I Melodifestivalen-appen finns det just nu en enkät om just röstningssystemet, så jag föreslår att alla går in där och svarar på den enkäten och tar upp det problematiska och orättvisa med poäng i tittargrupper. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 13:23:59Jag läste samma inlägg i Schlagerbloggen som du när det begav sig, men uppfattade det precis tvärtom. Mycket möjligt att jag fattade fel...

Hursomhelst tycker jag det är hög tid att hitta ett bättre upplägg än dessa tittargrupper/åldersgrupper, som riskerar att slå väldigt fel. I Melodifestivalen-appen finns det just nu en enkät om just röstningssystemet, så jag föreslår att alla går in där och svarar på den enkäten och tar upp det problematiska och orättvisa med poäng i tittargrupper. :)
Jag kan ändå tycka att det ursprungliga målet med tittargrupperna, dvs att se till att de äldre, mindre röstningsbenägna grupperna också fick påverka resultatet, främst då för att hjälpa äldre artister som yngre kanske orättvist avfärdar bara för att d e är äldre var en fin idé, men om man tittar på resultatet de senaste åren så tycker jag ändå inte att det hjälpt särskilt mycket för de artisterna i alla fall, förutom möjligtvis när Eva & Eva gick till Andra Chansen för ett par år sedan. Tittar man i resultat-tabellerna sedan tittargrupperna infördes, så är det heller inte jättestora skillnader på placeringarna mellan antal röster och tittargrupperna. Jag tycker heller inte att finalerna har blivit särskilt mycket bredare eller varierade på grund av åldersgrupperna, så summa summarum tycker jag att åldersgrupperna inte tillför tillräckligt mycket för att det ska vara försvarbart att ha dem kvar. Lägg dessutom till att det är (eller i alla fall var, har inte provat sedan typ 2021) väldigt lätt att ljuga om sin ålder och skapa nya konton, vilket gör risken att de äldre åldersgruppernas poäng kan påverkas, då jag tvivlar på att särskilt många i den äldsta gruppen har såpass mycket koll på hur man röstar med appen. Min 82-åriga farmor hade i alla fall inte klarat det alls. Jag hade föredragit om man gick tillbaka till att de mest flest röster går vidare. Det kanske inte heller är 100% rättvist, men det är mycket enklare och rättvisare.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 februari 2025 kl. 13:36:16Lägg dessutom till att det är (eller i alla fall var, har inte provat sedan typ 2021) väldigt lätt att ljuga om sin ålder och skapa nya konton, vilket gör risken att de äldre åldersgruppernas poäng kan påverkas, då jag tvivlar på att särskilt många i den äldsta gruppen har såpass mycket koll på hur man röstar med appen. Min 82-åriga farmor hade i alla fall inte klarat det alls. Jag hade föredragit om man gick tillbaka till att de mest flest röster går vidare. Det kanske inte heller är 100% rättvist, men det är mycket enklare och rättvisare.
Jag håller med, och jag tror heller inte att jättemånga röstar i appen som är 75+. Min moster var i alla fall helt chanslös, innan hon gick bort; som knappt ens visste vad internet var... De flesta i den åldern tror jag röstar via telefon (eller möjligen SMS), och då hamnar det ju i en egen grupp.

Bland de yngsta i åldersgruppen 3 - 9 år gissar jag att det också är relativt många som inte har egna telefoner eller surfplattor, utan som (i den mån de alls ser på programmet) röstar på sina föräldrars telefoner - och då hamnar ju deras röster under föräldrarnas åldersgrupp; och blir således missvisande...

Börjar man närmare sig 8 - 9 år kanske en del har fått egna telefoner i dagens läge, men bland barn på 3 - 6 år tror jag inte att särskilt många har egna telefoner och kan rösta i egen app.

Det är ju heller inget som säger att det verkligen är personen som skapat kontot i telefonen som verkligen röstar eller för egen del. När jag sett Melodifestivalen med släktingar har det mer än en gång hänt att föräldrar eller syskon har bett mig att rösta på något bidrag, för att appen strulat för dem eller att de inte hunnit få in en uppdatering i tid (då appen brukar kräva en uppdatering via Google Play Butik varje år för att fortfarande fungera).

Tanken med åldersgrupperna var utan tvekan god, men det har inte fungerat lika bra i praktiken som i teorin. Och så har det ju blivit så invecklat så att det nästan krävs en doktorsavhandling för att lista ut hur röstningen fungerar... ;)

TonyTonka

Jag måste börja med att skryta lite om att jag fått alla rätt i tippningarna i appen i tre veckor i rad nu.  8)

Sedan tycker jag som många andra att det var en mycket svag deltävling i kväll. Bäst var Grecula och Dolly Style, tätt följt av Malou Prytz, sedan Björn Holmgren, Annika Wickihalder och sist Angelino. Ingen var dock egentligen "dålig" utan de som jag satt längre ner var tråkiga bara. För övrigt tror jag ingen från denna deltävlingen har någon chans att vinna hela tävlingen om några veckor. ^^

Daniel Hofverberg

Nog tyckte jag att kvällens deltävling höll minst lika hög klass som förra veckans, i alla fall.

