Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Trollet I Parken

Startat av moviefan, 7 september 2021 kl. 18:49:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2025 kl. 20:52:11Ja, det är mycket möjligt att Lill-Babs i skivkontraktet hade en konkurrensklausul om att inte få sjunga för andra utan tillstånd - sådant är ju vanligt förekommande än idag, och beroende på vilket skivbolag det var är det inte alls säkert att de ville gå med på att låta henne sjunga i en dubbning.

Jag är inte säker vilket bolag hon var signad hos vid tillfället, då hennes skivor getts ut av flera olika förlag under årens lopp, men en del skivor med henne några år senare gavs ut av Universal Music - om så var fallet även 1996 var det kanske inte så lätt att få dem att gå med på det, med tanke på att det är en av Warners största konkurrenter...

Jag tror i alla fall knappast att Eurotroll frivilligt skulle ha tänkt tanken på att byta ut Lill-Babs vid sång, så oavsett anledningen är det med all säkerhet något som bestämts över deras huvud; med största sannolikhet efter rollbesättningen, då tanken med att anlita henne rimligen bör ha varit att låta henne sjunga.
Ja, det är en vettig och rimlig tänkbar anledning.

Tänkte på det, att klisterlappen med svenska röster på VHS-fodralet listar rösterna:

Dan Ekborg
Lill-Babs
Eva Bysing
Reine Brynolfsson
Gabriel Odenhammar
& Love Taylor m. fl.

Skvallrar det något om hur Eurotrolls lista som skickades till Warner såg ut? Underligt annars hur Eva Bysing är listad direkt efter Lill-Babs.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 april 2025 kl. 20:59:49Ägde inte Lill-Babs en del av Eurotroll på den tiden? Tror hon ägde lokalerna
När Eurotroll grundades som ett handelsbolag 1992 ägde Lill-Babs halva företaget, men när det ombildades till ett aktiebolag 1993 ägde Lasse Svensson 100% av aktierna.
(Jag gissar att det inte gick att få loss tillräckligt med aktiekapital med kort varsel 1992, så att de därför startade som ett handelsbolag för att snabbt komma igång med verksamheten)

Lill-Babs stod dock långt senare med som styrelsesuppleant till bolagsstyrelsen, men om det bara rörde sig om på papperet eller om hon faktiskt i praktiken var inblandad i företagets verksamhet låter jag vara osagt (för aktiebolag måste man ju anmäla till Bolagsverket vilka som sitter i styrelsen).

När Eurotroll startade hyrde de ju in sig i FilmNets lokaler, men vem som ägde lokalerna som de senare flyttade till - och när de egentligen lämnade FilmNets lokaler - vet jag faktiskt inte.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 april 2025 kl. 21:44:06Tänkte på det, att klisterlappen med svenska röster på VHS-fodralet listar rösterna:

Dan Ekborg
Lill-Babs
Eva Bysing
Reine Brynolfsson
Gabriel Odenhammar
& Love Taylor m. fl.

Skvallrar det något om hur Eurotrolls lista som skickades till Warner såg ut? Underligt annars hur Eva Bysing är listad direkt efter Lill-Babs.
Jag håller med att det känns som en lite väl stor tillfällighet att Eva Bysing står direkt efter Lill-Babs...

Frågan är ju då om det finns en inspelning med Lill-Babs som Gnorgas sångröst, som aldrig har sett dagens ljus...? Sannolikheten är nog hyfsad, då vi ju kan anta att rollbesättarnas tanke var att Lill-Babs skulle göra sångrösten. Jag menar: ingen rollbesättare i sina sinnens fulla bruk skulle väl rollbesätta en av Sveriges mest kända sångare och säga "Hon passar perfekt vid dialog, men vi får nog lov att byta ut henne vid sång"...

(Rör det sig om stora biofilmer från exempelvis Disney förutsätter jag att filmbolaget har jurister som kollar upp att alla har rätt att sjunga redan innan skådespelarna ens skriver på kontrakten - men för en direkt-till-VHS-produktion från Warner Bros. är det inte säkert att man haft sådant i åtanke vid ett tidigt skede)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2025 kl. 00:02:47Jag håller med att det känns som en lite väl stor tillfällighet att Eva Bysing står direkt efter Lill-Babs...

Frågan är ju då om det finns en inspelning med Lill-Babs som Gnorgas sångröst, som aldrig har sett dagens ljus...? Sannolikheten är nog hyfsad, då vi ju kan anta att rollbesättarnas tanke var att Lill-Babs skulle göra sångrösten. Jag menar: ingen rollbesättare i sina sinnens fulla bruk skulle väl rollbesätta en av Sveriges mest kända sångare och säga "Hon passar perfekt vid dialog, men vi får nog lov att byta ut henne vid sång"...

