Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Snövit (2025)

Startat av PatoskyeIII, 15 augusti 2024 kl. 15:44:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Nu kommer ni kanske att bli förvånade, men;

Idag köpte jag biljetter till filmen och kommer att se den imorgon.

Detta är en avvikelse, då den filmen inte fick någon bra marknadsföring plus att det också var ungefär två månaders tid sedan den hade premiär samt att jag haft ont om filmer att se under våren.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2025 kl. 18:33:38Nu kommer ni kanske att bli förvånade, men;

Detta är en avvikelse, då den filmen inte fick någon bra marknadsföring plus att det också var ungefär två månaders tid sedan den hade premiär samt att jag haft ont om filmer att se under våren.
Vad glad jag blir :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2025 kl. 18:33:38Nu kommer ni kanske att bli förvånade, men;

Alltså, filmer på bio.

Kommer att se Elio, Smurfarna, Tuffa Gänget 2 och Zootropolis 2.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2025 kl. 20:37:36Alltså, filmer på bio.

Kommer att se Elio, Smurfarna, Tuffa Gänget 2 och Zootropolis 2.
Det här är nog fel tråd att säga detta, men när vi ändå partar om bio besök , jag ska se Lilo och Stitch 25 Maj

kankse ska jag fota credits ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 maj 2025 kl. 21:56:11Det här är nog fel tråd att säga detta, men när vi ändå partar om bio besök , jag ska se Lilo och Stitch 25 Maj

kankse ska jag fota credits ?

Alltså, för att förklara att inlägget syftade "filmer att se på bio".

Hursomhelst, såg filmen idag och får säga att den ändå var helt okej, de nyskrivna sångerna är inte särskilt minnesvärda (med undantag för Waiting On A Wish), och jag hade svårt för CGI-dvärgarna (i synnerhet Toker), och tycker att skämten om dvärgarna känns lite väl överdrivna, framförallt det där med Toker.

Men på det stora hela, en helt okej film, jag föredrar fortfarande den tecknade, men denna film funkar ändå som sin egna grej, inget mästerverk men hyfsad och sevärd trots en del brister inklusive ovannämnda.

Filmen hade även en bra svensk dubbning.

Betyg 5/10

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 maj 2025 kl. 21:16:24Filmen hade även en bra svensk dubbning.

så du var nöjd med karaktärernas nya röster ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 maj 2025 kl. 21:27:13så du var nöjd med karaktärernas nya röster ?
Ja, ingen röst i filmen stack ut onaturligt för mig.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2025 kl. 11:10:15Det håller jag med om, och med största sannolikhet lär filmen släppas på Disney+ minst en vecka innan DVD/Blu-Ray-releasen - allt för att ytterligare försöka slå spiken i kistan för fysiska medier...
Snövit kommer på Disney+ på onsdag den 11 juni. Det är något tidigare än väntat, drygt två veckor innan den kommer på DVD och Blu-ray, och mindre än en månad sen den släpptes till ockerpris på köp- och hyrsajter.

De som betalde 279 kronor på SF Anytime lär väl ångra sig nu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 juni 2025 kl. 07:24:12Snövit kommer på Disney+ på onsdag den 11 juni. Det är något tidigare än väntat, drygt två veckor innan den kommer på DVD och Blu-ray, och mindre än en månad sen den släpptes till ockerpris på köp- och hyrsajter.

De som betalde 279 kronor på SF Anytime lär väl ångra sig nu...
Det var tidigare än jag också hade väntat mig. Trevligt för oss som inte köpt filmen redan, men mindre kul för de som köpte filmen till absurda ockerpriser på SF Anytime...

Men att en film släpps via (abonnemangsbaserad) streaming över två veckor innan den släpps fysiskt är ju verkligen inget tecken på att filmbolag ser en framtid för fysiska medier... :(

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 mars 2025 kl. 18:36:56Sydsvenskan "sågar" Snövit och ger filmen 1 poäng av 5 möjliga:

"Disneys nya 'Snövit' är ett obegripligt klavertramp"
"De datoranimerade 'dvärgarna' ser för den delen inte riktigt kloka ut."
"Men värst är ändå musiken."

(Även Mufasa: Lejonkungen blev "sågad" med betyget 1, men Vaiana 2 fick däremot en trea.)
Nu har jag sett Snövit. Jag tycker inte att den är fullt så dålig som Sydsvenskan gör gällande, men inte heller är det något klassiskt mästerverk. Jag håller med om att dvärgarna inte ser riktigt kloka ut. Med några levande kortväxta skådespelare i rollerna skulle det sannolikt ha blivit mycket bättre än med de datoranimerade figurerna.

Toker tycker jag ser ut precis som tidningen MADs maskot Alfred E Neuman. Undrar om det är avsiktligt?

Musiken är väl okej, men jag hade väntat mig fler av de klassiska sångerna från den tecknade originalfilmen.