Min favorit ikväll var Annika Wickihalder, tätt följt av Greczula. Båda de hade riktigt bra låtar, som jag tror skulle ha vinstchans även i Europa. Minnesvärda och läckra nummer, som stack ut utan att det blev för mycket.

På tredje plats kommer Malou Prytz, som hade en bra låt men kanske inte riktigt lika minnesvärd som hennes bästa låtar; och heller inte superoriginell.

Det var de tre jag tyckte var bra, och sen blir det mer tveksamt. Angelino hade en helt okej låt, men verserna var bättre än refrängen och själva numret blev alldeles för mycket med allt - jag fick huvudvärk av alla visuella effekter, och det blev för mycket av det goda. De borde ha tonat ner allt med låten, och de där regneffekterna hade nog blivit effektfulla om de hade gjort det hela mycket svagare istället för att klämma på med så mycket.

Jag hade hoppats mycket på Björn Holmgren, i och med hans väldigt gripande försnack om sin syster - men tyvärr var berättelsen innan låten bättre än själva låten, och låten i sig gav tyvärr inte så mycket. Inte dålig, men heller inte särskilt bra; och ganska lättförglömlig. Så här några timmar senare har jag redan glömt bort den...

Klart sämst ikväll var Dolly Style, som känns som ett skämt och ungefär jämförbart med alla deras låtar. Inte det minsta originellt, och dessutom tråkig. Inte mycket att hänga i julgranen... Men hela bandet känns ju också skräddarsydda för yngre barn, så knappast något som äldre generationer röstar på.

Jag är mycket nöjd med att Annika och Greczula gick till final, men jag tycker verkligen att Malou Prytz hade förtjänat att komma till Andra Chansen/semifinal/finalkval/kval istället för Dolly Style...

Will Siv

- what.

TonyTonka

I kvällens deltävling tyckte jag finalisterna var bäst, medan de övriga fyra var okej, varken mer eller mindre. Har tyvärr inte mycket mer att skriva.  :-\

Daniel Hofverberg

Jag tyckte det var ett ovanligt starkt startfält ikväll, där Andreas Lundstedt var den enda som var dålig - alla andra låtar var åtminstone helt okej. Jag har inget emot honom i sig, men låten kändes verkligen som att den har passerat bäst före-datum med ett par decennier; och inte det minsta originell.

Jag tyckte bäst om Amena Alsameai ikväll, som sjunger bra och hade en riktigt bra låt som stack ut ur mängden. Jag tyckte om henne redan när hon var med i Idol, och hon har blivit ännu bättre sedan dess. Låten var kanske inte jätteoriginell, men tillräckligt för att sticka ut och vara minnesvärd.

På andra plats skulle jag placera Ella Tiritiello, som kanske kändes lite nervös på scen men hade en riktigt bra låt med en ovanligt genomarbetad text. Strax därefter kommer Tennessee Tears, vars låt kanske inte var riktigt lika bra som deras förra för två år sedan men åtminstone en minnesvärd låt som man fått i skallen och inte lär glömma i första taget.

KAJ hade i alla fall en ganska kul och charmig låt, som verkligen sticker ut ur mängden. Det är inget jag vill ska vinna och inget jag röstade på, men i alla fall ett riktigt kul och minnesvärt nummer; så en frisk fläkt bland alla seriösa nummer.

Måns Zelmerlöw var helt okej, varken mer eller mindre. Han sjunger ju alltid bra, men låten stack inte ut riktigt så mycket som jag hade önskat, och det är en bra bit ifrån "Heroes" klass - men helt okej och absolut inte dålig.

Med tanke på att svenska folket verkar vara så besatta av kändisar, och röstar mer på kändisskap än på låtarnas kvaliteter, så var det ju ingen överraskning att Måns gick direkt till final - det hade han antagligen gjort även om han så hade sjungit "Imse vimse spindel"...

Men jag tycker det var orättvist och taskigt att varken Amina eller Tennessee Tears ens gick vidare till Andra Chansen/finalkvalet; det hade de verkligen förtjänat.

Lilla My

Måns var överdrivet bättre än jag trodde han skulle vara. Låten är bättre än "Heroes".

