Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Göran

Nu när AI är så utbredt tänkte jag att det kanske är bra att ha en tråd där man kan dela AI genererade bilder och liknande istället för att lägga ut dem i andra trådar där det lätt inte framgår att det är AI.

A

Jag sa till den att göra en bild på en generisk cowboy och jag fick något som liknar en gammal Lucky Luke

ChatGPT Image 4 maj 2025.png

Will Siv

Visst, då kan vi även ha trådar för falskmyntning, NFT bedrägeri, droghandel, människohandel och förfalskad konst.

(vänta, det här är redan falsk konst........)
- what.

Will Siv

Citat från: A skrivet  4 maj 2025 kl. 10:38:05Jag sa till den att göra en bild på en generisk cowboy och jag fick något som liknar en gammal Lucky Luke

Och redan nu ser vi.......

Den stackars hästen kunde knappast stå upp med han på sadeln.

(och varför är bakgrunden mer "impresionistisk", särskilt gräset, men hästen mer "painterly" och han fotorealistisk)

Sluta nu.
- what.

Will Siv

- what.

Mathilda Gustafsson

Citat från: A skrivet  4 maj 2025 kl. 10:38:05Jag sa till den att göra en bild på en generisk cowboy och jag fick något som liknar en gammal Lucky Luke

Inte bara en gammal Lucky Luke det liknar ju Jan Nygren som dubbat Lucky Luke hur fick den fram det där av generisk cowboy?

Will Siv

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 maj 2025 kl. 10:58:23Inte bara en gammal Lucky Luke det liknar ju Jan Nygren som dubbat Lucky Luke hur fick den fram det där av generisk cowboy?
Inte säker, men det ser lite ut som en amerikansk politiker (kan inte riktigt säga vem), så den har väl bara klistrat in hans huvud på bilden (det förklarar varför det inte passar in)
- what.

MOA

Flash gick neråt när värdelösa Frost spel började skapas, däribland att dom föder barn. Nu finns det en kanal som laddar upp flera videor med AI genererade bilder av gravid Elsa & ibland även Anna. Fingrarna kan aldrig genereras på vanligt sätt

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  4 maj 2025 kl. 11:05:48Fingrarna kan aldrig genereras på vanligt sätt
Man ska väl aldrig säga aldrig - AI blir bättre för var dag som går - men ofta verkar AI-tjänsterna ha svårt att få fingrar trovärdiga. Det brukar ofta ha en tendens att bli något finger för lite eller för mycket...

Citat från: Will Siv skrivet  4 maj 2025 kl. 10:38:07Visst, då kan vi även ha trådar för falskmyntning, NFT bedrägeri, droghandel, människohandel och förfalskad konst.

(vänta, det här är redan falsk konst........)
Jag ser ingen som helst likhet med det du nämner och AI-genererade bilder, då det är 100% lagligt att använda AI-tjänster. Falskmyntning och droghandel var senast jag kollade inte lagligt; eller åtminstone inte i Sverige...

Jag tycker tvärtom det är ett bra initiativ med en egen tråd för AI-genererade bilder, så att man tydligare ser vad som är AI-genererat och vad någon har gjort för hand. :)

Göran

Jag lekte lite med Chatgpt och bad den att återskapa Dubbningshemsidans logga utan att ge den någon som helst info om vad Dubbningsshemsidan är eller hur loggan ser ut. Resultatet var överraskande för valen är ju ändå logiska med en mikrofon i loggan till exempel.

ChatGPT DH.png

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2025 kl. 17:22:26Man ska väl aldrig säga aldrig - AI blir bättre för var dag som går - men ofta verkar AI-tjänsterna ha svårt att få fingrar trovärdiga. Det brukar ofta ha en tendens att bli något finger för lite eller för mycket...

Jag ser ingen som helst likhet med det du nämner och AI-genererade bilder, då det är 100% lagligt att använda AI-tjänster. Falskmyntning och droghandel var senast jag kollade inte lagligt; eller åtminstone inte i Sverige...

Jag tycker tvärtom det är ett bra initiativ med en egen tråd för AI-genererade bilder, så att man tydligare ser vad som är AI-genererat och vad någon har gjort för hand. :)
Varför försvarar du det här  ??? 
- what.

Göran

Citat från: Will Siv skrivet  4 maj 2025 kl. 19:02:05Varför försvarar du det här  ???
Avsikten med tråden är inte att förfalska bilder och lura folk eller ta åt sig äran för bilderna men genom att vi har den här tråden så kan alla AI bilder samlas här så slipper vi missförstånd och att folk lurar varandra i andra trådar.

Will Siv

Citat från: Göran skrivet  4 maj 2025 kl. 19:04:14Avsikten med tråden är inte att förfalska bilder och lura folk eller ta åt sig äran för bilderna men genom att vi har den här tråden så kan alla AI bilder samlas här så slipper vi missförstånd och att folk lurar varandra i andra trådar.
Vad sägs om att INTE göra bilder alls.......
- what.

Göran

Citat från: Will Siv skrivet  4 maj 2025 kl. 19:05:31Vad sägs om att INTE göra bilder alls.......
Man kan inte stoppa utvecklingen men försöka kontrollera den...

Will Siv

Citat från: Göran skrivet  4 maj 2025 kl. 19:06:31Man kan inte stoppa utvecklingen men försöka kontrollera den...
Börja med att använda det till nåt annat, disk till exempel
- what.