Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ny Asterix streaming seriee

Startat av gstone, 16 december 2024 kl. 12:34:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2025 kl. 00:13:23Vet vi ens om Tomas Bolme fortfarande är yrkesverksam...? Han är ju trots allt inte purung längre, och jag hittar inget som tyder på att han medverkat i någonting alls sedan 2019; vare sig svenska filmer, TV-serier, teaterpjäser, ljudböcker eller dubbningar... Eller har jag missat någon produktion från senare år?
När det gäller dubbning vet jag inte, men han brukar läsa in Jan Mårtensons Homan-böcker och den senaste Svarta affärer från 2024 finns inläst av Tomas Bolme.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2025 kl. 08:55:11Det hoppas jag med; av det lilla jag sett av serien på norsk TV tycker jag det är en charmig och bra serie.

Den började sändas på NRK i juni 2022, så lite märkligt faktiskt att den inte har börjat sändas i Sverige än - annars brukar ju NRK och SVT till ganska stora delar sända ungefär samma serier...
Såg precis ett avsnitt på franska med maskinöversättning, och min spontana tanke var Idéfix et les Irréductibles skulle passa alldeles utmärkt att sändas på SVT Barn. Kanske perfekt att sändas (först) som en del av Sommarlovsmorgon...? Gillade även att den verkade inte vara en renodlad humorserie, utan var även lite "spännande" och actionfylld på sina ställen samtidigt som den även fungerar för en bred publik. Just det sistnämnda behöver SVT Barn ha, speciellt som utbudet på kanalen är lite väl snävt... 

Jonas9881

Citat från: Erika skrivet 13 mars 2025 kl. 17:06:36Såg precis ett avsnitt på franska med maskinöversättning, och min spontana tanke var Idéfix et les Irréductibles skulle passa alldeles utmärkt att sändas på SVT Barn. Kanske perfekt att sändas (först) som en del av Sommarlovsmorgon...? Gillade även att den verkade inte vara en renodlad humorserie, utan var även lite "spännande" och actionfylld på sina ställen samtidigt som den även fungerar för en bred publik. Just det sistnämnda behöver SVT Barn ha, speciellt som utbudet på kanalen är lite väl snävt...
Vad menar du med att utbudet är snävt på kanalen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Erika

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 mars 2025 kl. 18:09:11Vad menar du med att utbudet är snävt på kanalen?
Att SVT Barn (i dagens läge) sänder lite väl mycket som enbart riktar sig till de allra yngsta, Daniel har skrivit bättre om det här. Egentligen inget fel med det, men det hade varit trevligt om man hade kostat på sig att bredda utbudet med fler animerade tv-serier som även passar både en äldre och yngre publik. Inte istället, utan också. Mer variation, helt enkelt. :)

BPS

Citat från: Erika skrivet 13 mars 2025 kl. 19:12:50Att SVT Barn (i dagens läge) sänder lite väl mycket som enbart riktar sig till de allra yngsta, Daniel har skrivit bättre om det här. Egentligen inget fel med det, men det hade varit trevligt om man hade kostat på sig att bredda utbudet med fler animerade tv-serier som även passar både en äldre och yngre publik. Inte istället, utan också. Mer variation, helt enkelt. :)
Problemet är ju också att det som finns för äldre barn alltid är samma serier som repriseras med bara någon ny serie per år som får premiär i Sommarlov.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 13 mars 2025 kl. 19:15:03Problemet är ju också att det som finns för äldre barn alltid är samma serier som repriseras med bara någon ny serie per år som får premiär i Sommarlov.
Ja, det är helt klart inte jättemycket nytt på SVT Barn som riktar sig till äldre barn och ungdomar - merparten är sådant som repriserats i åtskilliga år, även om det brukar tillkomma någon eller några nya serier varje år. Nästan allt som riktar sig till en lite äldre publik är också live-action, och bland animerat är det väldigt sparsmakat.