(Rör det sig om stora biofilmer från exempelvis Disney förutsätter jag att filmbolaget har jurister som kollar upp att alla har rätt att sjunga redan innan skådespelarna ens skriver på kontrakten - men för en direkt-till-VHS-produktion från Warner Bros. är det inte säkert att man haft sådant i åtanke vid ett tidigt skede)
Lasse Svensson var ju alltid väldigt hands-on med rollsättningen, och säkert särskilt de produktioner där han agerade regissör/producent. Jag kan inte tänka mig att han hade avsikt att inte låta sin syster sjunga i filmen. Så något måste ju ha hänt i slutskedet av Trollet i parken.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 april 2025 kl. 00:13:50Lasse Svensson var ju alltid väldigt hands-on med rollsättningen, och säkert särskilt de produktioner där han agerade regissör/producent. Jag kan inte tänka mig att han hade avsikt att inte låta sin syster sjunga i filmen. Så något måste ju ha hänt i slutskedet av Trollet i parken.
På tal om Lasse har hittat info om hans norska dubbningar.
Fick tag på Lisbeth Nordby som medverkade i hans norska budget dubbningar🙂.
Hon bekräftade att Lasse sökte norrmän i Stockholms trakten som kunde dubba i hans norska projekt utan svensk brytning, Hon fick några roller då hon kände Lill-Babs som rekommenderade henne till Lasse.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 april 2025 kl. 00:20:02På tal om Lasse har hittat info om hans norska dubbningar.
Fick tag på Lisbeth Nordby som medverkade i hans norska budget dubbningar🙂.
Hon bekräftade att Lasse sökte norrmän i Stockholms trakten som kunde dubba i hans norska projekt utan svensk brytning, Hon fick några roller då hon kände Lill-Babs som rekommenderade henne till Lasse.
Intressant. Tack för infon. :D

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 april 2025 kl. 11:23:10Sen förtjänar Eva Bysing att bli crediterad som Gnorga vid sång (tror inte att hon gör något mer).
Har du någon källa ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jag tivlar inte riktigt på att  Eva Bysing's är Gonrogas sångröst , men har någon en källa ?

Skulle gärna vilja se en källa ?

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 12 april 2025 kl. 09:50:13Har du någon källa ?
Har tyvärr ingen källa. Har mina öron och logiskt tänkande, Lill-Babs har en annan intonation i sin sång, än den röst man hör i filmen. Det hade säkert varit svårare om vi inte haft namnet på Eva Bysing i listan att pussla med.

Sen vad jag kan jag avgöra så inkluderar "övriga röster" även de personer som har lagt på körsången. Det är frågan om den delen av listan skulle utökas även med röster som redan har en specifik karaktär. Tänker specifikt på Andreas Nilsson och Annelie Berg. Logiskt borde Annelie även sjungit i filmen (iallafall skönjer jag det, även Pernilla Wahlgrens vokala talanger).

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 april 2025 kl. 11:28:20Har tyvärr ingen källa. Har mina öron och logiskt tänkande, Lill-Babs har en annan intonation i sin sång, än den röst man hör i filmen. Det hade säkert varit svårare om vi inte haft namnet på Eva Bysing i listan att pussla med.

knänas vanskligt att gå bra på detta :-\
hoppas vi hittar någon iblandad vi kan fråga

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 april 2025 kl. 11:28:20Har tyvärr ingen källa. Har mina öron och logiskt tänkande, Lill-Babs har en annan intonation i sin sång, än den röst man hör i filmen. Det hade säkert varit svårare om vi inte haft namnet på Eva Bysing i listan att pussla med.

Sen vad jag kan jag avgöra så inkluderar "övriga röster" även de personer som har lagt på körsången. Det är frågan om den delen av listan skulle utökas även med röster som redan har en specifik karaktär. Tänker specifikt på Andreas Nilsson och Annelie Berg. Logiskt borde Annelie även sjungit i filmen (iallafall skönjer jag det, även Pernilla Wahlgrens vokala talanger).
Kan inte neka att det låter väldigt likt Eva Bysing när hon sjunger i Tom & Jerry gör stan osäker

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 april 2025 kl. 11:23:10Jag är nog ensam om det, men jag brukar tycka att det kan räcka med de roller som tex listas i eftertexterna och använda dem som en guide, när man ska fylla i. Resten brukar jag bara lämna till övriga röster. Även av anledningen att jag har ingen aning om vad deras rätta karaktärsnamn och gissar helst inte.

Ja, som Disneyfantasten säger så är det bara Snuffy som tilltalas vid namn. Vet ju inte vad som som stod i det översatta manuset, skulle inte bli förvånad om penséerna inte hade översatta namn.

Sen förtjänar Eva Bysing att bli crediterad som Gnorga vid sång (tror inte att hon gör något mer).
Om Daniel lägger ut det men det inte stämmer, kommer Lill-Bas dötsbo stämma dubbningshemsidan :(

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 13:36:24Varför gör man röstbytes idioti när en sångerska spelar Gnorga?

Synd att ni ska spoila illusionen för alla som kollar rollistan, jag tror inte att jag kommer kunna se filmen utan att notera detta nu😒.

överreagera inte ::)

gstone

Citat från: A skrivet 11 april 2025 kl. 15:03:09Kanske något med skivbolag? hon var ju en av Sveriges största sångerskor...
tror det kan vara fallet

gstone

Jag tror personligen det är troligare att Lill Babs hade än konkurrensklausul som gjorde att hin inte fick sjunga för andra bolag än att hennes sångröst blev underkänd av Warner.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 13:36:24Varför gör man röstbytes idioti när en sångerska spelar Gnorga?

Synd att ni ska spoila illusionen för alla som kollar rollistan, jag tror inte att jag kommer kunna se filmen utan att notera detta nu😒.

Ja detta har ju hänt tyvärr😔.
Gud stor deal är det inte och vi vet inte ens att det stämmer :D

Kan vara en missuppfattning