Filmen lär ha kostat otroliga 270 miljoner dollar att göra, men spelade bara in 205 miljoner. För 270 miljoner dollar skulle man ha kunnat göra tio eller fler filmer, varav flera sannolikt skulle ha blivit mycket bättre och gett betydligt bättre avkastning. Men en eller flera personer i Disneys ledning måste ha varit mycket envisa och gett sig tusan på att filmen måste göras, kosta vad det kosta vill. Det kloka hade varit att lägga ner projektet på ett tidigt stadium och använda pengarna bättre.

Nu finns det väl inte så många tecknade klassiker kvar att göra "levande" nyinspelningar av.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2025 kl. 21:51:40Nu finns det väl inte så många tecknade klassiker kvar att göra "levande" nyinspelningar av.
Precis min tanke.

Bland filmerna från Walts tid så är det väl bara Bambi kvar, det var även tal om Svärdet i Stenen.

Bland filmerna från Disney-renässansen är det väl bara Herkules kvar, då Tarzan inte lät bli möjlig i och med problem med Edgar Rice Burroughs familj, Pocahontas är utesluten enligt Alan Menken som hävdar att det vore svårt i och med moderna känsligheter, det var tal om att göra en adaption av Ringaren i Notre Dame men på senare år verkar det ha ställts in av liknande orsaker.

Hos filmerna som kom efter Djungelboken men innan Den Lilla Sjöjungfrun är det i princip bara Aristocats som man har planer på just nu, Robin Hood var på tal också, man har även planer på en fristående adaption av Taran och Den Magiska Kitteln med titeln Chronicles of Prydain.

Bland filmerna från senare år (d.v.s. 2000 och uppåt) så har bara Lilo och Stitch släppts hittills, nästa år kommer Vaiana (nästan 10 år efter den tecknade), det var även planer om Prinsessan och Grodan och Trassel.

BPS

Det finns lösa rykten om Skattkammarplaneten kanske mest önsketänkande från fans dock. Men intressant att Disney inte gjort den live action filmen som fansen verkar vilja ha. 

Monsieur Hulot

Fruktansvärt onödigt med en nyinspelning av en fantastisk film som Snövit :-\ Både animationerna och musiken är jättemysig i originalet, så jag förstår inte varför man ska göra en ny för.

Daniel Hofverberg

Trevligt att Snövit nu har släppts på Disney+, jag ska se om filmen när jag får tid och ork. :)

I vanlig ordning ser jag dock att den svenska textningen för hörselskadade från bio, som följer dubbningens dialog, helt saknas - den svenska textningen har förvisso samma sångtexter som dubbningen, men dialogen är nyöversatt från originalet. Varför i allsindar inte släppa även textningen från bio...? Det känns inte som att det vore ekonomiskt försvarbart att framställa en textning för hörselskadade som visas på bio, för att sedan bara kastas i sjön... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2025 kl. 21:51:40Jag håller med om att dvärgarna inte ser riktigt kloka ut. Med några levande kortväxta skådespelare i rollerna skulle det sannolikt ha blivit mycket bättre än med de datoranimerade figurerna.
Även om jag tycker om filmen, så håller jag med om den punkten - det vore mycket bättre med riktiga kortväxta skådespelare. Det var ju tydligen tänkt så från början, och de borde verkligen ha hållit fast vid det istället för att ge efter för påtryckningar...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2025 kl. 21:51:40Musiken är väl okej, men jag hade väntat mig fler av de klassiska sångerna från den tecknade originalfilmen.
Det hade jag också, men till viss del är det ju en följd av att det inte längre finns någon prins - utan prins kan man liksom inte gärna sjunga "En dag är prinsen här"; och "Önskesången" stryker förstås också på foten av samma skäl...

"En tokig sång" borde man ju dock ändå ha kunnat ha med i sin helhet (istället för en kort instrumental snutt), för där finns ju inga referenser till prinsar. Jag tycker också att man borde ha kunnat ha med mer av originaltexten av "Hej hå", där för mycket är nyskrivet enligt min ringa mening.

"En sång" borde ju också ha gått att ha med, men det var väl i ärlighetens namn kanske inte den allra mest minnesvärda sången i 1937 års original...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 juni 2025 kl. 22:50:47Fruktansvärt onödigt med en nyinspelning av en fantastisk film som Snövit :-\ Både animationerna och musiken är jättemysig i originalet, så jag förstår inte varför man ska göra en ny för.
Nog kan jag ändå förstå behovet av en nyfilmatisering av Snövit och de sju dvärgarna - även om 1937 års klassiker är väldigt bra, och animationen och musiken förstklassig, så är det trots allt svårt att blunda för det faktum att filmen upplevs föråldrad; och att kvinnosynen lämnar en del övrigt att önska.

Handlingsmässigt är det väl kanske den Disney-film som känns mest föråldrad, och därmed är i störst behov av en nyfilmatisering för att bättre kunna tilltala även yngre generationer. :)

Om sen den färdiga filmen är helt lyckad är väl upp till var och en att bedöma, men att det storymässigt kan behövas en ny version för att ta steget in i 2000-talet är svårt att bortse från.

Då har jag betydligt svårare att förstå behovet av att göra en nyfilmatisering av Pinocchio för ett par år sedan...