Det senaste som fungerar bra för tonåringar är väl australiensiska Turn Up the Volume, som sändes under jul- och nyårshelgerna på SVT Barn - det var en bra serie, men har redan hunnit försvinna från SVT Play; och jag missade tyvärr flera avsnitt... :(

Citat från: Erika skrivet 13 mars 2025 kl. 19:12:50Att SVT Barn (i dagens läge) sänder lite väl mycket som enbart riktar sig till de allra yngsta, Daniel har skrivit bättre om det här. Egentligen inget fel med det, men det hade varit trevligt om man hade kostat på sig att bredda utbudet med fler animerade tv-serier som även passar både en äldre och yngre publik. Inte istället, utan också. Mer variation, helt enkelt. :)
Ja, helt klart - bland live-action finns det ju en del som riktar sig till en lite äldre publik, men bland animerade serier är det nästan uteslutande för de allra yngsta barnen.

Så jag håller helt med att Idefix og de ukuelige hade varit ett utmärkt komplement på SVT Barn. Lite märkligt att den inte har sänts här, när den sänts så pass länge på NRK; och vanligtvis brukar ju de nordiska public service-kanalerna köpa in mycket tillsammans.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2025 kl. 20:04:29Det senaste som fungerar bra för tonåringar är väl australiensiska Turn Up the Volume, som sändes under jul- och nyårshelgerna på SVT Barn - det var en bra serie, men har redan hunnit försvinna från SVT Play; och jag missade tyvärr flera avsnitt... :(
Den kommer tydligen tillbaka på svtplay den 7 maj: https://www.svtplay.se/turn-up-the-volume

Jag gillade Silverpoint dom sände nyss på TV, men den finns bara tillgänglig 1 månad, så det verkar vara just 1 månad oftast svtplay har rättigheter till. Visst jag ser 3 månader också på vissa serier, så det är väl inte jättelångt det ligger ute.
Så mycket hinner försvinna tyvärr innan man får upp ögonen för serien.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

A

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 mars 2025 kl. 21:59:04Den kommer tydligen tillbaka på svtplay den 7 maj: https://www.svtplay.se/turn-up-the-volume

Jag gillade Silverpoint dom sände nyss på TV, men den finns bara tillgänglig 1 månad, så det verkar vara just 1 månad oftast svtplay har rättigheter till. Visst jag ser 3 månader också på vissa serier, så det är väl inte jättelångt det ligger ute.
Vissa serier har ju varit uppe i flera år Kompisar på nätet till exempel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 mars 2025 kl. 21:59:04Den kommer tydligen tillbaka på svtplay den 7 maj: https://www.svtplay.se/turn-up-the-volume

Jag tycker också mycket om Silverpoint (men man kan ju undra när den andra säsongen ska börja av den serien...?), men det lär vara många som missar guldkorn när de bara finns uppe i en månad.

Det är märkligt att SVTs rättigheter verkar vara så ojämna - en del utländska serier finns bara uppe i en eller tre månader, medan exempelvis Kompisar på nätet finns kvar fram till december 2027; och ytterligare en del serier ända fram till 2028...!

Jonas9881

Citat från: A skrivet 13 mars 2025 kl. 22:13:14Vissa serier har ju varit uppe i flera år Kompisar på nätet till exempel.
Jo men dom flesta försvinner spårlöst efter några år för att sedan inte komma tillbaka igen. Mi high var en serie som gick väl varje år från start men förra året försvann och förmodligen inte kommer komma tillbaks inom snar framtid.

Vet att tv4 hade den serien men också där verkar den inte finnas tillgänglig längre.

A

Citat från: Jonas9881 skrivet 13 mars 2025 kl. 23:24:08Jo men dom flesta försvinner spårlöst efter några år för att sedan inte komma tillbaka igen. Mi high var en serie som gick väl varje år från start men förra året försvann och förmodligen inte kommer komma tillbaks inom snar framtid.

Vet att tv4 hade den serien men också där verkar den inte finnas tillgänglig längre.
Flera säsonger av Mi High finns ju nu på SVT Play 

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 13 mars 2025 kl. 23:32:25Flera säsonger av Mi High finns ju nu på SVT Play
Ja, men det är lite inkonsekvent vilka - just nu verkar säsong 2, 3, 6 och 7 finnas; så ett par överhoppade säsonger där...

BPS

Man märker att det är fransmännen som har fått bestämma vanligtvis skulle Netflix aldrig referera till Hitler och nazismen i en animerad barn/familjserie.

gstone

Credits
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Credits
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"