Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snövit (2025)

Startat av PatoskyeIII, 15 augusti 2024 kl. 15:44:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 mars 2025 kl. 06:41:41Jag ställer mig samma fråga. Enligt tidigare annonsering skulle Snövit inte ha svensk premiär förrän i dag den 21 mars.

Lilo & Stitch ska enligt Filmstaden ha biopremiär redan onsdagen den 21 maj, men enligt disney.se är det den 23 maj som gäller, vilket också står på affischbilden.
Jag skulle kunna tänka mig att det kan tänkas vara ett taktiskt val från Disneys sida, för att öka chansen att filmer med lite mer osäkert intresse (*) hamnar i en större salong. Om en hyfsat stor/omtalad film har premiär en fredag medan Snövit (eller någon annan Disney-film) har premiär redan onsdag, så kommer biograferna förmodligen lägga Snövit i någon av de större salongerna på respektive ort; och kommer då kanske inte orka flytta ner den till en mindre salong två dagar senare även om den andra filmen annars hade hamnat i den salongen.

(*): D.v.s. filmer där de inte vet om det blir en succé eller flopp. Snövit tillhör nog den kategorin, då Disney inte verkar ha gjort särskilt mycket till marknadsföring för filmen; och den dessutom pressvisades för journalister i Stockholm först dagen före premiären istället för ett par veckor innan som brukar vara praxis (vilket brukar vara ett tecken på att distributören hade förväntat sig negativa recensioner)...

Idag har ju exempelvis Oscarsvinnaren I'm Still Here (som vann bästa utländska film och var nominerad till bästa film på Oscarsgalan i år) premiär, som säkert kommer locka en del folk - men nu verkar den på många orter hamna i en mindre salong än Snövit, då Snövit redan hunnit gå ett par dagar. I'm Still Here riktar sig förvisso till en helt annan målgrupp, men eftersom Snövit på de flesta orter även går på aftnarna (utöver matinéföreställningar) så "slåss" de ju ändå om plats i samma biosalonger...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2025 kl. 11:25:02Jag skulle kunna tänka mig att det kan tänkas vara ett taktiskt val från Disneys sida, för att öka chansen att filmer med lite mer osäkert intresse (*) hamnar i en större salong. Om en hyfsat stor/omtalad film har premiär en fredag medan Snövit (eller någon annan Disney-film) har premiär redan onsdag, så kommer biograferna förmodligen lägga Snövit i någon av de större salongerna på respektive ort; och kommer då kanske inte orka flytta ner den till en mindre salong två dagar senare även om den andra filmen annars hade hamnat i den salongen.

(*): D.v.s. filmer där de inte vet om det blir en succé eller flopp. Snövit tillhör nog den kategorin, då Disney inte verkar ha gjort särskilt mycket till marknadsföring för filmen; och den dessutom pressvisades för journalister i Stockholm först dagen före premiären istället för ett par veckor innan som brukar vara praxis (vilket brukar vara ett tecken på att distributören hade förväntat sig negativa recensioner)...

Idag har ju exempelvis Oscarsvinnaren I'm Still Here (som vann bästa utländska film och var nominerad till bästa film på Oscarsgalan i år) premiär, som säkert kommer locka en del folk - men nu verkar den på många orter hamna i en mindre salong än Snövit, då Snövit redan hunnit gå ett par dagar. I'm Still Here riktar sig förvisso till en helt annan målgrupp, men eftersom Snövit på de flesta orter även går på aftnarna (utöver matinéföreställningar) så "slåss" de ju ändå om plats i samma biosalonger...
Nja, det är väldigt vanligt för storfilmer att släppas på onsdagar numera, i synnerhet filmer som distribueras av Disney, eller i förlängningen 20th Century Studios, exempelvis Alien: Romulus, Deadpool & Wolverine och Insidan ut 2 i fjol. 

För den delen tror jag knappast att I'm Still Here, som förvisso är omtalad efter vinsten på Oscarsgalan, är den stora utmanaren för plats på största bästa duk den här helgen, det är nog snarare den barnförbjudna action-komedin Novocaine
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Disneyfantasten

Enligt engelska Wikipedia fick filmen blandad kritik, de berömde Rachel Zeglers uppträdande men kritiserade manuset, Gal Gadots uppträdande och bristande trohet mot källmaterialet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 21 mars 2025 kl. 12:31:11För den delen tror jag knappast att I'm Still Here, som förvisso är omtalad efter vinsten på Oscarsgalan, är den stora utmanaren för plats på största bästa duk den här helgen, det är nog snarare den barnförbjudna action-komedin Novocaine.
Novocaine går inte på de orter där jag kollat, därav att jag inte hade en tanke på den...

Men I'm Still Here går faktiskt t.o.m. i Skellefteå, vilket är väldigt ovanligt för en brasiliansk film; fast tyvärr dock bara vissa dagar.

gstone

CitatMin dubbning av kommande live-action versionen av Snövit (2025) skulle se ut såhär:

Snövit: Molly Sandén

Drottningen: Eva Röse

Jonathan (en ny karaktär som ersätter prinsen): Ulrik Munther

Kloker: Peter Harryson

Butter: Johan Rabaeus

Blyger: Jan Modin

Trötter: Allan Svensson

Prosit: Kommer inte på nån🤷🏻�♂️

Glader: Claes Månsson

Toker: Får kanske återkomma ifall han kommer prata

Snövit som barn: Maja Söderström
Här var Es idé om hur en dubbning av filmen skulle se ut
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 mars 2025 kl. 15:40:14Här var Es idé om hur en dubbning av filmen skulle se ut
tyvärr allan Svensson är död. allan Svensson hade cancer innan han gått bort jag tror inte han var kapabel till dubbning när han är sjuk i cancer.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 21 mars 2025 kl. 17:09:05tyvärr allan Svensson är död. allan Svensson hade cancer innan han gått bort jag tror inte han var kapabel till dubbning när han är sjuk i cancer.
det fattade till och jag med

A

Citat från: gstone skrivet 21 mars 2025 kl. 17:24:09det fattade till och jag med
Varför tog E med honom då? Döda människor kan ju inte dubba

gstone

Citat från: A skrivet 21 mars 2025 kl. 17:27:31Varför tog E med honom då? Döda människor kan ju inte dubba
inte min lista och skivn innan gick bort eller blev öppen om sin cance

E

Citat från: Oskar skrivet 21 mars 2025 kl. 17:09:05tyvärr allan Svensson är död. allan Svensson hade cancer innan han gått bort jag tror inte han var kapabel till dubbning när han är sjuk i cancer.
Jag skrev det där långt innan han gick bort och jag var omedveten om att han var sjuk

Citat från: A skrivet 21 mars 2025 kl. 17:27:31Varför tog E med honom då? Döda människor kan ju inte dubba
Jag skrev det där INNAN han gick bort

gstone

Citat från: E skrivet 21 mars 2025 kl. 18:04:29Jag skrev det där långt innan han gick bort och jag var omedveten om att han var sjuk
blir kul att se hur riktiga dubbningen ser ut

gstone

Citat från: E skrivet 21 mars 2025 kl. 18:04:29Jag skrev det där långt innan han gick bort och jag var omedveten om att han var sjuk
vem skulle du välja till den magiska spegeln ?

A

Citat från: Simon Axelsson skrivet 19 mars 2025 kl. 11:17:40Än har inget svenskt soundtrack dykt upp på Spotify. Mycket möjligt att det dröjer tills fredag.
Det har dykt upp massor med internationella versioner av soundtracket men än så länge inget nordiskt.

Disneyfantasten

A