Om vi inte skickar Bada Bastu så skickar vi Måns, tack.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2025 kl. 01:19:50Jag tyckte det var ett ovanligt starkt startfält ikväll, där Andreas Lundstedt var den enda som var dålig - alla andra låtar var åtminstone helt okej. Jag har inget emot honom i sig, men låten kändes verkligen som att den har passerat bäst före-datum med ett par decennier; och inte det minsta originell.

Jag tyckte bäst om Amena Alsameai ikväll, som sjunger bra och hade en riktigt bra låt som stack ut ur mängden. Jag tyckte om henne redan när hon var med i Idol, och hon har blivit ännu bättre sedan dess. Låten var kanske inte jätteoriginell, men tillräckligt för att sticka ut och vara minnesvärd.

På andra plats skulle jag placera Ella Tiritiello, som kanske kändes lite nervös på scen men hade en riktigt bra låt med en ovanligt genomarbetad text. Strax därefter kommer Tennessee Tears, vars låt kanske inte var riktigt lika bra som deras förra för två år sedan men åtminstone en minnesvärd låt som man fått i skallen och inte lär glömma i första taget.

KAJ hade i alla fall en ganska kul och charmig låt, som verkligen sticker ut ur mängden. Det är inget jag vill ska vinna och inget jag röstade på, men i alla fall ett riktigt kul och minnesvärt nummer; så en frisk fläkt bland alla seriösa nummer.

Måns Zelmerlöw var helt okej, varken mer eller mindre. Han sjunger ju alltid bra, men låten stack inte ut riktigt så mycket som jag hade önskat, och det är en bra bit ifrån "Heroes" klass - men helt okej och absolut inte dålig.

Med tanke på att svenska folket verkar vara så besatta av kändisar, och röstar mer på kändisskap än på låtarnas kvaliteter, så var det ju ingen överraskning att Måns gick direkt till final - det hade han antagligen gjort även om han så hade sjungit "Imse vimse spindel"...

Men jag tycker det var orättvist och taskigt att varken Amina eller Tennessee Tears ens gick vidare till Andra Chansen/finalkvalet; det hade de verkligen förtjänat.
Tycker du verkligen att Amina sjöng bra i lördags? Många har skrivit/sagt att hon sjöng väldigt surt. Själv har jag inga åsikter alls om henne, som sagt.

Citat från: Lilla My skrivet 23 februari 2025 kl. 18:21:17Måns var överdrivet bättre än jag trodde han skulle vara. Låten är bättre än "Heroes".

Vänta bara tills SCARLET dyker upp nästa vecka. ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 23 februari 2025 kl. 23:09:37Tycker du verkligen att Amina sjöng bra i lördags? Många har skrivit/sagt att hon sjöng väldigt surt. Själv har jag inga åsikter alls om henne, som sagt.
Ja, det var ingenting jag reflekterade över i alla fall. Men att döma av Aftonbladet verkar hon väl främst ha haft problem under genrepet snarare än under direktsändningen.
(Det kan ju dock ha påverkat röstningen, för även genrepet och matinégenrepet sker ju inför betalande publik; och de som var och såg dessa kanske hade bestämt sig redan då utan att lyssna ordentligt vid själva direktsändningen)

Citat från: Lilla My skrivet 23 februari 2025 kl. 18:21:17Måns var överdrivet bättre än jag trodde han skulle vara. Låten är bättre än "Heroes".

Nej tack, jag ser helst inte att någondera ska vinna, då jag inte tror att någon av bidragen skulle ha någon chans i Eurovision Song Contest.

Av de som gått till final hittills tror jag nog mest på Maja Ivarsson, Annika Wickihalder och Greczula. Min personliga favorit är nog Annika, men jag tror nog ärligt talat att Greczula skulle ha störst chanser i Europa.
(Dock med reservation för att en del låtar kan vinna på en till genomlyssning, eller tvärtom, så man kan tänkas ändra åsikt när man får höra alla låtarna igen i finalen)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 00:35:00Nej tack, jag ser helst inte att någondera ska vinna, då jag inte tror att någon av bidragen skulle ha någon chans i Eurovision Song Contest.

... Och? Vi har fan vunnit sju gånger. Skicka Bada Bastu och låt oss ha lite kul istället! ;)

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2025 kl. 01:19:50Jag tyckte det var ett ovanligt starkt startfält ikväll, där Andreas Lundstedt var den enda som var dålig - alla andra låtar var åtminstone helt okej. Jag har inget emot honom i sig, men låten kändes verkligen som att den har passerat bäst före-datum med ett par decennier; och inte det minsta originell.

Roliga är att jag inte alls bryr mig om Melodifestivalen eller kan något om sångarna, ändå kommer jag in här och läser vad du skriver Daniel för kan vara kul att veta!

@Ovanliga dubbningar gillade väll också melodifestivalen? c: